אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

על הבד ותהליך יצורו

 

משטח של חומר העשוי מסיבים טבעיים או סיבים סינטטיים ארוגים או סרוגים ביד אדם או באמצעות מכונה. אריגת בדים היא מלאכת יצירה עתיקה וכיום, את פועלי הייצור מחליפה מכונת אריגה משוכללת וממוחשבת בעלת הספק עבודה עצום!

אחד הסיבים הבולטים והנפוצים בעולם ייצור הבדים הוא סיב הכותנה. סיב הכותנה הוא סיב רך ונעים לעיבוד. רוב הכותנה נשמרת בתהליך העיבוד, לכן סיב הכותנה הוא גם כלכלי ביותר לייצור המוני.

התאית שנשארת לאחר תהליך הניקוי היא חזקה וגמישה ובעזרתה ניתן לייצר בגדים איכותיים ואווריריים. השימוש בסיב הכותנה החל לפני אלפי שנים וניתן למצוא עדויות לכך בכל מרחבי העולם העתיק. ממצרים, דרך הודו ועד מכסיקו.

בתקופת המהפכה התעשייתית שוכללו מכונות האריגה ובגדי הכותנה הפכו לנפוצים יותר ויותר.

רוב שדות הכותנה בעולם גדלים באיזורים הממוזגים והחמים יחסית בסביבות קו המשווה.

כמו בתחום המזון, גם בתחום גידול הכותנה מתפתחת הגישה המעדיפה גידול כותנה אורגני על-פני גידול כותנה באמצעות דשנים כימיקליים וחומרי הדברה.

בעוד שבעבר קטיף הכותנה נחשב כעבודת כפיים קשה ביותר, כיום, שוכללו גם שיטות קטיף הכותנה ומכונות הקטיף קוטפות את הכותנה, המכילה תרמילים וזרעים, ויוצרות ערימות ענק שמובלות למנפטה לצורך עיבוד והפרדת הזרעים והתרמילים מהכותנה עצמה. מזרעי הכותנה מפיקים שמן ומהתרמילים מכינים אוכל לבהמות. בכותנה משתמשים גם בתור צמר גפן, לייצור נייר לסוגיו, נייר מכתבים ועוד.

כמו בגידולים חקלאיים נפוצים אחרים כמו קנולה, ניתן היום למצוא זרעי כותנה שפותחה באמצעים  הנדסיים על-מנת להפחית את הצורך בשימוש בחומרי הדברה. הויכוח בין הדוגלים בגידול האורגני מתחדש ביתר-שאת לאור עובדה זו. 75% מגידולי הכותנה האמריקאיים הונדסו גנטית.


אודות מחבר המאמר

איתי

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.