אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

ייעוץ זוגי מול ילד בוגר

בני הזוג יוצרים גישה חינוכית המלווה את הילד במשך השנים. לעיתים נוצרת תחושה שאותו ילד בוגר אינו מתנהל לשביעות רצונם. אחד ההורים יכול תפוס עמדה קשה יותר הדורשת מהילד התחשבות ושותפות בבית. ההורה האחר עלול לתפוס עמדה הפוכה. עמדה מגוננת. הבדלי הגישות עלולים להביא אותם למאבק זוגי לגבי אופן השמת הגבולות וחינוך הילד. ייעוץ זוגי יברר את תחושת התסכול של כל אחד מהם. בן הזוג הקשה יותר עלול להרגיש שדוחקים את רגליו מהתמודדות עם הילד. מקומו כהורה נלקח מימנו. הוא עלול להיחשב כגורם מאיים על הילד. גרוע יותר כשנאמרים דברים כנגדו בנוכחות הילד, המביאים למעין קואליציה המחברת את ההורה הפשרן והמגונן לילד. קואליציה שתדחק את ההורה המחמיר ותמנע מימנו להיות שותף לחינוך הילד.

יצירת שותפות חינוכית בעזרת ייעוץ זוגי

ייעוץ זוגי ידגיש את הנזק הנגרם למשפחה. פעולה מגוננת לטובת הילד כנגד אחד מבני הזוג תגרום לפגיעה במעמדו של ההורה, ובקשר בין כל אחד מההורים לילד. מעבר לכך המאבק בן ההורים עלול לגרום לילד להיות גורם מפשר בין ההורים, מצב בו עומס רגשי מיותר נופל עליו. לחלופין אותו ילד עלול להסתגר ולהתרחק משני ההורים הנאבקים זה בזו. בכל מקרה אותו ילד בוגר מפסיד את האפשרות ליהנות מגישות שנות ומשלימות, שאותן יכולים להביא שני ההורים. במקום לראות בהורים כמי ששניהם באים לעזור לו להתפתח טוב יותר הוא עלול להסתייג מאחד מהם או משניהם. ייעוץ זוגי יעזור להם להבין כי גישות שונות אינן בהכרח מבלבלות את הילד וחלוקת תחומי אחריות או גישה פתוחה יותר יכולים להתקבל בהבנה אצל הילד ולעזור לו לגדול טוב יותר.

ייעוץ זוגי ייצר התנהלות הורית מוסכמת

בני הזוג חשוב שייצרו חזית אחידה מול חינוך הילד. אין פרוש הדבר שהם מדברים בשפה אחד מול הילד. טיפול זוגי ידגיש כי כל אחד מביא עמדות שונות, וגם לאחר הסכמות בני הזוג יתקשו להביא גישה זהה כלפי הילד. ייעוץ זוגי ידגיש את הצורך לסכם בין ההורים את הדברים מראש. יתכן שתחומים מסוימים, כמו כמות הבילויים ומשמעת והכנת שיעורים יהיו בסמכות האב, בעוד שתחומים של מה מותר לאכול ואיך להתנהג עם האחים יהיו בסמכות האם. חלוקת תחומים וסמכויות היא אחד האפשרויות להתמודדות עם ילד בוגר. אפשרות אחרת היא גישת הקודם זוכה. זאת אומרת שאם הילד פנה לאימא והיא אמרה לא, אין לילד אפשרות ללכת לאבא ולבקש את אותו הדבר. הדבר יהיה מוסבר לילד. ההורה כשהוא מקשיב לבקשה של הילד, יברר קודם אם הוא כבר שאל את אימא ואם היא סירבה אזי הוא מתבקש שלא לשאול את האב. כנ"ל כאשר אחד מההורים מאשר דבר מה, השני אמור שלא לפסול זאת ולקבל את החלטת ההורה האחר. בני הזוג צריכים להסכים כי הם לא תוקפים ופוסלים זה את זו בנוכחות הילד, יחד עם קביעת כללים מוסכמים להתנהגות.

ייעוץ זוגי יביא את בני הזוג לברר את צרכי הילד

הילד המתבגר לרוב מגבש דעה וצורך משלו. ייעוץ זוגי ידגיש בפני ההורים כי עם כל הרצון הטוב שלהם הם יתקשו לנחש את צורכי הילד. מכאן חשוב שהם יבררו עם הילד עצמו את הצרכים שלו. ברור שכזה אינו אמור ליצור הסכמה מידית עם מה שנאמר. במהלך ייעוץ זוגי בני הזוג ייקחו את המידע שקיבלו מהילד ויעבדו אותו בעצמם ויגיעו לילד בהמשך עם חזית אחידה ומגובשת בניהם. חשוב שהילד יקבל את התחושה שההורים מתחשבים אך בסופו של דבר הם אלו שקובעים.

במהלך ייעוץ זוגי בעיות רבות עלולות לצוץ בקשר לגידול וחינוך הילדים ומכאן חשוב להסדיר את ההתנהלות בניהם על מנת ליצור אוירה זוגית ומשפחתית טובה יותר.


אודות מחבר המאמר

טיפול זוגי במכון פתרונות! טיפול זוגי, גישור, ייעוץ זוגי, אימון זוגי, אימון אישי ועוד... הכנס ומצא פתרון טיפולי או מטפל עוד היום!

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.