אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

ביטוח רכב- מורה דרך לנהג הצעיר

 

במדינת ישראל מאפשר החוק לכל בעל תעודת זהות כחולה, החל מגיל 16.5, להתחיל ולקחת שיעורי נהיגה לצורך קבלת רישיון נהיגה לרכב פרטי. בשנים האחרונות, בניגוד לשנים עברו, קיים גם סף מינימאלי של שיעורי נהיגה שעל המתלמד הצעיר לעבור לפני שיוכל לגשת למבחן המעשי- הטסט, והוא עומד על 28 שיעורים אצל מורה נהיגה מוסמך ומורשה. הטסט עצמו יכול להתבצע רק מגיל 17 ומעלה, אפילו אם תנאי הסף האחרים מולאו במלואם עוד לפני חגיגות יום ההולדת ה-17 וישנה הקפדה יתרה על סעיף זה.

על מנת להתחיל בתהליך לימוד הנהיגה יש לנקוט מספר צעדים טכניים וביניהם:

  1. הצטיידות בטופס בקשה מצולם אותו ניתן לקבל ללא עלות בעשרות תחנות מורשות ברחבי ישראל. הטופס נשלח למאגר במשרד הרישוי ונשמר שם.
  2. עם הטופס המודפס ועם טופס בקשה לבדיקה רפואית ניגשים לרופא המשפחה ולאופטומטריסט ומחתימים אותו על היעדר בעיות רפואיות היכולות לפגום ביכולת הנהיגה.
  3. מעבר בחינה עיונית- תיאוריה, בהצלחה על פי הפרמטרים המינימאליים שנקבעו בחוק.
  4. מעבר המבחן המעשי- הטסט.
  5. תשלום אגרות נדרשות לאורך התהליך.

לאחר שעבר הנהג החדש את כל הפרוצדורות והמבחנים, הוא כבר יכול לנהוג ברכב משלו, תחת הגבלות שאין כאן המקום לפרטן. לצורך ענייננו נתמקד בתחום של ביטוח רכב וכיצד מתייחסות חברות הביטוח השונות לגיל ולוותק הנהג לצורך קביעת הפוליסה של כל נהג ונהג, בין אם הוא נהג צעיר או נהג חדש והאם יש הבדל ביניהם בכל הקשור לפוליסת ביטוח חובה.

באופן עקרוני, חברת הביטוח לוקחת על עצמה סיכון מסוים בכל קבלת מבוטח חדש לשורותיה, משום שהיא יכולה רק להעריך, על סמך אינטואיציה או הסתמכות על נתונים הסתברותיים, מהי יכולתו המוטורית של כל נהג, כיצד הוא מתנהג על הכביש ומהי מידת אחריותו האישית כלפי עצמו וכלפי הסובבים אותו. בכל הקשור לנהג חדש הרי שאין אפשרות להסתמך גם על רזומה ומקרי עבר על הכביש. בשל כך, פוליסות של ביטוח חובה ופוליסות ביטוח מקיף הן יקרות יותר לנהגים חדשים או צעירים. נהג חדש לא חייב להיות, בהכרח, נהג צעיר, וחברות הביטוח מייחסות גם לגיל הנהג משמעות כלכלית כאשר הן קובעות תעריפי ביטוח שונים. החוק קובע כי נהג חדש הינו נהג שיש ברשותו רישיון נהיגה פחות מ-24 חודשים, אך לחברות הביטוח יכולים להיות פרמטרים אחרים וגמישים יותר לשם קביעת קריטריונים לביטוח, חלקן יחשיב נהג חדש כמי שהוא בעל ותק של 12 חודשים או פחות וחלקן יקפיד על מלוא 24 החודשים החוקיים. רוב חברות הביטוח נוהגות לחלק את קריטריון הנהג הצעיר לגילאי 24 ומטה ולגילאי 24 ומעלה, אז יכול הנהג להיחשב כחדש אך לא כצעיר וליהנות מתעריפי ביטוח רכב חובה וביטוח רכב מקיף נוחים יותר.

חובה לדווח לסוכן הביטוח ולחברת הביטוח מיהו הנהג הצעיר ביותר שנוהג דרך קבע ברכב, גם אם מדובר בתיכוניסט הנוהג ברכב רק בימי שישי בלילה, למשל. אי הקפדה על רישום גיל הנהג הצעיר כמוה כנהיגה ללא ביטוח רכב בתוקף ולכן היא מהווה עבירה פלילית לכל דבר.


אודות מחבר המאמר

ביטוח רכב

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.