אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

בריכות דגים - גם פרנסה גם אטרקציה

ענף גידול דגים בתוך בריכות דגים הוא אחד מענפי החקלאות הרווחיים ביותר בישראל. דגי בריכה גדלים בבריכות שבהן שוררים תנאים אידיאליים המאפשרים יבול דגים איכותי ורב. בבריכות אלה משתמשים לעיתים בשיטות מלאכותיות לשם יצירת תנאים אלה. בריכות דגים חייבות להיות מחומצנות ואולם בישראל השכילו למצוא שיטות חסכוניות יותר להגברת החמצן במים. גם לנושא הדרכים לטיהור המים ניתנו פתרונות יצירתיים המוזילים באופן משמעותי את עלות גידול הדגים בבריכות.

בישראל קיימות בריכות דגים גדולות במספר אזורים: בצפון הארץ מגדלים דגים שונים, בראשם דג הפורל (דג טרוטה או דג שמך בעברית), הכסיף והקרפיון. דגים אלה הם דגי מים מתוקים. הפורל הוא במקומו דג נהרות בעל אופי דומה לדג הסלמון. בעבר, אגב, נעשו מספר ניסיונות לגדל דגי סלמון בתוך בריכות דגים בישראל, אבל הניסיון לא עלה יפה. באזור המרכז יש המגדלים דגי ים וגם דגי מים מתוקים, דוגמת האמנון. (מושט). לאחרוני הוחל בניסוי שבו יגדלו דגי דניס בבריכות דגים בדרום הארץ. הניסוי הזה, מטרתו לפתור את בעיית כלובי הדגים באילת. בריכות דגים הן חלופה ראויה לגידול דגים, בעיקר דגי ים, בתקופה בה יבולי הדגה בעולם בכלל ובים התיכון בלבד הולכים וקטנים, הן בגלל פגעי מזג האוויר ושינויי האקלים שאנו חווים בתקופה האחרונה והן בגלל דיג פרוע, לא מפוקח ומזיק. נעשים ניסיונות להביא לכך שגם איכות הדגים, ולא רק הכמות, תהיה טובה והדגים מתוך בריכות דגים יכילו את אותם הויטמינים המצויים בדגי ים.

ענף בריכות הדגים מפרנס אלפי משפחות, הן בגידול הדגים והן במכירתם, ונראה כי הצמיחה הכלכלית שלו עומדת רק לעלות בעתיד הנראה לעין. אבל בנוסף הפכו בריכות דגים רבות גם לאטרקציות תיירותיות, בהן יכולים הנופשים המגיעים למקום לדוג לעצמם דגים ולהכין לעצמם ארוחות מעולות. בריכות אלה מצויות בסביבה שבה מצויים מסלולי טיול משפחתיים. התוצאות הכלכליות מוכיחות כי נופשים רבים אכן נמשכים לבריכות הדגים הללו. ייתכן שניתן להפעיל מודל זה גם במקומות אחרים בישראל וגם בענפי חקלאות אחרים


אודות מחבר המאמר

רונן צור

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.