אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

ארונות קודש ובתי כנסת מיוחדים ברחבי העולם

 ישראלים אוהבים את הארץ שלהם יותר מהכול. הישראלים אוהבים את האוכל של אמא, את הקיוסק השכונתי ואת בית הכנסת הפינתי שכולם מכירים מאז בר המצווה עם ארונות קודש שהם פאר וגאוות השכונה. אך ישראלים גם אוהבים לברוח לפעמים מישראל כדי לטייל בבירות העולם, עליהן הם חולמים בשאר השנה. הישראלי המצוי הולך לבית הכנסת, פותח ארון קודש, מוציא ספרי קודש ומתפלל לבריאות ולשלום אבל גם לרווחה כלכלית שתאפשר לו לטייל בעולם.

ומה ישראלים אוהבים לראות בעולם? הם אוהבים לראות ערים אירופאיות ציוריות, הם אוהבים לשבת על חוף הים בתאילנד, הם אוהבים לראות ארמונות וכנסיות. אבל יותר מהכול הישראלים, אם נודה באמת, אוהבים לראות את הפינה היהודית באתרים אליהם הם מגיעים. ישראלים רבים מחפשים בכל עיר את הקהילה היהודית, מבקרים בבתי הכנסת המקומיים בסופי השבוע, בוחנים את מצב התחזוקה שלהם ואת מצבם של ארונות קודש ועולים לרגל לבתי כנסת עתיקים ומיוחדים ברחבי העולם שהם גאוות הקהילה היהודית המקומית.

ברצלונה היא יעד מוביל בקרב ישראלים, אך רבים מהם לא מגיעים לבית הכנסת העתיק בסמוך לרחוב קאל שעמד נטוש כבר כמה מאות. יהודי ארגנטינאי שהגיע למקום במקרה, רכש את המקום וכיום הוא משוחזר ומשופץ. תוכלו למצוא בו כל מה שיש בבית כנסת רגיל כמו ארונות קודש. המבנה כמעט והפך לפאב ולחנות רהיטים וחולל ושיפוצו למעשה הציל את המקום הקדוש. 

אחד מבתי הכנסת המיוחדים בעולם הוא בית הכנסת המרכזי בעיר פראג שבצ'כיה. בית כנסת זה אינו מיוחד בגלל ארונות קודש שהוא מכיל אלא בגלל הנופח המיסטי והאגדות הקשורות בו ובמיוחד בדמותו של המהר"ל מפראג. המהר"ל היה מקובל שיהודי הקהילה עדיין שומרים לו מקום של כבוד בסמוך לארון קודש. המבנה מהמאה השלוש עשרה סמוך לבית קברות יהודי עתיק ומרתק, שכדאי לבקר גם בו. במקום תוכלו למצוא גם ספרי קודש עתיקים וחפצי אומנות יהודית. למרות המיקום המיוחד קצת מאכזב לדעת שפרנץ קפקא, יהודי צ'כי מפורסם אחר, לא נהג להתפלל במקום זה, אלא בבית כנסת אחר...

ברלין היא עוד יעד שהישראלים גילו לאחרונה, אך ברלין היא גם עיר עשירה בהיסטוריה המורכבת של יהדות גרמניה, יהדות שהוכחדה כמעט ברובה בתקופת השואה. בית הכנסת המרכזי של ברלין ברחוב אוריינבורגר שופץ בעשרים השנים האחרונות לאחר שנשרף בליל הבדולח. בבית הכנסת תוכלו למצוא אירועים מגוונים וביניהם תפילות מיוחדות לילדים. בית הכנסת הוא פשוט וצנוע ולכן ארון קודש שנמצא בו הוא סולידי ולא מקושט.

ומה המצב בארץ המגף? ברומא קיים בית כנסת שמאגד חמישה בתי כנסת נפרדים לאחר שאלו ניזוקו בשריפה. בית הכנסת המרכזי על גדות הטיבר הוא בית כנסת מפואר ונראה למרחוק בזכות כיפת האלומיניום שלו. חפשו ארונות קודש של בית הכנסת כאשר תגיעו אליו.

בסקירה זו לקחנו אתכם מסביב לעולם כדי להמחיש לכם שבית כנסת אינו רק מקום קדוש ליהודים החיים בארץ אלא גם ליהודים שחיו במשך ההיסטוריה בגלות הרחוקה. בכל מקרה בפעם הבאה שתהיו בבית הכנסת שלכם ותביטו בארון קודש, תחשבו על בתי הכנסת הבינלאומיים האלה ותתפללו גם אתם להגיע אליהם יום אחד ולראותם. 


אודות מחבר המאמר

אביב יועצים ייעוץ שיווקי

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.