אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

NLP - למה בני האדם שונים זה מזה

 

מפתחי ה-NLP הקדישו זמן רב לחקר דפוסי ההתנהגות האנושית וגילו אוסף של תבניות חשיבה המייצגות גישות אנושיות שונות לפתרון בעיות ולמיון אינפורמציה.

תבניות חשיבה שבשפת ה NLP נקראות מטא פרוגרמס הן דרך השימוש של כל אחד מאיתנו במידע שאסף בחייו. למעשה, תבניות החשיבה הן אלו האחראיות לשוני בין בני האדם ועל התגובות השונות שלנו לאירועים וחוויות בחיינו.

אדם יכול ליישם את אותם דפוסים שוב ושוב ללא קשר לתוכן המצב. לרב השימוש בהן נעשה באופן בלתי מודע . הבנה וזיהוי של תבניות חשיבה יכול לשמש כבסיס ליצירת שינוי ומפתח יעיל להבנת הסובבים אותנו ויצירת שיתוף פעולה עם אנשים השונים מאיתנו. 

בתרגול מתאים, אדם יכול לשנות את דרך השימוש במידע שאגר בחייו ואת הדרך בה משפיע מידע זה על החוויה הפנימית שלו. כלומר, לשנות את תבניות החשיבה ובהתאם את דפוסי ההתנהגות המנהלים את חייו.

ה NLP מכיר בעשרות רבות של תבניות חשיבה אך יחד עם זאת שלוש מהן מוגדרות כתבניות חשיבה מרכזיות המשפיעות על חיינו. 

תבניות חשיבה משפיעות על חיינו 

תבניות החשיבה הבסיסיות ביותר מתייחסות לשלושת הרבדים שעליהם פועל ה-NLP:

מחשבות, רגשות התנהגות

רבדים אלו פועלים כשלושה מסננים של כל מה שנקלט על ידי החושים שלנו.

הם משפיעים על מהלך חיינו בכל רגע נתון, בצירופים ובמינונים שונים, המשתנים בהתאם לנסיבות ולהקשר. שינוי באחד מהם בהכרח ישפיע על המערכת כולה.

רגשות - מצב רגשי פנימי

מכלול המצבים הרגשיים הגורמים לנו לפעול ולחשוב. הרגשות משקפים את הערכים שלנו, את מה שחשוב לנו. כשאדם מתמקד באסטרטגיות הללו, הוא יבטא זאת בשפה באמצעות מילות רגש ותחושה, כגון: חשתי, הרגשתי, זה עשה לי, פחד, עצב, שמחה, אהבה וכו'.

התנהגות - תגובות מוחצנות

מכלול האסטרטגיות שבהן אנו משתמשים על מנת לפעול בעולם. התנהגות היא מה שאנו עושים ואומרים. כשאדם מתמקד באסטרטגיות הללו, הוא יבטא זאת בשפה באמצעות מילות פעולה, כגון: הלכתי, עמדתי, עשיתי, נפלתי, התעוררתי וכו'.

מחשבות - תהליכי חשיבה פנימיים

מכלול האסטרטגיות שבהן אנו משתמשים למציאת פתרונות או למתן פרשנות של המציאות. המחשבות גם מבטאות את מכלול האמונות שלנו. כשאדם מתמקד באסטרטגיות הללו, הוא יבטא זאת בשפה באמצעות מילות תהליכי חשיבה, כגון: הבנתי, ידעתי, חשבתי ש..., הגעתי למסקנה, תכננתי, סברתי וכו'. 

כל אדם משתמש בכל הרבדים הללו בכל רגע נתון ועם זאת לכל אדם העדפה ייחודית לשימוש תדיר יותר באחד מהם. 

השימוש בניתוח תבניות חשיבה

להבנה וזיהוי של תבניות חשיבה ישנם יישומים רבים :

1.בדיקת התאמה של אדם לעבודה או תפקיד מסויים

2.ניתוח אסטרטגיות.

3.ניבוי מדויק יותר של התרחשויות אנושיות.

4.עיצוב/שינוי התנהגות עצמית. 

כאמור, תבניות החשיבה המנהלות אותנו אינן בלתי ניתנות לשינוי אך הן נטועות היטב בזהותו של כל אדם. תפקידן הוא לתאר זרמים כלליים בתהליכי החשיבה שלנו. הן יכולות לסייע לנו לקטלג ולמיין תפיסות עולם או מערכת אינפורמטיבית שבהן אוחזים אדם, קבוצה או תרבות ופועלים לפיהן. הבנת הגיוון הרב בתבניות הללו יכול לסייע לנו להבין את הגיוון האנושי ולהתמודד ביתר יעילות עם שונות.

ה-NLP עושה שימוש בידע זה על מנת לסייע בהנעת אנשים לפעולות רצויות, מתן סיוע לאנשים בהעשרת עולמם הפנימי ובהבנת ההבדלים בין אנשים לשם פיתוח נקודות מבט דומות.

 

 


אודות מחבר המאמר

NLP PLUS - המרכז המוביל בישראל ללימודי NLP 

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.