אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מפרנסים משפחה? הכבוד כולו שלכם

בצל גל המחאה ששוטף את מדינת ישראל בשבועות האחרונים ומקיף כמעט את כל המגזרים היצרניים במשק, מהרופאים והמתמחים ועד לסטודנטים ולאנשי כוחות הביטחון, שאמנם אינם רשאים להפגין או להביע סוג של תמיכה אקטיבית מתוקף תפקידם הממלכתי, אך בהחלט מביעים את הזדהותם עם המפגינים ועם הסיסמאות, נשאלת השאלה מה עוד ניתן לעשות על מנת להתפרנס בכבוד מעבודה קשה ולחיות ברמת חיים סבירה, ואפילו יותר מכך, גם בעידן של קפיטליזם משתולל וכלכלת שוק שלא מותירה מקום לנותרים מאחור או לאלו שמסרבים להצטרף אליה.

המקטרגים יגידו כי הסממנים הבורגניים של חופשות בחו"ל, רכבים חדשים ומאבק על דירות במקום על לחם, הם המעידים כי מדובר על פינוק ולא על זכות קיום, אך אנו סבורים כי לכל אדם, המייצר הכנסה, המקדיש את רוב שנות חייו וכישרונו לפיתוח הכלכלה הלאומית ולשגשוגה, יש הזכות ליהנות מכספו כראות עיניו וכאוות נפשו, ואין שום פגם ברצון לחיות ברווחה כלכלית שאינה מינימליסטית ואינה מסתפקת רק במוצרי יסוד.

מדוע צריכה משפחה בת שני מפרנסים להתקיים מלקיחת הלוואות על גבי הלוואות ולחיות באוברדראפט תמידי למרות שהיא מרוויחה משכורת נאה? מדוע, במקום ליהנות משעות הפנאי המעטות שיש לכל אחד מהם עם הילדים, כל יציאה לבילוי משותף וכל פעילות שאינה ביתית צריכה להתקבל במסגרת של  ניהול תקציב משפחתי? האם לא ראוי יותר, בעיקר בתקופה שבה מודיעים השרים, השכם וערב, על ההצלחה הכלכלית של המשק הישראלי, על חוסנו הפיננסי ועל יציבותו המוניטארית, להזרים חלק מאותם מיליארדי שקלים חזרה לציבור, לו הם שייכים וממנו התקבלו?

אין להסיק ממאמר זה כי צרכנות נבונה אינה תכונה נדרשת וחיובית. צרכנות נבונה במסגרת ניהול תקציב משפחתי היא כלי חינוכי מדרגה ראשונה ותוביל, ללא ספק, את הילדים לכיוון של כלכלה נכונה והבנת ערך ומשמעות הכסף בהווה ובעיקר לעתיד. אך בצרכנות נבונה הכוונה היא להצליח לברור בין אפשרויות ריאליות ולא לחשוב האם בכלל לחשוב עליהן כעל אופציות מעשיות לביצוע.

המחאה הזו אינה קשורה לימין או לשמאל, למגדר או לדת, היא מחאה כלכלית חוצת מגזרים הנוגעת לכל מי שמנסה לפרנס משפחה ולגדל ילדים בסביבה ראויה לחיים אזרחיים במדינה דמוקרטית.אין שום רע בלהעניק את הטוב ביותר האפשרי לילדים שלכם וגם לכם, כמי שעמלים ומשקיעים, ואין שום בושה בלרצות להתקדם ולהתפתח. מפרנסים משפחה בכבוד? הכבוד כולו שלכם. אז צאו לרחובות, עמדו על זכויותיכם ותראו לממשלה שבניגוד לאמרתו של יצחק בן אהרון בליל הבחירות של 1977, את העם אי אפשר להחליף, אבל את הרשות המבצעת אפשר גם אפשר. ההלוואות ימשיכו לרדת מדי חודש בחודשו, התקציב המשפחתי ימשיך להעיק ולהגביל את רובנו, אך, לכל הפחות, נדע שעשינו, בתוך אותה מסגרת של צרכנות נבונה, ככל יכולתנו על מנת לשנות ועל מנת לשפר במשהו את המציאות, וגם אם לא נצליח עכשיו, התוצאות ייראו בעתיד הקרוב.


אודות מחבר המאמר

על הלוואות וצרכנות נבונה

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.