אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

הטחינה והחומוס מאותה האם?- אחלה

 

הכותרת למעלה יכולה להיות אחלה הגדרה בתשבץ תרתי משמע או כחידת היגיון למביני עניין המעורים בחיים הישראליים ובחברה הישראלית. זר לו היה שומע את השאלה ואת התשובה לא היה מבין את ההקשר ואת נענועי הראש שבטח מתלווים לשמע התשובה, אך לאחר מספר ימים מועט ביותר, גם הוא כבר יקשקש את המושגים אחלה, חומוס וטחינה באותה הנשימה.

הסימביוזה שיצרו סלטי שטראוס עם המילה העממית הכה מקובלת הזו- אחלה- היא ללא צל של ספק אקט שיווקי גאוני מבחינה זו שהדבר הראשון שאדם אומר בעת שהוא שבע רצון זה אחלה, כאשר הוא שומע מאשתו להביא מוצר הביתה הוא משיב, בדרך כלל, "אחלה" ובכלל, זוהי מילה פונקציונאלית שמתגלגלת על הלשון בקלות ובסימפטיה ואינה משדרת משהו שלילי או נגטיבי.

ניתן להניח כי שטראוס, כחברת מזון ותיקה ומחוברת בכל נימיה להוויה הישראלית, הקדימה לזהות את השימושיות הזו ואת היתרונות הברורים של המילה אחלה על קהל הצרכנים הפוטנציאלי ולכן מיהרה וניכסה אותה לעצמה ולסדרת סלטי הבית שלה. כל זה, מיותר לציין, לא היה משמעותי לולא עמדו הסלטים השונים של המותג בטעם של הקהל הישראלי המבין עניין וקלעו לטעמו המדויק, עד שלא יכול היה אלא לומר "אחלה" כאשר נשאל על טיב הסלט וטעמו.

עובדה מוכחת היא שגם היום, כאשר המותג כבר ותיק ומושרש עמוק בתודעת הצרכן הישראלי, ולמרות שנעשים ניסיונות לא מעטים, חלקם גם מצוינים וראויים, להתחרות בו, עדיין השם הראשון שעולה בראש כאשר מדברים על סלטים פופולאריים כגון חומוס או טחינה או חצילים הוא אחלה. עד כדי כך השתלט המותג על המוצר עד שרבים אפילו לא זוכרים לאיזו חברה הוא שייך. קיימות דוגמאות ספורות בלבד לסוג כזה של השרשת מותג, בטח בישראל שבה עולם הפרסום, למרות מה שנדמה לנו, הוא לא כל כך ותיק ביחס לארצות הברית, וכבר הוכח כי מותג שכזה קשה מאוד לנצח ולהדיח ממקומו, כך שסלטי אחלה של שטראוס כנראה נועדו להישאר איתנו עוד שנים ארוכות וטעימות.

אם ניכנס לעומק העניין נגלה, וזו לא תהיה הפתעה מרעישה, אפילו לא מיני תגלית, כי החומוס הוא השליט הבלתי מעורער של הסלטים עד שראוי לפתוח קטגוריה נפרדת על שמו, גם הטחינה מקבלת מקום של כבוד בשורת המכובדים ולאחריהם משתרכים שאר הסלטים. ניתן לומר, בצורה מסוימת, כי החומוס והטחינה הם האב והאם של הסלטים ולכן זוכים לאהבה מקיר לקיר ולאחדות דעים לגביהם ואילו לגבי שאר הסלטים, כאן נכנס הטעם האישי והאובייקטיבי של כל אחד ואחת, המרגישים פחות מחויבים לסלט חצילים רומני, למשל, מאשר לחומוס עם גרגרים או לטחינה ירוקה עם נגיעות שומשום של סדרת אחלה.

אם נמשיך בקו של חידות היגיון וחיבורים רגשיים למותג ולמה שהוא מסמל, ניתן לומר כי מבחינת סלטי אחלה כל מה שקורה פה הוא חיובי וטוב, ולמה זה? כי כל מי שאכלה- אחלה, וכל מי שאח לה- אחלה וכל מה שאחלה, אז שימשיך להיות רק טוב ובטח שרק אחלה.

 


אודות מחבר המאמר

חומוס - חומוס אחלה

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.