אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

עבודה בחו"ל - ממה להזהר

תחילת עבודה בחו"ל מלווה בהרבה התרגשות, ציפיה וגם חששות. בין אם מדובר על שלבים מתקדמים של בירורים בין כמה מקומות עבודה ואפשרויות ובין אם אלו רק שלבי הגישוש הראשונים, קשה לדעת מה בדיוק הולך לקרות למי שעבורו זו הפעם הראשונה בחו"ל למטרת עבודה: ההרגשה היא של צעידה אל עבר עתיד לא ידוע, תוך הרבה מאוד אופטמיות ואמונה אבל בלי ביטחון מוחלט בקשר לשום דבר. החשש שעולה במחשבה על עבודה בחו"ל ממה להזהר ואיך לדעת מראש למה להאמין הוא לא חשש דמיוני: בעיקר אם אין שום היכרות מוקדמת עם תחום העבודה, עם החברה או עם העובדים. במקרים כאלה, שהם הרוב בדרך כלל בקרב צעירים שמעוניינים לעבוד בחו"ל, יש כמה דברים שכדאי לשים לב אליהם לפני שמתחילים עבודה בחו"ל.

 

עבודה בחו"ל – הזהרות

אחת האפשרויות הפחות נעימות שעלולות לקרות לעובדים בחו"ל היא ליפול על חברה בעייתית. החברה או המעסיק הם למעשה רשת הביטחון של הישראלי שמגיע לצורך עבודה בחו"ל – הם יספקו לו לא רק את המשכורת ואפשרות הקיום בחו"ל אלא גם את התנאים שיאפשרו או לא יאפשרו לו להצליח. לכן, הדבר הראשון ממנו יש להזהר הוא מעסיק שאינו דובר אמת ומספר סיפורים שכל קשר בינם לבין המציאות מקרי בהחלט. עבודה בחו"ל מזמנת קושי נוסף, שקשור להתנהלות לא חוקית של מקום עבודה. מי שעובד בצורה לא חוקית צריך לדעת שקיים אמון ומחוייבות מלאים בינו לבין המעסיק, כדי שלא יקרה מצב של אי תשלום שכר. שתי אלה הן נקודות התורפה העיקריות של עבודה בחו"ל – עובד שלא יודע להעריך האם המעסיק אמין והאם העבודה חוקית, מוצא את עצמו אכול ספקות וחששות.

 

איך לדלות פרטים על עבודה בחו"ל

כיוון שאי אפשר לשאול ישירות את מי שמציע עבודה בחו"ל – ממה להזהר או מה האפשרות שאני אכשל ולא אסתדר בעבודה, אין ברירה אלא לדלות פרטים באופן עקיף. דרך אחת לעשות זאת היא לדבר עם עובדים אחרים באותה חברה, ועדיף כמה שיותר. כדאי לשאול אותם שאלות כמו איך הגעת לעבודה, האם היו לך קשיים בהתחלה ולחפש תשובות שנשמעות אמינות, כלומר לא תשובות שמציגות את הכל באור ורוד ויפה, אלא פרטים שמעידים גם על קשיים. זאת כיוון שלא קיימת עבודה בחו"ל שאין עמה קושי כלשהו. מקובל מאוד שהמעסיקים עצמם יפרסמו רק את הדברים הטובים, אבל מהעובדים אפשר לקבל תמונה שתואמת יותר את המציאות. כך ניתן להעריך מראש לא רק ממה להזהר במהלך עבודה בחו"ל אלא גם מהם המכשולים והמקומות הקשים הצפויים בדרך.

 

עבודה בחו"ל וכללי זהירות

מידע על עבודה בחו"ל – ממה להזהר או מאילו הצעות כדאי להתרחק – אפשר להשיג גם דרך פורומים שונים של אתרי עבודות בחו"ל. במקומות כאלו יש עובדים לשעבר שמייעצים לאחרים בהתנדבות, מתוך הצורך לשתף ולעזור לאחרים וגם הרבה פעמים מתוך תחושת געגוע או נוסטלגיה לתקופת העבודה: הדיבור על הנושא מעלה בהם מחדש את החוויה. מי שכבר התנסה בעבודה מכיר את רשימת כללי הזהירות של עבודה בחו"ל – ממה להזהר ואיך לנהוג, מהם המקומות המומלצים יותר לעבודה ומה פחות וכן הלאה. אמצעי זהירות נוספים הם לחפש עבודה באתרים שלא מפרסמים הצעות עבודה של מעסיקים לא חוקיים וכך להמנע מהסיכון שבעבודה לא חוקית, לבקש לשוחח שיחת וידאו עם מישהו מהעובדים כדי להתרשם ממקום המגורים ולהשתמש באמצעים טכנולוגיים ופסיכולוגיים נוספים ופשוטים כדי להבחין האם לסיפורים על עבודה בחו"ל יש כיסוי.


אודות מחבר המאמר

אתר Maka - כל המידע על עבודות בחו"ל

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.