אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

כלכלנים שעובדים מהבית – מדוע ולמה?

כאשר כלכלנים משווים את תנאי העבודה שלהם, אחד מהדברים הנחשבים ביותר הינו עבודה מהבית. לפעמים יותר מהשכר, וסוג המחשב או הנסיעות לחו"ל. רק לעבוד מהבית, לשבת בפיג'מה, ללטף את החתול, ולהיות כלכלנים ביתיים. לדעתי תפישה זו כלל אינה נכונה וברצוני לשתף אתכם בנימוקים לכך.

 

תנאי העבודה של הכלכלן – עד כמה כדאי לו להילחם עבורם?

בשנים האחרונות נוצרה סתירה בתוך התרבות הארגונית שלנו בין תנאי העבודה הנוכחית לבין השאיפה להתקדם במעלה הדרגות בתוך החברה או המשרד בו אנו עובדים. מצד אחד, תנאי העבודה חשובים לכלכלן ואף תורמים לביצועים בעבודתו. מצד שני, מתן תשומת לב עודף לתנאי העבודה במקום לאיכות העבודה של העובדים יכולה להביא לעיכוב בהתקדמות בתוך או מחוץ לארגון.

 

מנהלים בארגונים מעריכים עובדים בהתאם לקריטריונים משתנים. חלק מקריטריונים אלו קשורים בתפוקות שמביאים הכלכלנים במסגרת עבודתם, וקריטריונים אחרים, חשובים לא פחות, קשורים במידת ההתמדה והמסירות למקום העבודה. ארגון גדול מעריך תפוקות לצד הקרבה מסוימת. כוונתי ב"הקרבה" היא בעצם מסירות קודם כל למקום העבודה. כמובן שישנם מקרים בהם מקום העבודה לא יתפוס את המקום הראשון בסדר העדיפויות של הכלכלן – ילדים, מילואים וכדומה, אך בשאר המקרים הארגון אינו רואה זאת בעין יפה. לדוגמא – כאשר מישהו מעדיף לצאת לחופשה בזמן שיש עומס בעבודה, או כל היעדרות אחרת שאינה מחויבת המציאות.

 

עבודה מהבית – כלוב מזהב עבור הכלכלן

אחד מתנאי השכר השונים שכלכלנים מעוניינים לקבל הינו עבודה מהבית. הרצון הזה סותר את ההערכה שרוכשים מנהלים לעובדים אלו כאמור לעיל. בזמן העבודה מהבית הכלכלן פחות חושף את כישוריו החברתיים אל המנהלים בארגון. זהו אינו סוד שקידום בעבודה נגזר בראש ובראשונה מהקשר שיוצרים כלכלנים עם מנהליהם הישירים והעקיפים. חשיפה זו אינה בהכרח מקצועית (אך אינה מבטלת את חשיבות הצגת כישורים מקצועיים במקביל) ונוצרת באמצעות העמקת ההיכרות האישית.

 

כלכלנים אשר עובדים מהבית נהנים פחות מהתועלת שבעבודה צמודה למנהליהם. חסרון נוסף הוא התועלת שבעבודה עם אנשים אחרים – תוך ניתוק חברתי כמעט מוחלט. שיחות טלפון תכופות עם המשרד אינן תחליף לכך, ולעיתים כלכלנים מגלים זאת בשלב מאוחר מדי, כאשר חבריהם עוקפים אותם בדרך אל הקידום המיוחל.

 

הדבר חמור אף יותר עבור כלכלנים שאינם בעלי יכולת ריכוז ומיקוד חזקים – יכולת אשר מתעצמת כאשר נמצאים במשרד ונחלשת באופן משמעותי בבית. כאשר נמצאים בבית, קל מאוד לנהל שיחות חולין, ללכת למטבח ולהכין משהו לאכול ללא בקרה על הזמן הנדרש, ואפילו לשבת ולראות טלוויזיה בזמן ארוחת הצהריים. כלכלן יכול להחזיק משרה ולעבוד מהבית במשך תקופה ארוכה מבלי לשים לב לכך.

 

לבסוף, במידה ואושרה עבודה מהבית, לעיתים אישור זה נפסק לאחר תקופה מסוימת. החזרה לשגרה בתוך המשרד יכולה להוות סיכון לכלכלן החוזר – הוא אינו מורגל בעבודה במשרד והיה מנותק חברתית משאר חברי הצוות והחברה. בחזרתו, עלול הכלכלן לגלות כי הריחוק החברתי עולה ביוקר – חבריו לעבודה אינם בדיוק חבריו, ומנהליו אינם שמים אותו בראש סדר העדיפויות שלהם.

 

אם כך, האם כדאי לכלכלנים לעבוד מהבית?

אסכם ואומר שאין במאמר זה המלצה גורפת שלא לעבוד מהבית. אכן קיימים מקרים בהם כדאי לאשר עבודה מהבית, גם אם זו חלקית בלבד. עבור כלכלנים, הדינמיקה עם שאר חברי הצוות והחברה בה הם עובדים היא חשובה ביותר, לכן עליהם לקחת בחשבון את כל השיקולים לעיל, בנוסף לשיקולים אישיים וספציפיים הנוגעים למקום עבודתם.

 

לפרטים נוספים בנוגע לקריירת כלכלנים, מקומות עבודה פוטנציאליים לכלכלנים ומידע נוסף על לימודי כלכלה, מומלץ לגלוש לאתר כלכלנים המתמחה בנושא זה.


אודות מחבר המאמר

טלי אברהם, מחברת המאמר, מועסקת ככלכלנית במשרד ממשלתי ובעלת ניסיון של 7 שנים בתחום.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.