אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

עו"ד דנה תדמור - איסלאם רדיקלי - טרור חוצה גבולות

עו"ד דנה תדמור - איסלאם רדיקלי - טרור חוצה גבולות 

 

 

 התוצר שהוא מביא הוא טרור חוצה גבולות. כשמדברים על טרור צריכים להבין מס' דברים מהזווית המדינית הבינ"ל: טרור אל קעידה שמכונה טרור פוסט מודרני, נבדל בצורה מהותית מהטרור המסורתי הרחב של שנות השישים עד שנות השמונים. הוא נבדל מבחינה מדינית, כי הטרור המודרני של שנות השישים-שמונים, בניגוד לפוסט מודרני, אש"ף, IRA, רצו בעיקר תשומת לב בינ"ל, חשיפה בינ"ל. היה שם בעיקר תנועות לאומיות שונות, תנועות ששאפו גם להגדרה עצמית. הן רצו לא לשנות הסדר העולמי, אלא להיות חלק ממנו. ההנחה תמיד היתה שטרור הוא לא רק בשביל להרוג, אלא גם שיראו. Terrorists don't want people to die, but they want people to see.

 

הטרור של בן לאדן וחבריו, הפוסט מודרני גלובלי, הוא שונה בצורה מהותית, כי הוא באמת לא רוצה להיות חלק מהקהילה הבינ"ל, וחותר תחתיה. לכן האיום שהם מציבים יותר משמעותי. הם יוצרים נאמנויות חדשות אל הרעיון האיסאלמי הרדיקלי, שהוא לא מיין סטרים מוסלמי. זוהי  תפיסה מאוד קיצונית ואלימה של האיסלאם בעולם, וזו גם תנועה שהיא מצליחה להשתיק את הרוב הדומם, ואת אותו זרם מרכזי באיסלאם, שטרור הוא לא דרכו. אבל הוא מהווה איום על המע' הבינ"ל בשתי רמות:

 

לימודי תואר ראשון במזרח תיכון

 

•א.      רמה אופרטיבית: אל קעידה ודומיו מנצלים את ההזדמנויות שיש במע' הגלובלית הבינ"ל, כדי לערער ולפגוע בה. 9/11 כמשל. זאת באמצעות תקשורת ואמצעים טכנולוגיים שלא היו קיימים לפני עשרים שנה, למרות העובדה שבן לאדן במערה על גבול פקיסטן-אפגניסטן, הוא עדיין מצליח לשמר איזושהי מע' תקשורת. אף אחד לא יודע באמת כיצד הרשת עובדת, אבל קיימות השערות - היא קיימת. השאלה אם היא בכלל ארגון/שחקן היא שאלה ללא מענה. נכון להיום, ההערכה היא משהו בין לבין, ומדובר ברשת כלשהי. על פי מקורות גלויים, אף אחד לא יודע. מהווים איום על המע' הגלובלית והכלכלית הבינ"ל. לדוגמה: אל קעידה יטמינו מטען גדול בתוך מכולה וישגרו אותו ממז' אסיה לסן פרנסיסקו. אנו מדברים על תנועת 7 מיליארד מכולות בעולם בשנה, אבל פחות מחמישה אחוז מהמכולות  האלה נבדקות בכניסה לארה"ב. הסיוט שנגרם לתעופה האזרחית ב-9/11 הוא קטן ביותר לעומת מה שייגרם לתעבורה הימית. אם יגדילו את שיעור המכולות הנבדקות, זה יוביל לעצירת הסחר.

 

•ב.       הג'יהאד העולמי מציב למעשה איום על מערכת המדינות במזרח התיכון הרחב. כשמדובר לגוש המדינות שמתפרס מצפון אפריקה, עבור במפרץ הפרסי וכלה בפקיסטן. הוא בהחלט מציב איום משמעותי, כמו שהחמאס הצליח להוכיח מה קורה כשעושים בחירות דמוקרטיות מדי. אין צורך להסביר עד כמה המזה"ת הוא נק' מפתח אסט' על הגלובוס בזכות מקורות האנרגיה באיזור, נתיבי שיט. מעבר לכך, צריך לזכור שהיום יש אחיזה צנועה וקטנה לגורמי איסלאם רדיקליים כמעט בכל מדינות אירופה: בריטניה, ספרד, דווקא פחות בגרמניה. יש אומרים שאחד המאפיינים של פעילותם היא התאבדותית. לא מעט מצביעים על כך שטרור המתאבדים הוא כאסט' הוא אסט' רציונאלית, מה עוד שבעבר הוכיחה עצמה כדרך להשגת הישגים מדיניים: שנות השמונים בלבנון היא נקודת מפתח, כי מאז התופעה רק הולכת וגוברת.


אודות מחבר המאמר

בדד

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.