אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

לימודי חינוך מיוחד– מה כוללים במסגרתם

במסגרת לימודי החינוך וההוראה, הנלמדים במכללות ובאוניברסיטאות בארץ, מוצעים מסלולי לימודים שונים, הכוללים מסלול לגן, מסלול לבתי הספר היסודיים והעל יסודיים וכן גם מסלול ייחודי – מסלול לימודי החינוך המיוחד. אם אתם מעוניינים להצטרף למסלול לימודי חינוך מיוחד כבר בשנת הלימודים הקרובה, כדאי לכם לקרוא את הכתבה הבאה. מה מציעים לימודים אלה, מה כוללים במסגרתם, היכן ניתן ללמוד לימודי חינוך מיוחד ובאילו מסגרות ניתן לעסוק בתחום זה? על כך, בכתבה הבאה.

לימודי חינוך מיוחד – מסלולי הלימוד

לימודי חינוך מיוחד מכשירים את הסטודנטים, הלוקחים בהם חלק, לתחום ייחודי, העוסק בהוראה במסגרת החינוך המיוחד, תוך שימת דגש לצרכיו של כל תלמיד ותלמיד וכן לשוני הקיים בין התלמידים השונים. מסלול לימודי חינוך מיוחד, המתאים למורים וגננות, מכשיר בטיפול והוראת ילדים בעלי צרכים מיוחדים, המשתתפים במסגרת החינוך הפורמאלית וכן במסגרת החינוך הבלתי פורמאלית. לימודי חינוך מיוחד, הנמשכים על פני תקופה של ארבע שנים ומקנים בסופם תעודת בוגר בהוראה וכן תעודת הוראה בחינוך המיוחד, כוללים ארבעה מסלולים שונים, המאפשרים התמקדות בהכשרה בהוראת החינוך המיוחד במסגרת חינוך בלתי פורמלי ופורמאלי עבור קבוצות גיל שונות. המסלול הראשון של לימודי החינוך המיוחד, כולל הכשרה להוראה בחינוך המיוחד לגילאי 6 עד 21. המסלול השני כולל הכשרה לאותה קבוצת הגיל וכן להוראה בבית הספר היסודי. המסלול השלישי מתייחס גם הוא להכשרה להוראה בחינוך המיוחד לגילאי 6 עד 21 וכן להוראה בבית הספר העל יסודי, ואילו המסלול הרביעי מתייחס להכשרה להוראה בחינוך המיוחד לגילאים צעירים, מלידה ועד גיל 6. מסלול זה מתאים במיוחד לגננות, המעוניינות להשתלב במסגרת החינוך המיוחד.

לימודי חינוך מיוחד – הקורסים הנלמדים במסגרתם

לימודי חינוך מיוחד מציעים לסטודנטים מבחר של קורסים בנושאים שונים, העוסקים הן בתחום ההוראה עצמה והן בתחומים אחרים העוזרים להתמודד עם קשיים שונים, בם צפויים להיתקל במהלך עבודתם במסגרת החינוכית המיוחדת. הקורסים, המכשירים את הסטודנטים, בטרם השתלבותם במערכות החינוך הפורמאליות וכן חינוך בלתי פורמלי, כוללים נושאים כמו טיפול באמצעות בעלי חיים, אסטרטגיות הוראה לתלמידים עם לקויות שמיעה ושפה, אסטרטגיות הוראה לתלמידים עם נכויות התפתחותיות ועוד. לצד הלימודים העיוניים, המוצעים במסגרת לימודי חינוך מיוחד, מתנסים הסטודנטים במסגרות החינוך המיוחד השונות ובעבודה אל מול ילדים בעלי צרכים מיוחדים. התנסות זו, הנעשית לצידם של מדריכים פדגוגיים וכן מורים חונכים, חושפת את הסטודנטים לעולם הכול ייחודי של החינוך המיוחד, לתלמידים הלוקחים בו חלק וכן לשיטות ההוראה ודרכי ההתמודדות השונות עם הקשיים הנלווים. בשנת הלימודים הראשונה, במסגרת לימודי החינוך המיוחד, מתנסים הסטודנטים בבתי ספר מיוחדים, בשנת הלימודים השנייה מתנסים בעבודה בכיתות רגילות או בכיתות מיוחדות בבתי ספר יסודיים, בהן לומדים תלמידים עם לקויות למידה שונות, ובמהלך שנת הלימודים השלישית יכולים הסטודנטים לבחור את תחום ההתמחות שלהם, ובהתאם, להתנסות במסגרת הרלוונטית.

הכשרת אקדמאים, במסגרת לימודי חינוך מיוחד

לימודי החינוך המיוחד מוצעים לאקדמאים, המעוניינים לעסוק בתחום זה ולהשתלב במערכת חינוך פורמאלית או חינוך בלתי פורמלי. התכנית להכשרת אקדמאים, תוך התמחות במסלול לימודי חינוך מיוחד, כוללת תכנים עיוניים בתחום החינוך המיוחד, וזאת לצד התנסות בסדנאות שונות לאבחון ליקויי למידה, ליקויים הבאים לידי ביטוי בקריאה ובחשבון. מסלול ייחודי זה מכשיר אקדמאים בעלי רקע בתחום החינוך ומאפשר להם, בדומה למסלול הרגיל, לבחור באחד ממסלולי ההתמחות המוצעים.


אודות מחבר המאמר

בלוגרית וכותבת מאמרים בנושאי האקדמיה ולימודים

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.