אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

כאן שביתה! מתי עובד זכאי לשבות?

שביתה נשמעת כמו צעד בו נוקטים רק ועדי עובדים או ארגונים גדולים. תופתע לדעת שזכות השביתה עומדת גם לך, אך עליך לדעת מתי להשתמש בה. כל עורך דין דיני עבודה יסביר לך שזוהי זכות שממומשת במקרים קיצוניים, אך אם אתה מרגיש שהגיע הרגע – כאן תבין אילו צעדים עליך לבצע.

(1)     ברר אם יש עילה משפטית – התייעץ עם עורך דין

עו"ד דיני עבודה הוא, כאמור, בעל המקצוע שיוכל לייעץ לך בצורה הטובה ביותר לגבי המצב בו אתה או כל עובדי החברה נמצאים, כשבמקרים מסוימים, גם עו"ד ביטוח לאומי יוכל לסייע. בכל מקרה, מומלץ שתתייעץ עם בעל מקצוע טרם נקיטת צעדים כלשהם, מאחר וזכות השביתה אינה ברורה לכל.

בין הסיבות המצדיקות שביתה:

·         הלנת שכר מתמשכת

·         הפרת חוזים קיבוציים מצד ראשי החברה

·         עבירה על החוק במהלך העבודה (למשל: גניבת פטנט או העתקת מוצר, שנחשבות לתחום אחריותו של עורך דין זכויות יוצרים)

·         אי תשלום שעות נוספות, הימנעות מהפרשות לקרן פנסיה וכדומה (תחום אחריותם של עורכי דין ביטוח לאומי)

·         פעולות הנראות כמעשה פלילי בחברה, הן בענייני כספים ובכל תחום (תחום אחריותם של עורכי דין פלילי)

(2)   אל תשכח ללכת לפי הספר

במקרים שנוגעים לדיני עבודה, ובכלל זה השבתות – שנחשבות לצעדים קיצוניים בעיני המדינה והמעסיק – יש לפעול בדיוק בהתאם להוראות שנקבעו בחוק. במקרה המדובר כאן, יש למסור בכתב, 15 ימים מראש, הודעה על סכסוך עבודה, שתיכנס לתוקפה יום לאחר מכן.

חשוב לזכור כי במהלך 14 הימים הבאים חל איסור לשבות, משום שתקופה זו נקבעה בחוק כזמן בו ינסו הצדדים לגשר על הפערים ולמנוע את השביתה. בתקופה זו במיוחד, מומלץ לשכור עורך דין דיני עבודה שייצג אתכם נאמנה מול ההנהלה.

(3)   הסכם קיבוצי עלול ליצור בעיה

הסכמים קיבוציים נחתמים לרוב בדיוק למטרה זו – כדי למנוע אפשרות של שביתה. ברגע שהעובד חותם על הסכם כזה, הוא מתחייב, בין היתר, לאפשר עבודה רציפה בארגון בו הוא עובד. עורכי דין דיני עבודה ייעצו לך במקרים כאלו שלא לפתוח בשביתה, אך דע שישנם יוצאי דופן גם בסיטואציות כאלו.

(4)   יש שביתה? הקפד שהיא תישאר באזור המוגן

בתום תקופת ההתראה תוכל לפתוח בשביתה יחד עם כלל העובדים. מאותו רגע זו תהיה שביתה מוגנת, כלומר: שביתה חוקית שאינה נחשבת להפרת חוזה. ההגדרה הזו תגן על העובדים מפני תביעות, הן מצד המעסיק והן מצד לקוחותיו, למרות הפגיעה בקצב הייצור ובתפוקה של החברה.

עם זאת, יש לנקוט בשביתה חוקית ולא לבצע פעולות קיצוניות. לכן, זכור כי השבתה אינה מאפשרת פגיעה בסחורה או במתקני המפעל, עיכוב של הגעה או שליחת סחורות וכדומה. כל צעד כזה יביא לנקיטת צעדים נגד העובדים, עד כדי מעצר משטרתי.

(5)   קבע מי יהיה נציג השובתים

כדי למנוע מצב של בלבול ומסירת מסרים כפולים, קבע מראש מי יהיה נציג השובתים. במקומות בהם ישנו וועד עובדים מסודר העניין ברור, אך אם זה לא כך – יש למנות עובד או מספר עובדים שישמשו פה ברור ודעתני לכלל השובתים.

במשא ומתן בין שני הצדדים, ראוי שישתתפו נציגים אלו, לצד עורך דין דיני עבודה מטעמם. במקרים רבים כאלו ההסתדרות תסייע במתן שירותים משפטיים ואף בחיפוש אחר עורך דין שיוכל לסייע בסוגיה הזו, במיוחד אם היא תומכת באופן מעשי בצעד בו נקטו העובדים.


אודות מחבר המאמר

דניאל זוהר - מאמרים ועוד

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.