אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

סקירת שוק ההון 25.9.11 - איזיטרייד

תל-אביב: פתיחת שבוע בהשפעות מנוגדות

 

לאחר נפילה דרמטית ביום המסחר האחרון של השבוע החולף, יקוו המשקיעים באחד-העם לפתוח את שבוע המסחר המקוצר באווירה רגועה יותר. השבוע יתקיים מסחר למשך 3 ימים בלבד, אז תצא ישראל חופשת ראש-השנה – בתקווה לימים טובים ומתוקים יותר, גם בבורסה המקומית.

 

הנעילה החיובית בוול-סטריט בסיומו של יום המסחר התנודתי בשישי, בוודאי מפיחה תקוות בסוחרים בת"א. עם זאת, ראוי לזכור שהעלייה המתונה של יום שישי בארה"ב, באה לאחר נפילות חדות ביום חמישי – לאחר סגירת המסחר בישראל. רבות מהמניות הדואליות חוזרות למסחר בת"א בפער ארביטראז' שלילי, בהן טבע שננעלה בוול-סטריט בשער נמוך ב-3.1% ממחירה האחרון בת"א ביום חמישי.

 

במישור המדיני-ביטחוני נדמה שנתבדו הפחדים בדבר התנגשות אלימה בשטחים בעקבות הדיון באו"ם בבקשת הפלסטינים להכרה כמדינה עצמאית בשבוע שעבר. המשקיעים ימשיכו לעקוב אחר ההתפתחויות, בזמן שביום שני צפויה הבקשה הפלסטינית להגיע להצבעה במועצת הביטחון של האו"ם.

 

השבוע המקוצר יהיה רצוף בפרסומים והודעות חשובות: ביום שני יפורסמו נתוני האבטלה לחודש יולי, מסקנות ועדת טרכטנברג שהוקמה בעקבות מחאת האוהלים, ובעיקר תפורסם החלטת הריבית של בנק ישראל. לאור גלישת העולם למיתון חדש, בבנק ישראל לא פוסלים הורדת ריבית, כעת או בתקופה הקרובה. ביום שלישי יפורסמו נתונים משוק הנדל"ן, בהם מכירת דירות חדשות באוגוסט.

 

הדולר היציג התחזק בשבוע החולף ב-1.6%. ביום שישי נחלש המטבע האמריקני ב-0.2%, ושערו נקבע על 3.712 שקלים. מי שהשקיע באופציות בינאריות בדולר וחזה עליות הרוויח תשואה גבוהה.

 

בעולם: הצבעה גורלית בגרמניה ביום חמישי

 

בסיומו של יום מסחר תנודתי, במהלכו עבר מדד הדאו ג'ונס מירידות לעליות לא פחות מ-17 פעמים, הצליחו כל המדדים בוול-סטריט לנעול את יום שישי בעליות. הנעילה החיובית לא הצליחה לשנות את תמונת המצב בסיכום השבועי: הנאסד"ק איבד בשבוע החולף 5.3%, ה-S%P 500  נפל 6.6% והדאו ג'ונס רשם את השבוע הגרוע ביותר שלו מאז נפילת ליהמן בראדרס באוקטובר 2008, עם ירידה של 6.4%.

 

תמונה זהה – ירידות חדות בסיכום שבועי על אף תיקון חלקי ביום המסחר האחרון – רשמו גם המדדים באירופה. הפוטסי הבריטי נפל השבוע 5.6% על אף עלייה של 0.5% בשישי. הדאקס הגרמני והקאק הצרפתי התרסקו 6.8% ו-7.3% בשבוע החולף, על אף תיקון של 0.6% ו-1% ביום שישי, בהתאמה.

 

הרקע לנפילות לא השתנה: דאגה ממשבר החוב באירופה, בעיקר בכל הקשור לאבן הדומינו הראשונה, יוון. שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר הגדיר בסוף השבוע את משבר החוב האירופי כ"סכנה הגדולה ביותר היום לכלכלה העולמית", ודחק במנהיגי האיחוד האירופי "ליצור חומת אש נגד התפשטות נוספת של משבר החוב". בשבועות האחרונים דוחק גייתנר בעמיתיו האירופיים להגדיל באופן משמעותי את המאזן של הבנק המרכזי האירופי באמצעות מינוף של "קרן היציבות הפיננסית האירופית" ב-440 מיליארד יורו, על מנת לרכוש אג"ח של מדינות במשבר.

 

ביום חמישי צפוי הפרלמנט הגרמני להצביע על אישור חבילת סיוע נוספת ליוון, בהיקף 110 מיליארד יורו. קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, הנתקלת בקשיים פוליטי בעקבות הסיוע הלא-פופולארי ליוון, תיפגש ביום שלישי בברלין עם עמיתה היווני. בתוך כך איבד השבוע היורו 2.2% נוספים למול הדולר, ושוויו עומד כעת על דולר אחד ו-35 סנט.

 

כדאי לשים לב השבוע: האם הזהב בדרכו למטה, כמו יתר הסחורות?

 

מוסכמה ידועה בשווקים אומרת כי כאשר הכלכלות והמניות בצרות – הזהב חוגג. הסחורה היקרה, המהווה אפיק השקעה אלטרנטיבי למניות ולאג"ח, נחשבת לנכס "אנטי-מחזורי", כלומר נוטה לרשום עליות דווקא כאשר כל הנכסים האחרים נופלים. זאת בניגוד לסחורות המשמשות כחומר גלם ותשומה תעשייתית, כמו הנפט והמתכות התעשייתיות, ובניגוד לסחורות החקלאיות התלויות אף הן בשיפור באיכות החיים.

 

כלל האצבע הזה הוכיח את עצמו גם במשבר הנוכחי – עד לתחילת החודש. מאז רשם הזהב שיא היסטורי של 1,923.7 דולר ב-6 לספטמבר, איבדה המתכת היקרה 15% מערכה. ביום שישי לבד נפל הזהב יותר מ-100 דולר, או 5.9%, ומחירו עומד כעת על 1,639.8 דולר לאונקיה. עדיין מדובר במחיר גבוה מאוד בהשוואה היסטורית, אך כעת נדמה שרמות המחירים של החודשיים האחרונים התבססו לא מעט על אוויר חם, גם אם לא על בועה.

 

הנפט ממשיך לרשום ירידות, שלא במפתיע. לאחר שאיבד 9.2% השבוע, ירד מחירו אל מתחת לרף ה-80 דולר לחבית. נפילות נרשמו גם בסחורות חקלאיות, כמו סוכר, קפה וקקאו.

 

(כל הנכסים המוזכרים בסקירה מהווים נכסי בסיס לאופציות דיגיטליות באתר  easytrade. אתם מוזמנים לסחור באתר ולהרוויח עד 90% תשואה, עם פקיעות מדי חמש דקות)


אודות מחבר המאמר

אופציות דיגיטליות  easytrade

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.