אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

עשה ואל תעשה במהלך פרויקט תמ"א 38

 

לאחר התחלה מעט עצלה ואיטית, הופכת תמ"א 38 לעובדה של ממש בשטח ולתוכנית שמיושמת פיזית, כבר בימים אלו, בערים רבות בישראל. אם גם אתה רוצה לחזק את הבניין בו אתה מתגורר מפני רעידת אדמה, שכור עורך דין מקרקעין וצא לדרך – לא לפני שתבין מה מומלץ ולא מומלץ לעשות בתהליך המורכב הזה.

וודא שיש הסכמה בין כל הדיירים

התמ"א לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה מתייחסת למבנים בעלי יותר משתי קומות שנבנו עד ה-1 בינואר 1980, ולכן אחת הבעיות המורכבות ביותר בשלב הראשון של מימושה, הוא השגת הסכמתם של כל דיירי הבניין לבצע את השיפוצים. היה סמוך ובטוח שתמיד יהיו מתנגדים למהלך כזה, ועליך לשכנע אותם בצדקתך.

בכל מקרה, אל תסכים להוציא לדרך את התוכנית ללא הסכמת כל הדיירים, על אף שהחוק מתיר לעשות זאת גם מקרה בו הושגה הסכמה של 66% מהדיירים בלבד. אם אתה רוצה עבודות שקטות ומהירות, ללא בעיות, הסכמה גורפת היא הכרח.

ברר פרטים על הקבלן המיועד

לאחר שהושגה ההסכמה המיוחלת, הגיע שלב ההיכרות עם הקבלן המבצע. לרוב, אתה ודיירי הבניין יבחרו אותו, אך זה לא מעניק שום יתרון. בעולם הנדל"ן יש אינספור נוכלים, ולכן חשוב מאוד לבדוק את הרגע של הקבלן.

אל תסכים להתחיל את העבודות לפני שבדקת את הרקע של הקבלן, ראית פרויקטים נוספים שהוא עשה (רצוי עבודות במסגרת תמ"א 38), ביררת את חוסנו הכלכלי ובדקת היטב את לוח הזמנים שהוא מציע לך. לא בטוח לגביו? עו"ד מקרקעין יסייע לך לאתר את כל המידע לגבי אותו אדם.

חתום על חוזה מסודר – דינו כדין עסקת נדל"ן לכל דבר

כאשר אתה חותם על החוזה מול הקבלן, וודא כי הוא מסודר, מאורגן, וכולל את כל הפרטים החשובים, את הזכויות והחובות של כל צד ואת כל השינויים, גם הקטנים ביותר. לעולם אל תחתום על החוזה ללא נוכחות של עורך דין מקרקעין או עורך דין מנהלי, שיוודאו את כשרותו של החוזה וידאגו לכך שסעיפיו אינם פוגעים בדיירים.

קבע מבעוד מועד את שעות העבודה של הקבלן

עורכי דין מקרקעין לא ייתנו לסעיף הזה לחמוק מתחת לידיהם ויכללו אותו בחוזה עצמו, אך בכל זאת חשוב שתהיה מודע לכך גם בעצמך: באפשרותך לקבוע, עוד לפני תחילת העבודות, את השעות שבהן יוכל הקבלן לעבוד, בהסכמת כל הדיירים. גם כאן, אל תמהר להתפשר או לוותר – מדובר בנוחות ובאיכות החיים של כל יושבי הבניין.

למד היטב את הנושא

אומנם נמצא לצידך עורך דין מקרקעין טוב, אך זה לא אומר שלא צריכה להיות לך שום ידיעה בנושא. למד את התוכנית עוד לפני הפגישה עם הקבלן, כדי שתוכל לדעת מתי הוא רוצה בטובתך ומתי ירצה לבצע דברים לטובתו האישית בלבד. הקבלנים רואים, באופן טבעי, את טובתם האישית לפני כולם, אך אתה צריך לוודא שהאינטרסים של הדיירים לא נפגעים.

בדוק שאכן הקבלן עובד לפי חוק ולא מנסה להכניס סעיפים לא מאושרים או אפילו לבצע דברים ללא ידיעתך, כדאי ורצוי לעקוב אחרי עבודתו של הקבלן, צורת ואופן התשלומים במידה ואינך בטוח בעצמך, פנה לסיוע של עו"ד פלילי או מקרקעין ע"פ  הצורך.

ברר מה אתה צריך לעשות

במסגרת העבודות, ישנם כמה דברים שנמצאים תחת אחריותך. לדוגמא, ברגע שאושרה התוכנית, ישנו היתר להוסיף תוספות מסוימות למבנה (מרפסות למשל), אך עליך לברר אילו מהן דרושות אישור נוסף מטעם הוועדה לתכנון ובניה והאם מוטלות עליהן מגבלות. מומלץ להתייעץ עם עורך דין מקרקעין מנוסה כדי להגיע מוכן ליום העבודות, שיחלו ללא עיכובים.

 


אודות מחבר המאמר

דניאל זוהר, מאמרים ועוד

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.