אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

בר מצווה - כמה הכנות לחגיגה

טקס בר מצווה

אחד הרגעים החשובים והמשמעותיים ביותר בחיי כל נער הוא טקס בר מצווה שבו הנער הופך להיות בוגר, כאשר בבחינה דתית מדובר במעבר מהותי ביותר, שכן מגיל שלושה עשרה ואילך יש על הנער עול מצוות והוא חייב במצוות שלא היה צריך לקחת בהן חלק קודם לכן כמו השתתפות במניין והנחת תפילין מידי יום.

חלק מטקס בר מצווה הוא קריאת התורה של הפרשה של אותה שבת. לשם כך יש להיערך זמן מה מראש בשיתוף עם רב שיכין את הנער לקראת העלייה לתורה כאשר ישנם הבדלים בין הציבור החילוני לדתי בכל ההתייחסות לנושא זה, אך מרבית הנערים עולים לתורה ומציינים את הרגע החשוב הזה בבית הכנסת.

הן החילונים והן הדתיים מתכוננים ליום הבר מצווה אך כל אחד עושה זאת בדרכו הוא כאשר לכולם מטרה אחת לציין את יום המעבר מנערות לבגרות.

 

כיצד בוחרים רב?

לפני בחירת רב שיכין את הנער לקראת הקריאה בתורה רצוי לעשות עמו היכרות מוקדמת כך שהנער ירגיש מספיק בנוח ללמוד אתו ויוכל תוך זמן קצר יחסית להיות מוכן לבר המצווה. אפשר להיעזר בחברים אחרים או קרובי משפחה שימליצו לכם על רב שהכין את ילדיהם, רק שיש לזכור לבחור את הרב לפי העדה והנוסח המתאימים.

בחירת הרב יכולה להיות מאוד משמעותית במיוחד בקרב הציבור הדתי בו שמים דגש יתר לקריאה עצמה ולכל הברה והברה כך שהנער יקרא את הפרשה ללא כל טעויות ובטעמים הנכונים לפי העדה שלו. לרוב הנער מגיע לעליה לתורה שהוא כבר יודע את כל הפרשה בעל פה וחשוב למצוא רב אשר מצליח לגרום לכך שאין טעויות בקריאה.

 

טקס בר מצווה

ישנן עדות בהן טקס בר מצווה מחולק לשניים, חלק אחד הוא הנחת התפילין והחלק השני הוא הקריאה בתורה אך אם הקריאה בתורה ביום חול, שני השלבים יכולים להיות באותו יום ויש לכך מנהגים שונים בכל עדה ועדה ובכל חסידות. לכן הרב מדריך את הנער גם לקראת טקסים אלו לכל עומקם ופרטיהם הרבים.

ההכנות לקראת הבר מצווה מלוות בהתרגשות רבה הן בקרב הנער והן בקרב בני המשפחה כאשר במהלך הטקס עצמו קורא הנער דרשה לבר מצווה ובה הוא מציין את המעבר מנערות לבגרות ומודה להוריו על כך שהם גידלו אותו עד כה ודאגו לכל צרכיו. כך הוא יכול לעמוד בפני עצמו ולהיות מוכן לקראת הבגרות על כל המשתמע מכך.

רבים עושים את טקס הבר מצווה בכותל שזהו שריד בית המקדש ואחד המקומות הקדושים לעם היהודי. יש בבחירה במקום זה לעריכת הטקס ערך מוסף שכן הנער זוכה כבר באותו יום להיות חלק ממנין של תפילה וכל החוויה עצמה מקבלת מימד רוחני הרבה יותר מרגש ומשמעותי מכל מקום אחר.


אודות מחבר המאמר

חברת שורשים תיעוד מתמחה בכתיבה הפקה והדפסה של ספרים משפחתיים, סיפורי חיים, וספרי ביוגרפיה אישיים. בנוסף אנו מפיקים אילן יוחסין המעוצב כתמונת קיר ממוסגרת. אנו מציעים מתנה יוקרתית ומרגשת למשפחה ולאירועים משפחתיים משמעותיים: בר מצווה / בת מצווה, חתונת זהב, יום נישואין, יום הולדת עגול לסבא וסבתא או כנס משפחתי. באתר תמצאו גם דפי רעיונות לבר / בת מצווה, דרשה לבר מצווה , ברכות לבר מצווה, רעיונות לטיולי בר מצווה ועוד.

 

http://www.shorashim-teud.co.il

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.