אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

בית אבות: מרפואה לפעילות

ניתן כיום לראות מגמה בכל הקשור ליחס לגיל הזהב והאתגרים המיוחדים של הגיל הזה. אם בעבר הדגש הושם על הרפואה – טיפול במחלות ובעיות הנגרמות עקב הגיל – הרי שכיום מושם דגש רב על פעילות: יצירת סביבה עשירה ומעשירה שבה בני גיל הזהב יכולים לפעול ולחוות ולא רק להיות פסיביים ומטופלים על ידי המערכת הרפואית על כלל המרכיבים שלה. התופעה הזו באה לידי ביטוי בצורה בולטת במיוחד בתחום הדיור המוגן לקשישים: לא עוד בית אבות טיפולי אלא בית אבות שבו הדגש הוא על הפעילות של הדיירים במקום.

למען הסר ספק יש לומר בראש ובראשונה שאף בית אבות במרכז או בכל מקום אחר בארץ איננו אמור להזניח את הפן הרפואי של חיי הדיירים במקום. בכל גיל שבו אנחנו נמצאים יש חשיבות לכך שנטפל בגוף מההיבט הרפואי שלו. גיל הזהב, על האתגרים הרפואיים שהוא עשוי להציב בפנינו, איננו שונה בכך מכל גיל אחר. לכן בית אבות שמבקש להיות הוליסטי ואיכותי ידאג גם להיבט הרפואי בכל הקשור לניהול השוטף של המקום ולדאגה לדיירים שבו.

משאמרנו זאת, אנחנו כבר יודעים היום היטב שאין בית אבות שמכבד את עצמו שמגביל את עצמו למתן שירותי סיעוד ותו לא. הדבר נכון לגבי בתי אבות שנועדו לדיירים עצמאיים אבל גם לאותם בתי אבות סיעודיים שמתמודדים עם דיירים שאמנם זקוקים לסוגים שונים של טיפול רפואי אבל זאת מבלי להזניח היבטים אחרים של החיים. למעשה, אנחנו יודעים היום שלא רק שהנפש בריאה אם היא נמצאת בגוף בריא אלא גם שגוף הינו בריא יותר אם הנפש שבו בריאה יותר.

כך ניתן היום למצוא סוגים שונים של דיור מוגן שמציעים ללקוחות הפוטנציאליים שלהם קודם כל איכות חיים גבוהה שמתבססת על מגוון פעילויות שעושות את החיים למעניינים יותר. לדייר הפוטנציאלי מוצעת היום חבילה שלמה שכוללת חיים תרבותיים ופעילים עוד לפני שמדברים על ההיבטים הרפואיים – ההשגחה, הרופאים הזמינים וכן הלאה. כאשר בוחנים היום בית אבות כבר לא מסתפקים בכך שיש בו חדרים נוחים אלא מצפים גם שהמקום יציע חוויית חיים עשירה מגוונת בפעילויות שונות.

גם בתי הורים סיעודיים נוטים היום לכיוון הזה. לצד הטיפול וההשגחה הרפואית הם מבינים שכדי לשפר את איכות החיים של הדיירים יש להציע להם יותר מאשר תרופות ורופאים. פעילות שכזאת נתפסת כיום כמרכיב חשוב באיכות החיים של הדייר והיא מסייעת גם למצבו הרפואי.

אין ספק שמהמעבר מהדגש הרפואי לדגש הפעילותי משפיעה על המעבר אל בית אבות. המעבר כיום איננו רק תוצאה של מצב בריאותי לקוי אלא להיפך: מעבר שנובע מתוך הרצון להמשיך בחיים מלאים ועשירים.


אודות מחבר המאמר

אביב יועצים ייעוץ שיווקי

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.