אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

המרחב הציבורי – עכשיו בחוג לאמנות במכללת אורנים

 הקורס שתוכנן להיפתח במכללת אורנים עודכן כך שיהיה אקטואלי וקשור לקיץ האחרון. איך החליפו האוהלים את הפסלים החלולים מפיברגלס בשדרות רוטשילד?, איך השדרות 'של' בעלי ההון הפכו להיות נחלת הציבור?, ומה חדש בנוף הלשוני של המחאה? (על פי השלטים, הגראפיטי ועוד)

 

 

 

במסגרת  תכנון שנת הלימודים הקרובה בחוג לאמנות במכללת אורנים,  הוחלט כבר בתחילת הקיץ להציע קורס בחירה  חדש:  "המרחב הציבורי- עיון וביקורת" בהנחייתם של יוחאי אברהמי, אמן ומרצה וד"ר יעל גילעת, העוסקת באמנות ובתרבות חזותית.

 

כעת, לאחר החודשיים האינטנסיביים, בהם התעצבה מחדש התודעה הציבורית ועלו דרכי חשיבה ודיון נוספים, הוחלט במכללה לעדכן את הקורס על פי התובנות החדשות.

 

יוחאי אברהמי: "הקורס הוא מעגל עיון והעמקה בשאלות שעלו במהלך הקיץ האחרון בקשר ליחס שבין המרחב הפרטי והציבורי, לעיצוב של המרחב הציבורי והסימנים ההופכים אותו שלנו או של אחרים.

למשל הנוף הלשוני, השלטים והכתובות, מבנים והריסות, חורבות , גרפיטי, האוהל והמאהל, המעגל והמצעד ועוד. וגם, כיצד המרחב מגלם יחסי הון- שלטון, הפרטה, תפיסות לאומיות, זיכרון והשכחה ועוד. 

 

אנו נציע בקורס להסתכל על אירועי הקיץ דרך מבט על המרחב הציבורי של שדרות רוטשילד כמשל: מפסלים חלולים לאוהלים.

 

השדרות שהיו שייכות לבעלי ההון ושלוחותיהן ארחו עד לא מזמן את הציבור במגוון פעילויות בידוריות ריקות מתרבות, כשהמייצג שלהן הוא סדרות הפסלים החלולים.  פרוייקטים אלה, שנלקחו מערים גדולות בעולם, כללו הצבת פסלי חיות מפיברגלס שקושטו על ידי אמנים.  

את סדרת האירועים מפארי ההון והצעקניים הללו, שלא אמרו דבר, החליפה מחאת האוהלים.

 

המרחב הציבורי של השדרה שינה את פניו למקום של מעגלי שיח פנימיים שעודדו את הציבור להיות פעיל ולהרגיש שהוא חלק מקהילה. האוהלים, ולא הפסלים החלולים, הוציאו מאות אלפי בני אדם לרחובות.

 

אנו מקווים שההתבוננות שלנו על המרחב הציבורי החדש שנוצר תאיר את מושג מרחב ציבורי באור אקטואלי, רלוונטי והכרחי לאנשים שעניינם תרבות וחינוך."

 

בקורס יוצעו מאמרים לקריאה משותפת ודיון, ויוזמנו  פעילים ואמנים חברתיים מעורבים בנעשה. כמו כן הוחלט לאפשר את פתיחתו של הקורס לכל משתתף  שירצה לקחת חלק בו, ולא רק סטודנטים הרשומים  במכללה.

 

אברהמי: " אנחנו מזמינים את כל מי שמעוניין  להגיע למפגשים ולקחת חלק במעגל הדיון במסגרת המכללה ובחסותה ללא תשלום.  הקורס ימשיך לתפקד במקביל כשיעור אקדמי  לכל דבר בעבור הסטודנטים הרשומים אשר יכתבו עבודות שתהיה בהן תרומה לשיח הציבורי המתפתח."

 


אודות מחבר המאמר

מכללת אורניםwww.oranim.ac.il

 

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.