אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

הגדרות באקולוגיה

מערכת אקולוגית/אקוסיסטמה –

היחידה הבסיסית של האקולוגיה , יחידה תפקודית שלמה גם אם היא נמצאת ביחסי גומלין עם הסביבה – יחידה שלמה הכוונה היא לעומדת בפני עצמה גם אם יש לה יחסי גומלין ם מערכות אקולוגיות אחרות בסביבה , לדוגמא האגם (בתמונה במצגת) כל אגם הוא מערכת שלמה , בתוך האגם יכולות להיות תת יחידות אבל הוא בפני עצמו הוא שונה לחלוטין מהסביבה היבשתית שסביבו  אבל זה לא אומר שהוא מנותק מהסביבה שלו – למשל גשם שיורד על השטח היבשתי הוא מהווה את מקור המיים של האגם , מצד נשי בעלי חיים שנמצאים על היבשה שותים מים מן האגם – האגם מתפקד בפני עצמו . בתוך האגם יכולות להיות תת יחידות שלא עומדות בפני עצמן והן חלק מן המערכת השלמה של האגם . דוגמא אחרת – בתמונה גבול בין יער וסוואנה – הסוואנה ובה בעלי החיים המאפיינים אותה שונה באופן מהותי מהיער ובעלי החיים המאפיינים אותו – יש בין שני האזורים יחסי גומלין בגבול אך הסוואנה עומדת בפני עצמה והיער עומד בפני עצמו . המערכת האקולוגית כוללת בתוכה מרכיבים ביוטיים ( בעלי חיים) ומרכיבים האביוטיים(משקעים, טמפ' , חום ).

בתוך כל מערכת אקולוגית אנחנו נמצא לא מעט בתי גידול בית גידול - מקום שמאופיין בצירוף מסויים של גורמי סביבה – גם תנאים וגם משאבים מערכת אקולוגית מורכבת מפסיפס שלם של בתי גידול.

נישה אקולוגית -  מגוון תנאים אקולוגיים שמקיפים או מאפיינים אורגניזם מסויים – לדוגמא ציפור האוכל גרגירים – המקור שלה מותאם לתפוס גרגירים בגודל מסויים – כלומר הנישה המזונית של אותה ציפור היא גרגירים בגודל של 5-1 מ"מ. דוגמא אחרת – בן אדם – מסוגל לשרוד מטמפ' של 5 מעלות ועד 35 מעלות (הכוונה היא לאדם של הטבע לאל בית ) כלומר הנישה התרמלית של הבן אדם היא 5 עד 35 מעלות .

אוכלוסיה – קב' כל הפרטים ממן מסויים שמאכלסת מערכת אקולוגית מסויימת – למשל קב' בין אדם על כדור הארז , אוכלוסיים ציפור דרור באונברסיטת ת"א , אוכלוסיית דגים ממין מסויים .

חברה – קבוצה של אוכלוסיות שחייות בצוותא ולהן מכנה משותף מסויים – מדובר על כמה וכמה מינים ( דוגמא – חברת ציפורי השיר באוניברסיטת תל-אביב – אז יהיה שם עורבים , ודרורים ופשושים וצופיות ושחרורים וכל ציפור השיר ששיכים לחברה הזאת , בחברת העופות של אונברסיטת תל אביב יהיה לנו את כל הנ"ל אבל יתווספו גם האווזים והברברים וכד'

היחידה הכי פשוטה שעדיין שומרת על תכונות של חומר היא האטום וככל שעולים כלפי מעלה , עולים במורכבות , לגבי האטום אנחנו יודעים די טוב ממה מורכב אטום , יודעים להבין מולקולות  אנחנו הרבה פחות מבינים את הדרגות העליונות .

 


אודות מחבר המאמר

הדפסות מסמכים אונליין

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.