אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

6 מזונות שמעודדים השמנת יתר

באופן כללי, מזה שנים רבות ידוע שהתזונה המקובלת בעולם המערבי, איננה בריאה וזאת עוד בלשון המעטה.

שיטת התזונה הזו, שמובלת ע"י ארה"ב אך מקובלת גם ביתר מדינות המערב, מתבססת על מזון מעובד ותעשייתי, ריבוי סוכרים ושומנים, ואכילה לא סדירה ולא מבוקרת.

וכאילו כדי להוסיף על חטא, שיטת התזונה הזו במקרים רבים משולבת עם מיעוט בפעילות גופנית.

והתוצאה? עלייה חדה בהשמנה, בתחלואה בסוכרת ובמחלות רבות אחרות.

במאמר זה נציג 6 מזונות, שאחראים לחלק נכבד מהמצב.

 

לחם לבן

לחם לבן מגיע מקמח לבן חלק, לאחר שניפו ממנו כמעט את כל הרכיבים התזונתיים שהיו בגרעין החיטה המקורי. לחם לבן מכיל כמעט ורק פחמימות, ואכילתו גורמת לרמות הסוכר בדם לזנק, במיוחד כשמוסיפים אליו סוכר לבן.

מדובר ב"קלוריות ריקות", אשר לא מעניקות לגוף ערכים תזונתיים חשובים, ומאחר והלחם הלבן מתפרק במהירות במערכת העיכול – הוא לא יוצר תחושת שובע, ומחזיר את הרעב במהירות.

הגיע הזמן להוציא את הלחם הלבן מהתזונה שלכם.

ומה במקום? תעבור מלחם מחיטה מלאה, שמכיל סיבים תזונתיים, מינרלים, ויטמינים ועוד ערכים בריאים. בזכות הסיבים התזונתיים, לחם מחיטה מלאה מתפרק משמעותית יותר לאט מהלחם הלבן, ולכן יוצר תחושת שובע לאורך זמן.

 

דגנים מעובדים

דגנים מעובדים, בדומה ללחם הלבן, הם בדרך כלל גם כן "קלוריות ריקות". בתור דגני בוקר כגון קורנפלקס, הם גם לרוב מגיעים עם תוספת נכבדת של סוכר לבן.

גם כן, מדובר במעט מאוד ערכים תזונתיים, והרעב חוזר כמעט מייד בשל העיכול המהיר של הדגנים הללו.

אם כבר אתם אוכלים דגנים, תוודאו היטב שמדובר בדגנים מלאים.

 

מזונות "דיאט-ללא שומן"

מדובר במזונות שמכילים תוספים מלאכותיים, בעיקר ממתיקים. הם גורמים לתחושת מתיקות בפה, אך מהר מאוד מגבירים את תחושת הרעב, ובסופו של דבר גורמים לנו לאכול יותר.

 

 

לשתות קפה עם סוכר, חלב ושמנת

לא תאמינו כמה קלוריות יש בכל כוס קפה שלכם. הכוונה היא לא לקפה הרגיל, אלא לקפה שרוב האנשים שותים – הפוך, מוקצף, עם תוספת גלידה, שמנת וכו'.

לאחרונה ראיתי מחקר לפיו עובד ממוצע במשרד שותה 3 כוסות קפה ביום. כך שאל תשכחו לשקלל את הקלוריות שבקפה בספירה היומית שלכם. גם זה משמין.

 

מזונות מטוגנים

בשמן טבעי, בעיקר בשמן זית, יש רכיבים בריאים רבים. לפי מחקרים רבים, לשמן זית יש סגולות נוגדות חמצון, ושתייה בכמות קטנה ממנו מורידה את הסיכון לבעיות לב, כולסטרול, סרטן ועוד.

אלא שבניגוד למצבו הטבעי כשמן, שמן שעבר טיגון הוא ההיפך מהבריא – הוא משמין ורווי בחומרים מזיקים שנוצרים בתהליך הטיגון.

לכן כל מזון מטוגן, לא משנה עד כמה הוא היה בריא במקור, הופך באופן מיידי למזיק למדי ברגע שטיגנתם אותו.

הטיגון כמעט ולא משאיר יתרונות תזונתיים כלשהם במזון, ותוספת השמן הופכת אותו למזיק ומשמין במיוחד. ואגב, מזון רווי בשמן הוא גורם משמעותי לעלייה ברמות הכולסטרול הרע בגוף.

אז מה כן? שמן זית עדיף לשתות במצבו הטבעי – למשל בסלט. ועדיף לאכול את המזון כמה שיותר קרוב למצבו הטבעי.

 

משקאות ממותקים 

משקאות ממותקים הם דוגמא נוספת ל"קלוריות ריקות". בדקם פעם כמה קלוריות יש בבקבוק קולה או מיץ שאתם שותים? מדובר לעיתים במאות קלוריות. הן רק גורמות לכם לתחושת רעב חזקה יותר, וקשה להצביע על חומר מזין או בריא כלשהו שנמצא בהם.

אם כבר מיץ, אז מומלץ לבחור במיץ סחוט טבעי. אבל בדרך כלל, כדאי שפשוט תסתפקו במשקה שהטבע העניק לנו בשפע – מים.

 


אודות מחבר המאמר

יואב ליסו הינו כותב תוכן בתחום הבריאות, אורח החיים הבריא והתזונה. ניתן לקרוא כתבות נוספות שלו באתר GoHealth.co.il לאורח חיים בריא.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.