אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מהי יוגה ומי זה יוגי - סימן ההיכר של היוגה הוא גמישות?

מהי יוגה?.

 

 

הסימנים להצלחה ביוגה:גוף רזה, חסין מפני מחלות, הדיבור משכנע, שומעים קולות של הנדי בלב,  הזרע תחת שליטה, התיאבון טוב ונדי (ערוצים אנרגטיים) נקיים. (הת-חה יוגה פראדיפיקה 2.77)  

משום מה, סימן ההיכר של היוגה הוא גמישות. הדעה הרווחת היא, שמורה או תלמיד גמישים, השיגו זאת כתוצאה מתרגילי היוגה.

על מה מבוססת עמדה/אשלייה זו?קודם כול מה זה גמישות בכלל? גמישות, היא היכולת להגיע לזוויות במפרק. היא תלויה בגידים, רצועות, שרירים ורקמות חיבור. הגמישות מושפעת גם מתזונה, פעילות גופנית, מצב כללי של הגוף, גיל ומין. נשים למשל, גמישות יותר מטבען. הגורם העיקרי המשפיע ביותר על גמישות הוא הגיל.  כאשר תינוק נולד יש לו גמישות גבוהה ובמהלך התבגרותו הגמישות מגיע לרמה המסוימת אשר תלויה בגנטיקה שלו. 

כמובן, שאם נתחיל לפתח גמישות בגילאים צעירים, במסגרת ריקודים או אומנויות לחימה, ונמשיך לתרגל לאורך השנים, נוכל לשמור על גמישות סבירה גם בגילאים מתקדמים. אולם, אם נתחיל לעבוד על הגמישות רק אחרי גיל 30 יקרה אסון, כי הגידים והרצועות שלנו בגיל בוגר הם לא אותו הדבר כמו בגיל הצעיר.

כחמישה אחוז מהאוכלוסייה הם בעלי גמישות יתר. זוהי יכולת מולדת שלהם, (כמו צבע העיניים או גובה וכ"ו) וזהו מצב הנחשב לעיתים, לפתולוגי. כלומר - מזיק!  אנשים אלו ברובם, סובלים מבעיות עם המפרקים עקב גמישות יתר  (אגב, יש ראיות לתאוריה מעניינת, על כך, שלהודים יש נפיצות רבה של הגנים הקשורים לגמישות יתר). 

הופעות יוצאות מן הכלל של אנשים גמישים, ידועות עוד מימים קדומים. בחצר המלך, היו תעלולנים ואקרובטים, אשר הראו טריקים ותרגילי גמישות עם הגוף. כאשר הופיע קרקס, גם שם הופיעה אשת הנחש והופעות דומות. בתחילת המאה הקודמת לתופעת הגמישות קראו לה בשם - קונטורסיה. ואף אחד לא קרא לזה יוגה...

כל בחורה שעוסקת בהתעמלות קרקע, או תעלולן בקרקס, יכול לעשות כאלה דברים עם הגוף שרוב רובם של היוגיסטים לא חלמו לעשות. אבל אל לנו לשכוח, שאלו הם נתונים מיוחדים שלו וגם תלוי מאוד בגיל. המצב משתנה כאשר איש כזה מגיע ליוגה... אם אנחנו נביט על מורים ידועים ,שהם נציגי השיטות החדשות של יוגה מחו"ל (מי שרוצה שם מוזמן לפנות אלי ), אנו נראה, שהגמישות שלהם, היא פשוט נתון טבעי או תוצאה של התעסקות במשהו שפיתח להם גמישות בגיל צעיר ללא שום קשר ליוגה...

אם כך, מהי יוגה, אם היא איננה גמישות?  יוגה- היא דרך להשגת שקט ושלווה פנימיים, או כמו שכתוב ביוגה-סוטרות: הגבלת תנודות התודעה.(1.2)   האסאנות –תנוחות, הן רק הכלי והאמצעי שבעזרתו מגיעים למצב זה ולא המטרה. כאשר אדם מגיע להגבלת תנודות התודעה תוך כדי התנוחה! - גם בריאותו הפיזית והנפשית משתפרת. ולא להפך! כאשר בתנוחה מגיעים להשקטת התודעה  אז גם הגוף משתחרר, כול צורת עבודה אחרת היא לא יוגה! חשוב להבין, שהשיפור  בגמישות הוא יחסי לאדם, ותלוי בנתונים הגנטיים שלו. כל אחד יגיע למקסימום האפשרי לו. עבור  אחד שפגאט עבור השני רק חצי שפגאט. ומי שחורג מזה עושה לעצמו נזק.

 


אודות מחבר המאמר

שיעורי יוגה

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.