אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

שיעורים פרטיים בכלכלה – הכנסה נוספת מהצד

במהלך התואר הראשון שמתי לב כי קשה לי להתפרנס מעבודות סדירות, מכיוון שאלו מתנגשות עם תקופות המבחנים הלחוצות והעמוסות בתואר בכלכלה. חיפשתי פתרון אשר יאפשר לי גם לעבוד במהלך תקופת המבחנים וגם להישאר גמישה מספיק מול המחויבויות שלי לאוניברסיטה.

 

המציאות לסטודנטים בכלכלה

כך, בין עבודת מלצרות אחת למכירת מנויים לתיאטרון בדוכן באוניברסיטה, עלה במוחי הרעיון להתחיל ולממש את הפוטנציאל הגלום בלימודי הכלכלה מהם השלמתי כבר שנתיים. אספתי את כל החומרים מקורסי המבוא בכלכלה – מיקרו כלכלה, מאקרו כלכלה, מבוא לאקונומטריקה וסטטיסטיקה לכלכלנים – ודאגתי לשמור אותם במקום קרוב, נגיש ומסודר. לאחר מכן פרסמתי מודעות בכל רחבי האוניברסיטה, אשר הדגישו את העובדה שגם לי היה קשה לסיים את הקורסים הללו עם ציון גבוה.

 

הביקוש לשיעורים פרטיים בכלכלה

הופתעתי לגלות שבתוך יום אחד הגיעו אלי מעל שש פניות שונות מסטודנטים לכלכלה, אותן הצלחתי לשלב ואפילו לאגד לקבוצת לימוד כלכלה. הסטודנטים שפנו אלי לא התעניינו בציונים שקיבלתי במהלך התואר בכלכלה או בכישוריי המתמטיים. הם התעניינו כמעט בלבד במחיר ובשעות בהן אני פנויה להעביר שיעורים. לצערי כמעט כולם התעניינו קודם בשיעורים פרטיים בסטטיסטיקה אשר מהווה את אחד הקורסים הבעייתיים ביותר לסטודנטים לכלכלה, אך חלק מהפניות שהגיעו לאחר מכן נגעו לקורס מבוא למיקרו כלכלה – הקורס אשר נחשב עד היום כמחסום העיקרי לסיום תואר בכלכלה (זהו הקורס עם אחוז הנכשלים הגבוה ביותר בממוצע במהלך התואר).

 

המקצוע והשכר הטמון בו

אני מודה ומתוודה – עד היום לא שילמתי למדינה את חלקה מהכנסותיי. מצד שני, מעולם לא הרווחתי יותר משכר מינימום חודשי באמצעות מתן שיעורים פרטיים בכלכלה. הנושא העיקרי שבגללו אני כותבת לכם כאן הוא השכר לשעה והאופציות להשתכרות בהמשך הדרך.

השכר השעתי בשיעורים פרטיים בכלכלה נע בין 80 ל-130 ש"ח, ותלוי בקורס, במיקום הגיאוגרפי וכמובן במורה. בעבור לימודים לקורסי מבוא בכלכלה מרוויחים יחסית מעט, וככל שמתקדמים בקורסים השכר השעתי עולה בהרבה, ואיתו יורד גם הביקוש. קורס אקונומטריקה לתואר שני יכול לעלות לסטודנט עד 150 ש"ח לשעה, לעומת קורס מבוא לכלכלה שם השכר ינוע בין 80 ל-110 ש"ח בממוצע. למרות זאת, אין לשכוח שזהו שכר גבוה ביותר. השאלה הנשאלת היא – האם אפשר באמת לחשב אותו כך? אם מחשבים יחד עם שעות הלימוד עצמן את הזמן המינימאלי שבו מתיישבים בבית הלקוח (או שהוא אצלכם), הזמן שנדרש להתכונן לשיעור (לא בכל פעם אתם זוכרים איך ללמד את החומר! הדבר שונה מללמוד אותו ולהיבחן עליו) וכיוצא בזה – השכר השעתי יורד במהרה. שכר שעתי של מורה פרטי לכלכלה בגובה 100 ש"ח יורד בקלות ל-70-80 ש"ח במידה וקצת התעצלתם או התחלתם לדבר על הא ועל דא במקום ללמוד.

מצד שני, למרות שבפעם הראשונה שתעבירו שיעור פרטי הדבר ייקח לכם הרבה מהזמן הפנוי להתכוננות, בהמשך הנושא הופך להיות "חלק" יותר ולכן גם רווחי יותר. בנוסף לכך, אם אתם שומרים את כל החומרים מהקורסים בכלכלה שלימדתם תוכלו להמשיך ולתת שיעורים פרטיים לאורך כל ימי חייכם!

 

לאחר שסיימתם עם הלימודים והגעתם לשלב חיפוש העבודה הראשונה שלכם, מומלץ לגלוש לאתר כלכלנים המתמחה בקריירת כלכלנים ומספק מידע השוואתי לסטודנטים ומועמדים ללימודי כלכלה.

בהצלחה!


אודות מחבר המאמר

קרן דקרי, סטודנטית לתואר שני בכלכלה עם התמחות במימון ומתרגלת בחוג לכלכלה

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.