אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

לתחזק את דוד השמש שלך

 

דודי שמש הם מתקנים חסכוניים ומוצלחים מאוד לחימום המים בבית, שיכולים לעבוד ביעילות גם למשך חמש עד עשר שנים ברציפות. כדי לדאוג שהם אכן יעבדו ביעילות כל הזמן הזה, יש לתחזק אותם כמו שצריך. כיצד? ישנם דברים שאתה תוכל לעשות בעצמך, וכאלו שידרשו את התערבותו של אנשי מקצוע – טכנאים או אינסטלטורים.

 

המים לא מתחממים כמו שצריך? התרכז בקולטים

 

אם שמת לב באחרונה שהמים לא מתחממים כמו שצריך והטמפרטורה המושגת אינה גבוהה מספיק, ככל הנראה מדובר בבעיה בקולטי השמש. כידוע, הקולטים משתמשים באנרגית השמש לחימום המים בדוד ואם הם מאבדים מכושרם – החימום נפגע משמעותית.

 

כיצד תטפל בקולטים? מומלץ לנקות אותם אחת לכמה חודשים (גם בתקופת החורף) באמצעות מים וסבון ואז לנגב אותם היטב – ממש כמו בעת ניקוי של מראַה בבית. הפעולה הזו תביא ליעילות מירבית של הקולטים ותשפר את ביצועיהם בעשרות אחוזים.

 

ואולי הקולטים כלל לא ממוקמים בנקודה הנכונה?

 

עוד בעיה שעלולה להתגלות במקרה בו הדוד אינו מספק את התוצאות הרצויות, היא המיקום של הקולטים. הקולטים נמצאים על גג הבית, בנקודה הגבוהה ביותר בו, אך לעיתים המתקינים שלהם לא חשבו עד הסוף על המיקום המושלם בשבילם.

 

השמש נמצאת במשך רוב היום בדרום. בחלק קטן מהיום היא נמצאת במזרח ובמערב ובכל מקרה, לעולם לא תהיה צפונית לבית. לכן, אם הקולטים אינם מופנים לדרום, הם לא יעשו את העבודה. דודי שמש יגיעו לתפוקת שיא רק אם הקולטים יהיו בכיוון הנכון.

 

בדוֹק את החיבורים לדוד

 

כל דוד שמש כולל מספר חיבורים וצינורות, המגיעים אל הקולטים ואל מערכת המים הביתית. דרך החיבורים הללו עוברת כמות עצומה של מים ובאופן טבעי, לאורך זמן הם מתמלאים בחומרים שונים (בעיקר באבנית, אליה נגיע מייד).

 

מידי כמה חודשים יש לקרוא לטכנאי דודים, שיבצע בדיקה של החיבורים הללו וינקה אותם משאריות של חומרים שונים. באותה הזדמנות, מומלץ גם לנקות את החלקים התחתונים של הדוד, בהם הצטברו באופן טבעי החלקיקים הרבים ביותר, וכן את שסתום הביטחון. כל זה יעזור לפעולה טובה יותר של הדוד.

 

היפטר מהאבנית עוד לפני הופעת הבעיה

 

כאמור, אחד המשקעים הנפוצים ביותר בתוך דודי שמש היא האבנית, שנוצרת בעת חימום של מים 'קשים', כמו אלו הקיימים בישראל. האבנית מצטברת במעברים, שוקעת בתחתית הדוד ונצמדת לגוף החימום – מה שפוגע מאוד ביכולות של הדוד.

 

לכן, מומלץ מאוד לרכוש מסנן ביתי אשר מבטיח מניעת אבנית בכל מערכת המים ושיפור משמעותי של ביצועי הדוד, בין אם מדובר בדוד שמש או דוד חשמל. אגב, היפטרות מהאבנית תועיל למכשירי חשמל רבים אחרים שנמצאים אצלך בבית – הקומקום החשמלי, מכונת הכביסה ועוד.

 

תחזוקת הפלאנג' – למניעת נזילות

 

טכנאי תיקון דודי חשמל ושמש נקראים לרוב לטפל בבעיה אחת: נזילה מהפלאנג', המקום בו נמצאים גוף החימום והתרמוסטט. זהו המקום המשמש גם לפתיחה וסגירה של הדוד ובו כמה ברגים שעלולים להחליד – מה שמחייב לרוב התקנת דודי שמש חדשים, משום שאין כל דרך לפתוח או להחליף את הפלאנג' במצב כזה.

 

כדי למנוע את הבעיה מראש ולחסוך החלפה של הדוד, מומלץ מידי פעם לעלות לגג ולבדוק את מצבו של הפלאנג'. דודי שמש אשר בהם נעשית מידי פעם החלפה של בורגי הפלאנג', (אחת לשנה פחות או יותר) יזכו לחיים ארוכים יותר ויספקו לך מים חמים למשך שנים רבות.

 


אודות מחבר המאמר

דניאל זוהר - כתיבת תוכן מקצועית

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.