אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מיזוגים בעולם העמותות?

 

"להתמזג? אבל אנחנו לא עסק", כך השיב לי מנהל אחת מהעמותות הגדולות בישראל, כאשר שאלתי אותו האם כדאי שהעמותה שהוא מנהל תתמזג עם עמותה אחרת אשר פועלת באותו התחום.לתומי סברתי כי איחוד העמותות יאפשר למקסם השפעתן החברתית ולהועיל למוטביהם.בישראל רשומות כ- 30,000 עמותות (מחציתן פעילות) ו- 1,600 חדשות נרשמות מידי שנה. בשנתיים האחרונות הוגשו רק שתי בקשות למיזוג עמותות. האם לא כדאי לשקול מיזוג של חלק מהעמותות ובכך, אולי, להשיג תשואה חברתית גדולה יותר?

ישנם שיקולים ערכיים כנגד: מיזוג מטשטש זהות ועלול לבטל פעילות למטרה נעלה. לעתים סוגיה חברתית זקוקה ל'טיפול' ע"י גוף קטן, ממוקד ומחויב. יתר על כן, עצם העלאת הצעת המיזוג, רומזת כאילו עמותות צריכות להיבחן במשקפיים של יעילות כספית בלבד, דבר שעלול לפגוע בהשגת המטרה החברתית והפעילות למען הזקוקים לעזרה.ברם, היתרונות האפשריים ובמיוחד הסיכוי לשיפור ההשפעה והאפקטיביות למען המוטבים, מחייבים, לדעתי, את התורמים למגזר העמותות, את הוועדים המנהלים של העמותות ואת מנכליהן, לבחון סוגיה זו לעומקה. מיזוג עשוי לשפר את היכולות המקצועיות, את התכנון האסטרטגי, את איכות הניהול, את החסכון במשאבים וכמובן את איכות הסיוע למוטבים.

לדוגמא, אם זקן שמבקש סיוע יגיע לכתובת אחת ויקבל סיוע מקיף ושלם, עדיף הדבר מאשר המצב כיום, בו עליו לפנות לחמש כתובות נפרדות למיצוי זכויותיו.מחקר שנערך על ידי עמיתי בארגון הבריטי NPC העלה כי עמותות שוקלות מיזוג עת עומדות הן בפני משבר. גם בישראל, תוקן החוק כדי שיאפשר מיזוג, רק סביב משבר התרומות בשנת 2008/9. ברם, העמותות אשר מבקשות להצטיין בהשפעתן החברתית ובאפקטיביות שלהן ואשר הדאגה למוטביהן בראש סדר עדיפויותיהן, מחויבות לשקול מיזוג בכל עת, דווקא מתוך ראיה מפוקחת ולא בלחץ.

ולמי שחושש מלקפוץ ישירות למים, מומלץ לבצע שני צעדים מקדימים, בעלי ערך בפני עצמם: הראשון – למפות את הארגונים הנוספים אשר פועלים בתחום, והשני לנסות ולכלול בתכנית העבודה השנתית פרויקט או שניים בהם תשתף העמותה פעולה עם עמותה נוספת מאותו התחום.אגב, ארגון 'מידות' אשר פועל לקידום האפקטיביות של תורמים ועמותות, ואשר מדרג עמותות על בסיס יכולתן לפעול באפקטיביות ולהשיג תשואה חברתית – כולל בבדיקותיו גם פרמטרים הנוגעים לשיתופי הפעולה שהעמותה הנבדקת יוצרת כדי למנף השפעתה. 

 


אודות מחבר המאמר

 

*דובי ארבל, משמש כמנכ"ל 'מידות' לקידום האפקטיביות של תורמים ועמותות.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.