אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

פאונדרס- בחינת חוקתיות חוקים בהתאם לחוקי היסוד

פאונדרס- בחינת חוקתיות חוקים בהתאם לחוקי היסוד 

בחוקתיות החוקים באים לידי ביטוי 2 חוקי יסוד:

*חוק יסוד חופש העיסוק - קובע כי הזכות לחופש העיסוק משוריינת.

*חוק יסוד כבוד האדם וחירותו - קובע כי הזכות לכבוד וחירות משוריינת (מהותית).

בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, סעיף 10, אומר המחוקק באופן מפורש שחוק היסוד הזה, מבחינת ההתייחסות שלו לחוקים קיימים יהיה כזה שלא יפגע בדין קודם. כלומר כל חוק שהיה קיים עד 1992 יישאר בתוקפו גם אם הוא סותר את העקרונות של שני חוקי היסוד. אם מ-1992 המחוקק רוצה לחוקק חוקים הוא צריך לחוקק חוק שלא יסתור את חוק כבוד האדם וחירותו (לגבי חוק יסוד חופש העיסוק הכנסת מוסיפה שחוקים קודמים שסותרים את חוק יסוד חופש העיסוק יישארו בתוקף).

"חוק המחשבים בישראל התש"ן - 1990": בבחינת חוקתיות החוק האמור בהנחה שהדיון מתקיים בבג"ץ בשנת 1991, העיקרון השולט הוא עיקרון ריבונות הכנסת. לפי מגילת העצמאות מדינת ישראל "תקיים שוויון זכויות חבר גמור לכל אזרחיה". בחוק האמור יש פגיעה בעיקרון השוויון על-פי מגילת העצמאות שכן לא כל בתי-הספר והמכללות יוכלו לקבל רישיונות ללימודי מחשבים אלא רק כאלו שיוכיחו איתנות כלכלית.יש פה פגיעה בזכויות אך ניתן לראות שעל-פי פס"ד רגוזינסקי הכרזת העצמאות הייתה חסרת תוקף משפטי לפני 1992 - ולכן אף-על-פי שהיא כוללת דרישה לשוויון ולחופש דת אין היא מהווה חוק ולכן אינה מחייבת. כאשר יש הוראות חוק מפורשות של הכנסת יש ללכת לפיה, גם אם היא סותרת את עקרונות מגילת העצמאות. לכן ב-1991 החוק האמור תקף.

ב-1994 ניתן תוקף משפטי להכרזת העצמאות כשצירפו אותה לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו.

כיום יש חוקי יסוד המגדירים את כבוד האדם וחירותו, עיקרון השוויון וחופש הדת וכן הכרזת העצמאות הוכנסה לחוקי היסוד ולכן יש סיכוי סביר יותר שחוק המחשבים לא יהיה תקף.סעיף 1: הפגיעה אשר באה לידי ביטוי היא פגיעה בחופש העיסוק ובעיקרון השוויון. על-פי חוק יסוד חופש העיסוק יש לבחון את החוק על-פי פסקת ההגבלה:

1. הפגיעה היא בחוק או לפי חוק. הפגיעה מעוגנת בחוק.

2. הולם את ערכיה של מדינת ישראל - יש כאן פגיעה בערכיה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית ששואפת לשוויון. שר המדע והטכנולוגיה על-פי שיקול דעתו המוחלט יעניק רישיונות ללימודי מחשבים כאשר הקריטריון היחיד לקבל רישיון הוא איתנות כלכלית בלבד.

3. תכלית ראויה - לא ברור מהי התכלית שלשמה חוקקו את החוק ואיזו מטרה היא באה לקדם.

4. פגיעה במידה שאינה עולה על הנדרש - הזכות הנפגעת היא חוק יסוד חופש העיסוק כאשר לא ידוע מה משרתת הפגיעה.

בפס"ד אליס מילר מאחר ועקרון השוויון מעוגן בחוקה, חובה לאפשר שוויון הזדמנויות לנשים בקורס טיס. בפס"ד שדולת הנשים נגד ממשלת ישראל גם כן חובה לאפשר שוויון הזדמנויות לנשים בדירקטוריונים מאחר ועיקרון השוויון מעוגן בחוקה. פס"ד דנילוביץ נגד אל-על קובע כי השוויון הוא זכות יסוד חוקתית. עיף2 - לא ברור מדוע בתי-ספר או מכללות שקיבלו אישור צריכים להפריש עשרה אחוז מרווחיהם למשרד המדע והטכנולוגיה - לא ברור אם התכלית ראויה כלומר לא ידוע מהי המטרה שלשמה צריכים בתי-הספר והמכללות להפריש מדי שנה סכום מרווחיהם (יש פגיעה בעיקרון המידתיות).עורכי דין רבים טענו כי השוויון במקרה הזה לא היה מלא ואף היווה רשלנות מקצועית של ממש.

לכן ב-2005 חוק המחשבים לא תקף. "חוק להסדרת לימודי המחשבים בישראל, התשס"ה-2005" בניתוח חוקתיות החוק האמור יש לעבור על כל אחד מסעיפיו של החוק החדש ולבחון באיזה אופן הסעיף פוגע בחוק היסוד.


אודות מחבר המאמר

כגה

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.