אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

ספורט נכים – על היתרונות והסיכונים

העיסוק של נכים בספורט תורם לשיקומם הפיזי והנפשי. עם זאת, חשוב להקפיד על הבטיחות המרבית מכיוון שאדם נכה בעל רגישות גבוהה יותר לפציעות מאשר אדם בריא, ואסור שתהיה החמרה במצבו עקב הפעילות.

 

ישנם ענפים בספורט אשר מותאמים גם לנכים, בין אם הם ביבשה, בים או באוויר. תחרויות הספורט מתקיימות בקרב חרשים, קטועים, נכי גפיים, עיוורים, בעלי פיגור שכלי וכו'. החוקים והאימונים מקצועיים לכל דבר.

 

אפשרות נוספת לשילוב הנכים היא בהגנה עצמית וקראטה טיפולי. בדרך זו הם מתמודדים עם הבעיות שהלכו וגברו בנושא הביטחון האישי וביטחון עצמי בגוף. כאשר מגיעים לנקודת פתיחה מול תוקף אפשרי, הנכה הוא בנקודה נחותה יותר מאשר אדם בריא, אך הדבר יכול להשתנות. ניתן לשפר את המצב ולתרום לתחושת הביטחון והעצמאות כאשר מלמדים אותו איך משתמשים ביכולות ובאביזרי העזר. השיעורים נערכים בסביבה מבוקרת, וכל אדם מכניס לשיעור את מטענו האישי ולומד כיצד הוא יכול לשלוט בדחפיו וכעסיו כחלק ממהלך השיעור.

 

מומלץ לשלב נכים ואנשים עם צרכים מיוחדים בפעילויות ספורטיביות כדי לעזור להם בשיקום, ובכלל בחיים. נערכים חוגים ואימונים שמותאמים לצורך הובלתם לעבר מציאות טובה יותר, ושתהיה להם את ההרגשה שניתן להתמודד עם כל אתגר שקיים בדרך.

 

הפעילויות הספורטיביות אמנם מועילות לנכה בחייו, אבל חשוב לזכור שהדבר החשוב ביותר זה לא להזיק לבריאותו. יש עומס על השלד בעת פעילות ספורטיבית, ולכן הדבר מוביל גם לפציעות. עם זאת, ספורטאי בריא זקוק רק למנוחה וטיפול רפואי פשוט כדי להחלים מפציעתו.

 

הסיכונים הטמונים בספורט נכים

 

הספורטאי הנכה רגיש יותר לפציעות מאשר ספורטאי בריא. ההשלכות של שילוב הנכות עם הפציעה עשויות להיות משמעותיות, וגם תקופת ההחלמה צפויה להיות ארוכה יותר. זו הסיבה שחשוב להקפיד לשמור על ביטחונם מכל משמר.

 

קיים סיכון גדול להשלכות משמעותיות לקטוע ששפשף את הגדם. לדוגמה, הוא לא יצליח בהתחלה לשים את הפרוטזה עקב הכאבים והדלקת, וייאלץ לעבור לשימוש בקביים. לא רק זאת, גם הכתפיים, מפרקי שורש כף היד והמרפקים לא יכולים (ולא נועדו) להחזיק את כל משקל הגוף, ויש סיכון לפציעות במפרקים אשר יגרמו למעבר לכיסא גלגלים. תקופת החלמתו תהיה ממושכת, וגם נפשו תיפצע בגין המעבר הכפוי והדרסטי מאדם קטוע לאדם בכיסא גלגלים. הסיבוכים עשויים לצוץ כאשר הבעיות משלבות גורמים שונים, כגון: כלי דם קרועים, רגישות יתר, בעיות עור, כאב וגדם בעייתי.

 

יש סיכון גבוה יותר להתייבשות אדם משותק מאשר אדם בריא בגלל רגישותו הגבוהה לכך. אי לכך, עליו לא להתאמן בסביבה חמה ולהקפיד מאוד על שתיית נוזלים מספקת. בנוסף, יש סיכון להחמרה במצבו בעקבות שפשוף תחת נקודת הפציעה, מפני שהפציעה תהפוך לפצע לחץ שיחייב תהליך החלמה ממושך, יקר, ואולי גם מסכן חיים.

 

למרות יתרונות הפעילות הספורטיבית בקרב נכים, ניתן לראות שיש צורך עז להגן עליהם כדי שלא תהיה החמרה במצבם. מאמן נכים צריך להבין לעומק את הנכות והפציעות, מתוך בסיס היכרות של ההיבטים האנטומיים וההשלכות הפסיכולוגיות והפיזיולוגיות (ששונות מאדם בריא). עליו לא לקחת סיכונים בכלל בספורט נכים.

 

כמו כל אדם, ולעתים אף יותר, הספורטאי הנכה שואף למצוינות. חשוב לזכור לעצור אותו אם ישנו חשש קל שתיגרם פציעה, הרי היא יכולה לגרום להשלכות מרחיקות לכת.

 

היתרונות הטמונים בספורט נכים בולטים לעין, אך יש לשים את הדעת גם על הסיכונים ולהקפיד להישמר מפני סכנות ופציעות. תפקיד מאמן הנכים הוא גם למנוע את הפציעות, כאשר עליו להפעיל את שיקול דעתו ולהבין את מהות הנכות וכל הסיכונים האפשריים.


אודות מחבר המאמר

אסי ארנסון הוא ספורטאי, אומן לחימה, מורה ומדריך במכון כושר המתמחה באימוני ספורט יחודיים, הכוללים ספורט שיקומי וטיפולי עבור מגוון אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.