אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

איך קונים ספר תורה

בס"ד

 

כיצד קונים ספר תורה?

 

קניית ספר תורה, היא כנראה אחת הקניות החשובות ביותר שאדם עושה בחייו. רוב הקניות שאנו עושים ככול הנראה קניות זמניות וללא חשיבות רוחנית גדולה. אולם קניית סת"ם בדרך כלל הינה קניה חד פעמית. אפילו אם הסת"ם נבדקים, בדרך כלל זה לאחר שנים ברוב המקרים לא תמיד יכולים לראות את הבעיות..

רוב שמתכוונים לקנות ספרי תורה, אינם בקיאים בהלכות ספרות סת"ם את מה לבדוק שרוצים לקנות ספר תורה. ולכן, כמו שלמשל, אחד שלא מקצועי הרוצה לרכוש רכב- ודאי שלא רוכש רכב בלי לבדוק היטב את טיב הרכב יחד עם מוסך ( אם הרכב לא טוב כל כך בדרך כלל אפשר לסדר אותו, אך בסת"ם בדרך כלל אם הסת"ם אינם טובים לא רק שאי אפשר לתקנן, אפילו אם מאתרים את זה. ולעיתים במקום לקיים מצוות עושים עבירות) קל וחומר שמתכוונים לרכוש ספר תורה, יש לבדוק עם סופר סת"ם את איכות הסת"ם. וקניית ספר תורה לרוב אחת ההוצאות הכספיות הגדולות שאדם עושה בחייו.

כאשר מתכננים לקנות ספר תורה, חייבים לקחת בחשבון כמה דברים:

1. מהו הסכום הכולל שאני מתכוון להוציא בכדי לקנות את הסת"ם?

2. איזה רמת סת"ם שאני רוצה לרכוש?

3. האם לרכוש סת"ם מוכן או לחכות להכנת הסת"ם?

4. מיהו הסופר ממנו אני מתכוון לרכוש את הסת"ם? (האם כדאי לקנות מסופר או ממכון ספרות מוכר?).

 

1. שרוצים  לדון בשאלה הראשונה בנוגע לספרי תורה שצריך לקחת בחשבון שמלבד קניית הספר ישנן עוד הוצאות נלוות למשל

א. רכישת "בית" לספר התורה. (עלויות הבתים נעות מכ-4000 ₪ ל-30,000 ₪ ).

ב. הכנסת הספר לבית הכנסת מלווה  ברוב הפעמים ברכב ליווי להכנסת הספר.

ג. ארוחת מצווה.

ד. "שבת חתן" לספר שבד"כ מלווה בסעודת מצווה וכו'.

לעיתים הוצאות האלו מתבטאות בעשרות אלפי שקלים. (עקב זה הרבה מהרוכשים עושים טעות גדולה מאוד שמתפשרים על איכות הספר בכדי שיהיה בידיהם מספיק כסף להוצאות האלו).

 

2. רמת הסת"ם נקבעת בכמה דברים:

א. האם הסת"ם נכתב על קלף משוח או על קלף לא משוח? (כתיבה על קלף המשוח בסיד מקילה מאוד על הכתיבה אולם פוגמת בהידור ההלכתי ומקצרת בדרך משמעותית את אורך חייו של הסת"ם).

ב. מהי רמת כתיבת הסת"ם - אותיות הכתובות נכון על פי ההלכה, אחידות ויופי הכתיבה, ישרות הכתיבה (כתב ישר ושורות ישרות) וכו'.

ג. תיוג הסת"ם - האם הסת"ם מתויג תיוג מלא או לא.

ד. והכי חשוב מיהו הסופר שכתב את הסת"ם? האם הוא אדם ירא שמים הבקי בהלכות ספרות סת"ם.

 

3. ישנם הרבה הרוצים שכל כתיבת הסת"ם תהיה לאדם מסוים. מבחינה הלכתית אין חשיבות לדבר שכל הסת"ם תהיה מוקדשת לאדם שעבורו נכתב הסת"ם. אולם אם רוצים בכך ישנה אפשרות לכך, אך צריכים לקחת בחשבון שכתיבת ספר לוקחת כשנה.

 

4. סופר הסת"ם הינו האדם היחיד בעולם שבאפשרותו לדעת אם הס"ת בוודאות ספר תורה כשר, בגלל שיש הרבה הלכות בכתיבת הסת"ם שאם הסופר לא מקיים אותם בדקדוק הרי הסת"ם פסול ואין שום סופר שיכול לאתר את הפיסול, לדוגמא: קידוש הכתיבה וקידוש שמות ה' (בתחילת הכתיבה חייב לומר "הריני כותב ספר תורה זה לשם כתיבת ספר תורה" וכו', ובכל פעם שיש את אחד משמות ה' יש הרושם לומר" הריני כותב את שם ה' לשם קדושתו") דיני חק תוכות שלא כסדרן ועוד.

האם האדם הינו אדם ירא שמים המדקדק בקיום המצוות? - לצערנו הרב ניתן למצוא כיום די הרבה אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות הכותבים ספרי תורה, תפילין ומזוזות. גרפיקאים וסטודנטים למיניהם בין יהודים ובין שאינם יהודים הכותבים ומוכרים סת"ם.

אדם שמעוניין לקנות ספר תורה, ומכיר באופן אישי סופר ויודע שהסופר הינו אדם ירא שמים יכול לקנות ישירות מהסופר אולם אם איננו מכיר את סופר הסת"ם באופן אישי צריך הוא שיקנה ממכון ספרות סת"ם, או לפחות לקבל יעוץ מקצועי על רמת הספר ממכון ספרות סת"ם שקיבל המלצות מרבנים חשובים.

בתפילה שלא תצא תקלה מתחת ידינו


אודות מחבר המאמר

נ כהן

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.