אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

סרטן הדם (לוקמיה)

 

 

סרטן הדם הוא סוג של מחלה הפוגעת בתאי הדם הלבנים אשר תפקידם הוא לשמור על הגוף כנגד זיהומים שונים.

אצל ילדים, רוב המקרים של סרטן הדם הם מסוג של לוקמיה לימפתית חדה. הלוקמיה הזו באה לידי ביטוי בפגיעה בלימפוציטים (סוג מסוים של תאי דם לבנים) ובפגיעה בלימפובלסטים (אלה התאים שתפקידם לייצר את הלימפוציטים). סרטן הדם גורם להתפתחות והתרבות לא מבוקרת של הלימפוציטים, דבר הגורם להתנפחותם של בלוטות הלימפה. דרך בלוטות הלימפה הם עוברים ומגיעים למח העצם, ומשם דרך מחזור הדם מגיעים לאיברים רבים בגוף, שביניהם הכבד, טחול, חוט השדרה ועוד. מאחר והם נמצאים בתוך מח העצם, הדבר מוריד את יכולת הייצור של תאי דם אדומים, תאי דם לבנים מסוג שונה, וטסיות דם.

 

סממנים עיקריים:

בסרטן דם מסוג לוקמיה לימפתית חדה, ניתן לזהות חוסר דם, אשר גורם לחיוורון החולה, תשישות ותחושה כללית רעה. הדבר הולך ומחמיר, ומתבטא בכאב ראש חד, כאבים בידיים וברגליים, פריחה, טחול מוגדל, בלוטות צוואר נפוחות, רגישות גדולה למחלות זיהומיות, דלקת ריאות, כאבי אוזניים, כאבים בפה ועוד.

 

מה הסיכונים הקיימים במחלת סרטן הדם? אמנם בשנים האחרונות הצליחו לפתח שיטות טיפול יעילות ומוצלחות בסרטן הדם אצל ילדים, כאשר למעלה מ-65% מהם מצליחים להבריא לגמרי מסרטן הדם, אולם בזמן הטיפול קיימת סכנת היחשפות לזיהומים, מכיוון שעצם הטיפול מחליש את התנגדות הגוף לזיהומים כפי שהיה נוהג בזמן רגיל.

מה צריך לעשות במקרה של חשד לסרטן הדם אצל הילד?

חשוב להגיע לבדיקה באופן מיידי אצל הרופא, אשר במרב המקרים יוכל לשלול את המחלה. במידה ולרופא יהיה ספק כלשהו, הוא ידאג לשלוח את הילד לבדיקות נוספות, אשר כוללות בדיקת הדם תחת מיקרוסקופ וביצוע ביופסיה של מח העצם.

בדיקות אלה מהוות בדיקה וודאית לקיומו או אי קיומו של סרטן הדם בגוף הילד

 

 

 

אופן הטיפול בסרטן הדם:

 

תחילת הטיפול (מתבצע בבית חולים) הוא נתינת עירוי דם ולאחר מכן תרופות אנטי סרטניות וסטרואידים בהרכבים שונים. התרופות יכולות להיות להינתן בעירוי או דרך כדורים. בחלק מהמקרים נוצר צורך להשתמש גם בהקרנות. במידה ונחשף הילד לזיהומים במהלך הטיפול, הם יטופלו באמצעות תרופות אנטיביוטיות. על מנת לצמצם את האפשרות לכך שגוף הילד ייחשף לזיהומים, דואגים לבודד אותו, ובזמן הביקור יש להשתמש במסכת פנים ובחלוק מיוחד.

אחד מהתפקידים החשובים של בני המשפחה הוא לדאוג לעודד את הילד, וחשוב שלא להדאיגו, ולחשוף בפניו את הדאגה כלפי מצבו.

ברוב המקרים, לאחר מס' שבועות של טיפול, הסממנים ייעלמו, אולם חובה לעבור בדיקות תקופתיות אחת לכמה חודשים, על מנת לוודא שסרטן הדם לא חוזר. במידה והסימפטומים מופיעים שוב, יש לחזור ולקבל טיפול נוסף.

 

לסיכומו של דבר,

חשוב מאד להיות דרוכים לסממנים במידה ומופיעים, ולגשת לבדיקות במידת הצורך, שכן במידה ואכן לקה הילד בסרטן הדם, חשוב לטפל בכך במהירות האפשרית.

 


אודות מחבר המאמר

 

 

ענת,

כותבת תוכן מקצועית. כתיבת מאמרים מכל הסוגים. להזמנת מאמרים ופרטים נוספים ניתן לפנות במייל anatsi4@gmail.com

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.