אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

סרטן המעי הגס – גילוי ומניעה

 

 

סרטן המעי הגס מהווה את המחלה הממארת השנייה בשכיחותה בקרב הנשים והגברים בישראל.

כ- 5 אנשים נפטרים בממוצע מדי יום מסרטן המעי הגס.

 

תהליך התפתחות סרטן המעי הגס הוא די ארוך, ואורך כ-10 שנים, אשר במהלכן פוליפים קטנים (באורך של 1-2 מ"מ) מתחילים להתפתח בתוך המעי, כאשר חלקם הופכים להיות גידולים ממאירים.

מאחר ותהליך ההתפתחות לא מלווה בתסמינים כלשהם, וכן לא ניתן לראותם מבחינה ויזואלית (אלא אם כמובן מחפשים באופן ספציפי), גילוי המחלה בשלב מוקדם הוא קשה ומביא להתפתחותה הקטלנית.

סרטן המעי הגס, במידה והתפרץ, הינו מחלה אלימה, קטלנית וקשה, אשר פוגעת גם באנשים הנמצאים בשלבים מוקדמים יחסית של חייהם. הסיכויים לשרוד את המחלה קטנים יחסית, והסיכוי לחזור לחיים רגילים אינו גבוה. יחד עם זאת, בניגוד לסוגי סרטן אחרים, במידה וסרטן המעי הגס מתגלה בשלבים מוקדמים, ניתן לטפל בו באמצעים פשוטים, בטוחים וזולים יחסית.

 

במידה ואדם עבר את גיל ה-50, חשוב מאד כי ייבדק, כיוון שמעל גיל זה הוא נמצא בקבוצת הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס.

מחקרים גילו כי לקרובי משפחה של אנשים החולים בסרטן המעי הגס, קיים סיכוי גבוה יותר לחלות בו בעצמם (הסיכוי הוא כ- פי 2 משאר האוכלוסייה).

בדיקת הקולונוסקופיה לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס

כמו ברוב המחלות הממאירות, ששם גילוי ואבחון מוקדם של המחלה יביא לסיכויי הבראה גבוהים יותר, נכון הדבר גם לגבי סרטן המעי הגס.

הוכח כי בדיקת קולונוסקופיה, שבה מתבצעת בדיקה של המעי הגס, תוך הסרה של הגידולים השפירים הנמצאים תוך כדי הבדיקה, תצמצם מאד את מימדי המחלה, ותמנע כמעט לחלוטין את התמותה כתוצאה ממנה.

הדבר נכון מכיוון שהתפתחותם האיטית של הפוליפים מהווה מעין סימן אזהרה, ומאפשר לטפל בסרטן המעי לפני שיספיק להתפתח.

הבדיקה המקובלת כיום בישראל היא בדיקת דם סמוי בצואה, אולם זו יודעת לזהות את המחלה רק לאחר שהתפרצה, לעומת בדיקת הקולונוסקופיה שמזהה את תמרורי האזהרה בשלבים הקודמים למחלה עצמה, וזאת בטרם התפתחות התאים הסרטניים עצמם.

באמצעות 2-3 בדיקות שגרתיות כאלה שיבוצעו באנשים הבוגרים, ניתן יהיה לצמצם את התופעה במורה ניכרת ביותר

משנת 2002 הוחלט ע"י הממשל האמריקאי לחייב את כל הגופים הקשורים בביטוח רפואי לממן בדיקות קולונוסקופיה באוכלוסיה הבוגרת אשר עברה את גיל ה-50 אחת ל-10 שנים. לאוכלוסיות בסיכון גבוה, ניתנת אפשרות לבדיקה אחת ל-5 שנים. בעקבות האמריקאים גם מדינות נוספות באירופה פועלות ברוח זו.

 

 

 

ומה המצב בישראל בהקשר זה?

בדיקת הקולונוסקופיה לא נמצאת בסל הבריאות, ולא ניתנת לכלל האוכלוסייה אשר עברה את גיל ה-50, אלא ניתנת אך ורק לאוכלוסיה מצומצמת אשר נמצאת בסיכון. אמנם קיים עידוד של האוכלוסייה מעל גיל 50 לבצע את בדיקת הדם הסמוי בצואה, אולם כאמור, בדיקה זו מגלה את המחלה כשהיא כבר נמצאת בשלבי התפתחות מתקדמים כשהתאים כבר הפכו לסרטניים, ולכן, לא ניתן להגדיר בדיקה זו כבדיקת מנע יעילה.

הסיבה שנעשה שימוש דווקא בשיטה זו, היא כמובן עלותה הנמוכה, והיענות הציבור לבצע דווקא אותה, כיוון שהיא פשוטה וקלה לביצוע.

 

מחקרים רבים שנעשו בנושא הוכיחו כי ביחס של עלות תועלת, ביצוע בדיקות קולונוסקופיה לכלל האוכלוסייה מעל גיל 50, יוכיחו את עצמן מבחינה כלכלית בסופו של יום, שכן עלות הטיפול בסרטן המעי הגס לכשהוא מתפרץ, והוא יתפרץ בסופו של דבר בקרב כ- 5% מהאוכלוסייה, עולה בהרבה על עלויות הבדיקה המקדימה לגילויו ומניעתו.

 

 

 


אודות מחבר המאמר

 

ענת,

כותבת תוכן מקצועית. כתיבת מאמרים מכל הסוגים. להזמנת מאמרים ופרטים נוספים ניתן לפנות במייל anatsi4@gmail.com

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.