אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

ניקוי רעלים – לתת לגוף שלנו הפסקה

המונח "ניקוי רעלים" נהיה להיט חם בשנים האחרונות, ונמצא בשימוש של מגוון שיטות טיפול אלטרנטיביות, ואפילו במידה מסויימת גם ברפואה הקונבנציואנלית.

ולמרות זאת, קיים בלבול רב לגבי הנושא, מדוע ומה בכלל צריך "לנקות", וכיצד מתבצע תהליך ניקוי הרעלים.

 

במאמר זה נסביר ונדגים את שיטת ניקוי בהתאם לשיטת הטיפול הנטורופתית, אך העקרונות חלים כמובן גם על כל גישה טיפולית אחרת.

 

ניקוי רעלים

מה אנחנו אוכלים?

 

ניגש ישר ולעניין, ונתחיל קודם כל מהרגלי התזונה שלנו שדומים להרגלים המקובלים ביתר העולם המערבי. לאורך שנה אחת, בן אדם ממוצע במערב אוכל:

 

ואלו רק דוגמאות. מדובר בדוגמאות למזונות שאינם נמצאים בטבע, ואשר מכירים חומרים מזיקים ומשמינים במיוחד, אשר בנוסף לעובדה שהן מהווים "קלוריות ריקות" (משמינים אך אינם משביעים), הם מכניסים לגוף שלנו רעלנים מסוגים שונים.

 

אם כך, מקור אחד מרכזי לרעלים ורעלנים הוא הרגלי התזונה שלנו. אך מיד נראה שתזונה איננה המקור היחיד.

 

מעבר לתזונה

 

מעבר לתזונה עצמה, החיים המודרניים חושפים אותנו לרעלים מסוגים שונים – כימיכלים שונים, זיהומים וקרינה – שמגיעים אל גופים דרך המזון, דרך האוויר ודרך מי השתייה.

בהקשר הזה נציין גם כי הנטורופתיה אומנם תומכת בשימוש בתרופות במקרים שבהן הן נדרשות, אך גם מכירה בכך שתרופה פועלת בעיקר לריסון הסימפטומים של מחלות – ומנגד מהווה זיהום ורעל בפני עצמו.

 

הגוף שלנו, באופן טבעי, בנוי להתמודדות עם חומרים מזיקים, והוא מסוגל להפריש כמות רבה של רעלים באמצעות הכבד, הכליות, השתן ומערכת הנשימה.

אלא שהגוף שלנו מותאם ביולוגית, לכמות הרעלים שהוא "אמור" להיות חשוף אליה בטבע, וכמות זו נמוכה באופן ניכר מכמות הרעלים והזיהום שאנחנו חשופים אליהם כיום.

 

אורח החיים המודרני מביא עימו, בנוסף לתועלות עצומות, גם חשיפה לכמות רעלים גבוהה. חלק ממנה, כאמור, הגוף יודע להפריש החוצה, וחלק משמעותי נוסף – פשוט מצטבר בגוף, ועשוי לגרום לחולי, זיהומים ולפגיעה בתהליכים שונים בגוף.

 

הפתרון – ניקוי רעלים

 

למרות שישנן שיטות וגישת רבות לניקוי רעלים, הרי שכל תהליך של ניקוי רעלים יתבסס על מספר עקרונות מרכזיים:

 

עקרון ראשון הוא הפחתה (לפחות באופן זמני), של כמות הרעלים שהגוף חשוף אליהם. בניקוי רעלים, התפריט יורכב ממזון פשוט מאוד, נקי וכמה שיותר קרוב לצורתו הטבעית.

מהסיבה הזו, למרות שניקוי רעלים איננו קשר באופן ספציפי להפחתה במשקל, הרי שבמקרים רבים זו תהיה תוצאה של התהליך.

 

עקרון שני הוא הוא המרצה של מערכות ניקוי הרעלים בגוף – שתייה מרוה של נוזלים להגברת חילוף החומרים ופעילות הכליות, ופעילות גופנית שמטרה גם כן המרצת חילוף החומרים ועידוד ההזעה.

 

עקרון שלישי, שיישומם בחלק מתהליכי ניקוי הרעלים, יהיה שימוש בתוספי מזון – ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו, נוגדי חמצון, פרוביוטיקה וכן צמחי מרפא – על מנת להשיב לגוף את כל החוסרים, שגם הם נובעים מהתזונה המודרנית.

 

דוגמאות פופולרית לניקוי רעלים הן ניקוי רעלים באמצעות מיצים וניקוי רעלים על בסיס אורז בלבד. אלו דוגמאות מצויינות – מדובר במזונות קלים ופשוטים לעיכול ומפחיתים מהעומס המופעל על הגוף בדרך כלל.

 

כשילוב עם המרכיבים הפיזיים של ניקוי הרעלים, שעשוי להימשך בין יום אחד לעד חודש ויותר, מומלץ להעניק לגוף רוגע נפשי – שהקשר ביננו לבין בריאות פיזית הוכח באינספור מחקרים. ניתן להעניק רוגע זה ע"י כך שניקוי הרעלים ילווה בחופשה (בעיקר מהעבודה), וכן טיפולים נפשיים וטיפולים מגע שונים – עיסוי, טיפול רפלקסולוגי וכו'.


אודות מחבר המאמר

יואב ליסו הינו כותב תוכן בתחום אורח החיים הבריא, תזונה, והרגלי אכילה נכונים.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.