אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

עיצוב גראפי – הדרך להעביר מסר

לפי הגדרתו, עיצוב גראפי הוא תחום העוסק בשילוב תמונה ותוכן על מנת להעביר מסר כלשהו למתבונן. עיצוב גראפי בא לידי ביטוי כיום בכל תחום ויזואלי כמעט, ואף בתחום השמע.האינטרנט, שכל-כולו ויזואלי ברובו, מהווה במה עשירה למעצבים גרפיים להציג את יכולתם. בניגוד לתחומים אחרים, הסבלנות של גולשי האינטרנט נחשבת לנמוכה ביותר (וזאת עקב הקלות הרבה שבה גולש יכול להמשיך לאתר הבא בתור) ולכן עיצוב האתר חייב לקלוע מהפעם הראשונה, ובפרק זמן של שניות בודדות.נשמע כמו משימה בלתי אפשרית? בשורות הבאות נדגים מספר עקרונות בסיסיים של עיצוב גראפי, השימושיים לאתרי אינטרנט.

עיצוב גראפי – הכל במידה

לאינטרנט אין חוקים מוגדרים, על אחת כמה וכמה לתחום העיצוב. כל מעצב יכול להביא עושר רב לשולחן, הנובע מהכשרתו ונסיונו – אך בעל אתר חייב לדעת לזהות מתי מתבצעת חריגה מהטעם הטוב. נתקלתם פעם באתר עם אנימציות רבות מדי? כזה שהפעיל מנגינה מפריעה? בעל פתיח שלוקח דקות ארוכות לטעון? אתר בו יש תכנים נעים רבים מדי? אתר שבו הכל מהבהב וקופץ? כולנו נתקלנו באתרים כאלה, ואנו יודעים להעיד שחוויית הגלישה באתר שבו כל פריט נלחם בכל פריט אחר על תשומת הלב של הגולש אינה חוויה חיובית. עיצוב גראפי יעיל חייב להעביר את המסר במינימום האמצעים. ככל שהגולש יידרש לצרוך פחות תוכן ומדיה עד שהמסר יגיע אליו – כך יגדלו סיכויי הרכישה בצורה משמעותית, והלקוח יהיה מרוצה יותר מכיוון שלא "העמיסו" עליו יותר מהמינימום ההכרחי. בנוסף לכך, הרושם שהאתר יצור על מנועי החיפוש יהיה טוב יותר (פונקציה של קלות ההתמצאות וזמן שהייה גבוה) ויקל על מלאכת ה- SEO (קידום אתרים).אתר מעוצב בצורה נכונה ושקולה יהווה נכס חשוב, כזה שישרת את בעליו בצורה מיטבית.

עיצוב גראפי – טיפוגרפיה

טיפוגרפיה הינה התורה העוסקת בטקסט ובאופן בו הטקסט מוצג. תורה זו יורדת לפרטי פרטים כגון: גודל הגופן, צורתו, המרווח בין השורות, המרווח בין האותיות, הריחוק מקצה השורה ועוד. מתי בפעם האחרונה ישבתם לחשוב היכן למקם קפיצת שורה יחידה והיכן קפיצת שורה כפולה, בעת כתיבה של תוכן? באיזה מהמקרים חוויית הקריאה תהיה טובה יותר?מומחה לטיפוגרפיה מתחשב בכל אותם גורמים. מכיוון שמדובר בתחום מקביל וחופף לעיצוב גרפי, מרבית המעצבים שתמצאו יכירו תחום זה בצורה כזאת או אחרת. אדם המתמחה בתחום זה ידע להמליץ ולבצע סידור תכנים יעיל וקריא, כזה שידע להמליץ על גודל גופן מיטבי ולהגדיר את הגופן שמעביר את המסר בצורה המתאימה ביותר.

עיצוב גראפי – שימוש בסמלים ואייקונים

סמלים הינם השפה הגראפית של האתר. מדובר בכל אותם אלמנטים גראפיים שאינם מרכזיים (דוגמת הבאנר והלוגו), אך אלו הם שמשולבים בטקסט ומייצגים סעיפים שונים ברשימה. אם נתקלתם אי פעם בציור של עגלת קניות בתוך חנות וירטואלית, סימן של דולר בכפתור הקשור לתשלום, באייקון של מכתב ליד כפתור שליחת דואר וכולי – נחשפתם לשפה סמויה זו.אלמנטים אלו נותנים אופי לאתר ומייחדים אותו מכל השאר. סמלים קטנים אלו הם היוצרים חיבור רגשי לאתר ונותנים את הטון הכולל. כמו שקובע הביטוי המפורסם: “אלוהים נמצא בפרטים הקטנים". חשבו על סמל ה"לייק" של פייסבוק, האגודל המופנה למעלה – לא מדובר בהמצאה ייחודית, אך בכל זאת, סמל זה הינו אחד מהסמלים המזוהים ביותר בנמצא.

יש להקדיש מספר מילים ללוגו של העסק. עיצוב לוגו הינו מקצוע בפני עצמו, אך מעצב אתרים מומחה ידע ליצור לוגו ייחודי עבור העסק. חשיבותו של הלוגו היא קריטית – זהו הסמל של העסק והסמל אותו הציבור לומד להכיר ולזהות בתור סימן ההיכר של העסק. חברות עיצוב ייעודיות רבות מדווחות שלקוחותיהם זכו למעמד של מותג, זמן קצר לאחר התאמת לוגו ייחודי. חשבו טוב על לוגו, הוא הגורם אותו לקוחותיכם יזכרו ויזהו את העסק באמצעותו.

עיצוב גראפי – אחידות עיצובית

קרה שרציתם להדגיש פריט מסויים בתפריט, כך שיבלוט? לסמן טקסט בגופן או צבע אחר כדי שיבינו את חשיבותו?לפריטים קטנים אלו יש חוקים משל עצמם. אתר מקצועי ישדר אחידות עיצובית, ויתרכז במספר מצומצם של אלמנטים גרפיים שונים. כלומר: צבע, גודל וגופן אחידים לתוכן רגיל. צבע, גודל וגופן אחידים לקישורים. כך גם לטקסט מודגש ומובלט. שפות העיצוב השונות דוחפות לכיוון זה מבחינת התחביר – יצירת סגנון אחיד למספר אלמנטים שונים בעמוד, אך יש להטמיע גישה זו בחשיבה הכללית של בניית האתר. הפרזה בגיוון הגראפי יוצרת חוסר אחידות – שמשדר חוסר מקצועיות לגולש. שימו לב לאתרים הגדולים ברשת ותוכלו לראות אחידות רבה בין עמודים ובין קטגוריות – גוון קבוע לטקסט, גוון קבוע לכותרות וטקסט מודגש וגוון קבוע לקישורים. גם במקרים בהם נדרש גיוון – דוגמת מדורים שונים של פורטל חדשות המאופיינים בצבעים שונים – שימו לב שהגוון הכללי משתנה אך עדיין ישנה אחידות בסידור התכנים עצמם.

עיצוב גראפי – להרכיב הכל לחבילה מושלמת

במסגרת מאמר זה, סיפקנו כמות נכבדת של עצות, טיפים, גורמים להתחשב בהם ורעיונות פרקטיים. באחריות המעצב להרכיב הכל לחבילה אחת, מוכנה לשימושו של הלקוח, כך שתענה על הצרכים שלו בצורה הטובה ביותר. השתמשו בלקחים שניתנו כאן בתבונה, במידה ואתם הלקוחות של המעצב – ידע נוסף וגורמים נוספים לשקול הופכים לקוח שאינו מבין בתחום ונתון לחסדי הבנת המעצב לשותף פעיל בדיאלוג ובעל דיעה מוצקה ומגובשת שתסייע בהעברת הנקודות והרצונות בצורה הטובה ביותר.הטיפ החשוב ביותר הינו השראה והתבוננות ביקורתית – צפו בעיניים ביקורתיות במה שלדעתכם מוצלח ומצליח, והבינו מהם הגורמים בו שמסייעים להצלחה. התאימו ושכללו גורמים אלו והפיקו מהם את מירב התועלת האפשרית.בהצלחה!


אודות מחבר המאמר

LoadSEO חברת מתמחה ב -"קידום" באינטרנט. לפרטים אנא צרו קשר טלפוני במספר: 08-6466820 או בכתובת הדואר Info@LoadSEO.co.il

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.