אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

הסטוריה מקוצרת של המפות

 

כולנו למדנו על מפות בשיעורי גאוגרפיה לפני אי אלו שנים, הן מלוות אותנו מאז שיעורי הטבע, בניווטים, בצבא ועד טיולים בחו"ל אבל מהי בעצם מפה? מפה היא ייצוג דו-ממדי על משטח שטוח של אזור כלשהו, או של חלקו. מטרת המפה היא לתאר את המרחב ואת היחסים במרחב מבחינת מרחק, כיוון וגודל, בתוך האזור הנבחר. מפות יכולות לתאר גבולות מדיניים, כגון מפת ישראל דמוגרפיה, מאפיינים פיזיים, משאבי טבע, דרכים, אקלים, טופוגרפיה או להתמקד בערים וברחובות וכבישים. את המפות רושמים קרטוגרפים – מקצוע שהתפתח במהלך המאות משרטוט פשוט של מפות ועד לשימוש במחשבים וטכנולוגיות שונות המסייעות לייצר ייצור המוני של מפות מדויקות ועדכניות.

 

המפות הראשונות נוצרו על גבי לוחות חימר והן קיימות עד היום. עם הזמן החלו לשרטט מפות על לוחות עור, אבן ועץ. לאחר המצאת הנייר, רוב המפות שורטטו על נייר עד למאה העשרים בה החלו המחשבים לייצר מפות בעזרת תוכנות – מפות אלקטרוניות.

 

גם הדרך בעזרתה חיברו מפה השתנתה. בתחילה, שירטטו מפה בעזרת תצפיות וטריאנגולציה, שהיא תהליך חישוב קואורדינטות של נקודה במרחב, באמצעות משולש. ככל שהטכנולוגיה התפתחה, החלו לשרטט מפות על פי תצלומים אוויריים ואף באמצעות חישה מרחוק - מונח כולל למגוון שיטות לאיסוף מידע מאזור נתון על פני כדור הארץ ללא מגע ישיר, שמתבצע באמצעים מכניים, אלקטרוניים ואופטיים. המראה של המפות השתנה, אף הוא, עם הזמן. המפה הפכה מייצוג בסיסי של אזורים שונים ליצירות אמנות מתמטיות, שרמת הדיוק שלהן מדהימה.

 


אודות מחבר המאמר

מפות באינטרנט מהמומחים למפות.... 

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.