אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

גירושין ללא אשמה – יש דבר כזה ?

כידוע גירושין בישראל נעשים על פי דין תורה, בין אם הנישואים אזרחיים ובין אם הנישואים כדת משה וישראל (כל יהודי ויהודיה – חייבים להתגרש בבית הדין הרבני).

בתי הדין הרבניים דורשים כי תתקיים עילת גירושין (עילות גט - סיבה או סיבות המצדיקות, על-פי הדין היהודי, את סיומם של חיי הנישואין ומאפשרת גירושין) בכדי שיכלו לחייב את הצד השני ליתן גט למבקש. בהעדר הסכמה של שני בני הזוג להתגרש, אזי על הצד המעוניין להתגרש להוכיח כי נתקיימה עילת גירושין המצדיקה חיוב בגט.

כלומר גירושין עם אשם המחייבים בניית אסטרטגית גירושין והתמודדות עם מרוץ הסמכויות.

אציין כי במידה ויש הסכמה בין בני הזוג והגעה להסכם גירושין נניח בעזרת גישור גירושין לא צריך להוכיח שום עילה (הסכמה הדדית כבסיס לגירושין – יש רואים בזה סוג של גירושין ללא אשמה וכי הדת היהודית, מאז ומתמיד תמכה בכך).

 

השאלה הנשאלת היא מה קורה בשאר מדינות העולם ? האם ישנה דרך טובה יותר, יעילה יותר, לפרק נישואין ?

ברוב מדינות העולם, כמו בישראל, תהליך הגירושין מתבצע במסגרת מערכת בתי המשפט.

אך באותם מדינות שקיימת בהם הפרדה בין דת למדינה, קיימת זכאות לגירושין ללא אשמה אם הקרע בין בני הזוג איננו ניתן לאיחוי, לריפוי, לכן בפועל, כאשר בן זוג מצהיר על כך שהקרע בין הצדדים הגיע למצב שלא ניתן לתקנו, בעצם ניתנים הגירושין. ההצהרה שלו נחשבת כמספקת.  

חלק מהיתרונות שמציינים תומכי גירושין ללא אשמה הם:

  1. הזכות לחופש בחירה אישי – כמו שיש חופש לבחור או לעזוב עבודה, חופש התנועה וכדומה. האישה היא לא שבויה של הגבר וההיפך.
  2.  הימנעות מהנצחת המריבה – במקרה שלא ניתן להתגרש לפי מבחירה חופשית.
  3. השחרת הצדדים - גירושין על-פי אשמה גורם במקרים רבים להשחרת הצדדים כדי להשיג יתרונות.
  4. טובת הילדים – התומכים מדגישים את העובדה שכפייה של הישארות בני זוג ביחד פוגעת בחיי המשפחה והילדים הם הנפגעים העיקריים.

 

מאידך גיסא המתנגדים לגירושין ללא אשמה מציניים את חשיבות האיזון שיוצרת הדרישה לסיבה על מנת לפרק את הנישואין. מאפשר להגן על הצד שרוצה לפרק שזה לא החלטה של רגע, נניח ברגע של כעס או קושי ויותר מאוחר הוא יתחרט על כך.

עוד מציניים המתנגדים את הפגיעה ביציבות מוסד הנישואין והסדר הציבורי. וכמובן טובת הילדים מודגשת על ידם והחשיבות של המשפחה אצל הילדים. לטענתם נגיע למצב בו נמצא מדינת קליפורניה שבארה"ב, שהתפיסה של גירושין ללא אשמה בעצם הובילה לגירושין על-פי דרישה.

 

יש הטוענים כי תיקון מס' 4 (תשס"ט 2008) לחוק יחסי ממון מקדם את מדינת ישראל לעבר גירושין ללא אשמה – האם נכון הדבר !!!


אודות מחבר המאמר

עו"ד גירושין יצחק קרט

קרט ושות' – עורכי דין גירושין ודני משפחה

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.