אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

איך בונים תוכנית עסקית?

תוכנית עסקית היא מסמך ניהולי הנכתב בעיקר בשביל לשווק עסק חדש שאתם מקימים ולהציגו בפני משקיעים ושותפים פוטנציאלים, או בכדי להציג מוצר או שירות חדש בתוך חברה קיימת. תוכנית עסקית נכונה נכתבת בדרך כלל בעזרת כלכלנים מומחים ומתמקדת בנושא שאותו אתם מעוניינים להציג (להלן – עסק, מוצר או שירות חדש), ומציגה את אפשרויות השיווק שלו והתחזית הפיננסית לגביו.

תוכנית עסקית כוללת בדרך כלל את המרכיבים הבאים על פי סדר הופעתם (במאמר זה נשתמש במונח "מוצר" אך כל הנכתב נכון גם לעסק או שירות חדש):

  1. תקציר – בתחילת הצגת התוכנית העסקית יופיע תקציר בו יוסבר על המוצר החדש וכיצד הוא עשוי ליצור רווחים נוספים לחברה.
  2. השוק – הסבר על השוק בו עתיד המוצר לפעול, מי הוא קהל היעד שלו ואילו מוצרים דומים נוספים יש באותו שוק.
  3. המוצר – הסבר על המוצר עצמו , מהו המוצר שאותו מתכוונים ליצר, מי ישתמש במוצר, איזו תועלת יש בשימוש בו ועוד.
  4. המתחרים – מי הם המתחרים המייצרים את אותו מוצר או מוצר דומה ומהו היתרון של המוצר אותו אנו מציגים על פניהם.
  5. שיווק – תכנון של כל תהליך שיווק המוצר והדרכים בהם הוא יתבצע (כולל עלויות).
  6. מכירות – מהו צפי המכירות לאותו מוצר בתקופה מסוימת ומוגדרת (כמו חצי שנה ראשונה וכד').
  7. תחזית פיננסית – החלק האחרון בו תוצג התחזית הפיננסית של אותו מוצר – כמה כסף בסך הכול ייצא מהחברה עבור המוצר וכמה כסף ייכנס ובשורה התחתונה - מהם הרווחים הצפויים לחברה מייצור של אותו מוצר ושיווקו.

לסיכום, אם יש לכם רעיון למוצר חדש עבור החברה בה אתם עובדים הדרך הנכונה והמקצועית ביותר להצגה של הרעיון שלכם לבעלי החברה היא בעזרת תוכנית עסקית. כך בעלי המניות (ובשורה התחתונה – גורפי הרווחים) יכולים לראות בצורה ברורה ומסודרת מהו הרעיון ומהי הכדאיות בקבלת הרעיון. בנוסף, הצגת הרעיון בתור תוכנית עסקית ברורה ולא בתור "זריקת רעיון" תתקבל בצורה רצינית יותר ובעלי החברה יחשבו על קבלת הרעיון בצורה חכמה יותר ולא ישליכו אותו מיד.


אודות מחבר המאמר

dreamview

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.