אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מהן ההטבות שמעניקה תמ"א 38

תככנית תמ"א 38 נועדה לאפשר לבעלי בתים ישנים לשפץ את בתיהם כדי שיוכלו לעמוד בתקן החדש  המגן עליהם מפני רעידות אדמה. מדובר בעיקר  בבתים בני יותר מקומה אחת, שנבנו לפני 1980, אבל גם בתים חדשים שנבנו בהיתר אולם לא עומדים בתקן. בתים חד קומתיים בשטח של פחות מ-400 מ"ר אינן כלולים בתכנית.

במסגרת התכנית גובשו שורה של הטבות שונות שנועדו לסייע במימון השיפוץ. בין היתר כוללות ההטבות הרחבת זכויות הבניה ברוב המקרים, והקלות חשובות במסים. מי שברשותו בנין ישן או בעלי בתים בבניין כזה חשוב שיכירו את ההטבות הללו כדי שיוכלו לשפר את הדירות בבניין.

חשוב לציין כי בתכנית כלולים גם מבנים שאינם למגורים, כגון מבנים תעשייתיים ומסחריים שעומדים בדרישות.

הטבות הבניה במסגרת תכנית תמ"א 38.

כדי לקבל את הטבות הבניה במסגרת התכנית צרך להגיש תכנית חדשה לאישור הוועדה המקומית לתכנון ולבניה. הועדה יכולה לאשר או לדחות את התכנית על פי מגוון שיקולים כגון העומס על תשתיות קיימות (מיים, ביוב, חשמל, חניה...) או רצון לשמור על אופי מיוחד.

במידה והתכנית מתקבלת, ניתנה לוועדה סמכות לאשר שינויים שונים כגון:

·         חיזוק הבניין ללא תוספת אחוזי בניה,,

·         חיזוק הבניין והוספת יחידות דיור נוספות. בדרך כלל מדובר בהוספת קומה על גג הבניין או בהוספת אגף נוסף אם יש לכך שטח פנוי.

·         חיזור הבניין והחרבת הדירות הקיימות. ההרחבה הינה בשטח של עד 25 מ"ר מרובע. חלק מזה חייב לכלול מרחב מוגן דירתי על פי התקן.

·         חיזוק המבנה  והוספה של מרפסת לכל דירה.

בנוסף  לכך רשאית הוועדה לאשר תוספות שלא בהתאם לתקן הרגיל של מעלית.

במסגרת התכנית יש להוסיף גם מקומות חניה עבור הדירות החדשות שיבנו, אולם ניתן לקבל פטור במידה ואין אפשרות לכך.

הטבות נוספות במסגרת תכנית תמ"א 38.

בנוסף להטבות הבנייה מקבלים בעלי הבינין הטבות משמעותיות נוספות כגון פטור ממס שבח ומס מכירה, שיעור מופחת של היטל השבחה או פטור מלא. כמו כן נקבעו בחוק המקרקעים הוראות חדשות שמפחיתות את יכולתם של דיירים להתנגד לשינויים המבוצעים לפי תכנית תמ"א 38.

למה משתלם לשפץ בניין כחלק מתכנית תמ"א 38.

אנו רואים כי ההטבות הללו מקלות מאוד על שיפוץ בתים. יתר על כן, קבלנים רבים מוכנים לשפץ בתים במסגרת התכנית בתמורה לדירות החדשות שיבנו על הגג, או להפחית במידה ניכרת את התשלום עבור השיפוץ.


אודות מחבר המאמר

dreamview

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.