אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

עסק משפחתי – הורים מנגה ילדים ממאדים

 

בדבר אחד הינך יכול להיות בטוח – כבר לא מייצרים אנשים כמוך ! כדי שתהיה בטוח בכך מספיק שתסתכל על הדור הצעיר ממך ותראה כמה הם שונים ממך: בשפה, בלבוש, בקוד ההתנהגות, בחברויות, בשאיפות ובדברים רבים אחרים.

נתחיל במה שאנו כבר יודעים  – קיימים הבדלים בין הדורות בתוך משפחה והפערים רק הולכים וגדלים.

דור ההורים חושב אחרת ומסתכל אחרת על המציאות, ההסתכלות היא שונה מזו של הילדים ומזו של הדור השלישי. קצב השינוי הוא כה מהיר שלעיתים יש הרגשה כי חסר זמן להקטנת הפערים הללו.

מקובל להגדיר דור במונחי זמן של כ 25 שנה, אלא שכיום להגדרה זו אין אחיזה מציאותית. הפערים מורגשים כבר בהבדלי שנים קטנים מזה.

אם נקח את כל האמור לעיל ונכניסם לתוך עסק משפחתי נגלה שהעניינים הופכים להיות מורכבים. ההבדלים יכולים להתבטא בצורת הניהול, ברצון לצמוח או לשמור על הקיים, בהשקעות בעסק, או אף במשאב החשוב בניהול העסק - התקשורת.

בביקור מקרי בעסק משפחתי קיימת סבירות כי נפגוש דור הורים ששונה מדור ילדיו למרות התאמתו לעולם החדש. יש שמשתמשים שימוש יחידי בפנקס לצורך רישום ומעקב ואינם מעוניינים להשתמש במחשב או במיילים. מנגד, הדור הצעיר יותר, כבר גדל לתוך עולם המחשב, עולם ששילב תוך כדי התקדמות את האיינטרנט והסלולרי. דור זה רגיל לקבל תשובה מיידית לשאלות ולבקשות שלהם. הוא חי בסביבה של תרבות תקשורתית מהירה, ויזואלית וחברתית, בלי הרבה סבלנות וסובלנות לחוקים ולתקנות.

 התוצאות:

·         התפתחות מהירה של טכנולוגיה, תפיסות ניהוליות ושיטות עבודה יכולות להביא לכך שהדור הצעיר יראה באופן שונה את הדברים מדור ההורים, הדור שהקים את העסק.

·         הבדלי הגישות יכולות להביא לחוסר תקשורת, אווירה עכורה, מתח וכעסים.

 היתרון בקיום הפער:

תפיסות שונות יכולות לאפשר התפתחות וצמיחה של העסק. דווקא שוני בתפיסה ובהסתכלות יכולה להביא לכיווני צמיחה שונים של העסק ולא לקיבעון. לעיתים "חשיבה אחרת" ששונה משלך, זו שאנו לא מכירים ולא רגילים אליה, היא זו שיכולה להצמיח רעיונות ולקדם את העסק. 

 החיסרון במצב זה:

הניסיון להביא דרך חדשה על זו שקיימת יכולה לעיתים להעכיר את האווירה המשפחתית בעסק וגם להזיז הצידה ניסיון רב שנים שעבד עד אותו זמן.

אם כן, האתגר המשותף בעסק משפחתי הוא – איך להסביר לדור, שלא מדבר בשפתך, את מה שאתה רוצה לומר, ואיך, למרות הבדלי הדורות, ניתן לעבוד יחד ולהצליח.  

 

אז איך מגשרים על הפערים?

·         חלק מהצלחת עסק בכלל והצלחת עסק משפחתי בפרט היא ההכרה כי קיימים כמה דורות בתוך העסק, כמה סגנונות חשיבה, כמה ראיות עולם שיכולות לתרום בסופו של דבר. בעסק שבו כולם דומים לא מתהווה גירוי לשינוי, ומה שהיה הוא שיהיה. עסק כזה לרוב יצמח בקצב איטי יחסית לאחרים. כאשר בעסק יש מגוון דעות, התנהגויות, שאיפות ומחשבות, אומנם קשה להתנהל בו אך במידה ונשמרים קודי הכבוד והאחריות לעסק אזי דווקא אלו יהוו מקור לסיעור מוחות שתביא לצמיחה.

·         היחסים בין הורים לילדים צריכים להיות כל הזמן במקום של צמיחה, כל הזמן להשתנות, לצמוח ולהתבגר. היחסים צריכים לצמוח לרמה של שיוויון ולא לרמה של מורה ותלמיד. גם ההורים צריכים ללמוד מהילד וגם הילד צריך ללמוד מההורים או כדברי הפסוק "מכל מלמדי השכלתי".

·         מערבים גורם שלישי, שמכיר את העסק אבל לא מעורב רגשית, שיכול לשפוך אור נוסף ולעזור בגישור הפערים.

·         למידה מהצלחות – אם גישה מסוימת אינה נראית לצד מסוים אבל בפועל יש לה "קבלות" אז כנראה שהיא עובדת וחבל להתווכח עם עובדות.

 

לסיכום, עסק משפחתי יכול להיות תערובת מעניינת של דור ההורים עם דור הבנים ואולי אף דור שלישי. עם רגישות אמפתיה ותקשורת בונה ניתן לנהלו להצלחה גדולה. 


אודות מחבר המאמר

כותבת המאמר:

חדוה יוסף  יעוץ לעסקים משפחתיים 

נייד 054-9039990

אתר  www.fbusiness-consulting.co.il

בלוג hedvayosef.blogspot.com 

E-mail:hedvajosef@gmail.com

 חונכת מטעם מט"י

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.