אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

התפתחות כף רגל סכרתית

חולי סכרת בכל גיל נמצאים בקבוצת סיכון לפיתוח כף רגל סכרתית. חולים אשר עושים שימוש רב באינסולין וחולים אשר סובלים מבעיות בתפקוד הכליות נמצאים אף בסיכון גבוה יותר. חולי סכרת אשר מנהלים אורח חיים בריא הכולל שמירה על תזונה נכונה, הקפדה על פעילות גופנית סדירה ומשקל גוף תקין מקטינים את הסיכוי שלהם לסבול מהתופעה. הרופאים ממליצים לכל חולי הסוכרת להימנע ככל הניתן משתיית אלכוהול, עישון סיגריות וצריכת טבק.

כף רגל סכרתית מתפתחת בעקבות פציעה בכף הרגל, הפרעה בזרימת הדם אל כף הרגל או חוסר תחושה בכף הרגל בעקבות פגיעה נירולוגית. חולי סוכרת הנמצאים בשלבים המתקדמים של המחלה סובלים מאיבוד תחושה מלא או חלקי בכפות הרגליים. איבוד התחושה נגרם בעקבות נזק עצבי כתוצאה מרמות הסוכר הגבוהות בגוף.

פרט לכך גורמת הסוכרת לשיבושים באספקת הדם אל הגפיים התחתונות. השיבושים הללו פוגעים ברקמות כפות הרגליים אשר מעודדים היווצרות של בעיות עור וזיהומים. זרימת הדם הלקויה אינה מאפשרת לגוף לרפא באופן טבעי פצעים וזיהומים באזור וכל פצע פשוט עלול להתפתח למצב של כיב מזוהם המהווה את השלב הראשון להתפתחות מצב של כף רגל סכרתית.

כיצד למנוע את התפתחות התופעה

מצבים של כף רגל סכרתית דורשים טיפול רפואי אינטנסיבי מיידי.  טיפול אנטיביוטי תרופתי לרוב אינו מספק היות ובשל בעיית זרימת הדם לאזור האנטיביוטיקה אינה מגיעה את האזור. אבחון מוקדם של הבעיה מגדיל את סיכויי הריפוי, במקרים בהם לא ניתן לרפא את כף הרגל נאלצים הרופאים לקטוע את הרגל.

בכדי להקטין את הסיכון להתפתחות של כף רגל סכרתית יש להקפיד על שמירת בריאות כף הרגל. יש להימנע ככל הניתן מפציעות קלות בכף הרגל על ידי נעילת נעליים אשר מעניקות הגנה מלאה לכף הרגל. גריבת גרביים מחומרים טבעיים ובדיקה יסודית של פנים הנעל לפני נעילתה יסייעו גם כן. אבן או זכוכית קטנה עלולים לגרום לפציעות זניחות בעבור אדם רגיל, אך בעבור חולה סוכרת פציעה זניחה בכף הרגל עלולה להסתבך לידי קטיעת כף הרגל.

איתור מוקדם של פציעות וזיהומים בכפות הרגליים מסייע למניעת התפתחות כיבים וזיהומים. יש לבדוק את כף הרגל בכל יום בצורה יסודית. במידת הצורך מומלץ להיעזר באדם נוסף. את כפות הרגליים יש לשטוף היטב בכל יום בעזרת מים וסבון ולהקפיד על שימון וריכוך העור בכף הרגל.


אודות מחבר המאמר

dreamview

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.