אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

הרטבת לילה בקרב ילדים

הרטבת לילה בקרב ילדים / מאת: אבי לבנט - הומיאופת קלאסי

הרטבת לילה, הינה שחרור לא רצוני של שתן במצב של שינה מעל גיל 4. תופעה זו נחשבת לבעיית ההתפתחות הנפוצה ביותר בקרב ילדים, ונובעת מחוסר יכולת לשלוט בהטלת שתן בזמן השינה, או מאיבוד שתן לא רצוני בתקופה שבה אמור הילד לשלוט בצורה מוחלטת בשלפוחית השתן. הנתונים מראים שכ – 25% מהילדים בגיל 4 מרטיבים, 15% בגיל 6, 5% בגיל 12 ובגיל 18 ישנם עדיין 2% אשר סובלים מהתופעה.

התופעה נפוצה יותר בקרב בנים בגיל הילדות, ומגיעה ליחסים די שווים בגיל ההתבגרות, כאשר בגיל מבוגר יותר התופעה נפוצה בעיקר בקרב נשים.

מומחים מפרידים ביו הרטבה ראשונית, המתייחסת למצבים בהם הילד מעולם לא הפסיק להרטיב וזהו הביטוי הנפוץ יותר של התופעה, לבין הרטבה שניונית, בהם הייתה הפסקה בהרטבה לתקופה של חצי שנה ויותר, ולאחר מכן הוא שוב חזר להרטיב. הסיבות לכך, לרוב קשורות בפן הנפשי של שינויים או משברים אשר חווה הילד.

 

הסיבות להרטבת לילה

אצל מרבית המרטיבים, כ-80%, הסיבה היא חוסר שליטה כתוצאה מליקוי בלמידת התאפקות. אלו ילדים בריאים בגופם ובנפשם, אשר לא למדו הפעלה נכונה של מנגנון הרפלקסים, ולכן במקום כיווץ  שרירי הסוגר במצבי לחץ, הם עושים את הפעולה ההפוכה של הרפיה. במקרים אחרים, המהווים כ-15-20%, אנו נמצא נושא של בעיות פסיכולוגיות, ורק ב2% מהמקרים מדובר למעשה בבעיות רפואיות, כגון בעיות במערכת השתן והכליות.

 

מה לא לעשות!

1. הענשת הילד והשפלתו או התעלמות מהבעיה כאילו לא קרה דבר, אשר רק יחמירו את המצב ויפגעו בילד ברבדים נוספים.   2. לקיחת הילד באמצע הלילה לשירותים על מנת שירוקן את השלפוחית שלו. באופן זה, הילד אינו לומד כלל התנהגות של איפוק ולפיכך הבעיה איננה נפתרת.

3. הגבלת השתייה לפני השינה אינה פתרון יעיל, מאחר ובאופן זה מרגילים את השלפוחית לתפקד בלילה עם כמויות נמוכות של נוזלים ובכך נמנע התהליך הלימודי של שליטה בסוגרים.

 

טיפול בהרטבת לילה

אצל מרבית הילדים, הבעיה חולפת עם הזמן באופן טבעי. עם זאת, אין אנו יכולים לדעת מתי זה יקרה, ולא תמיד כדאי לחכות עם הטיפול אשר גורם מחד, אי נוחות רבה ובושה לילד ומאידך, תסכול רב להורים. חוסר טיפול בבעיה זו, עלול לגרום גם להופעה של בעיה פסיכולוגית ופגיעה בדימוי העצמי של הילד. במידה והבעיה ממשיכה מעבר לגיל 4 רצוי לפנות לטיפול.

 

טיפול הומאופתי בילדים הסובלים מהרטבת לילה

הטיפול ההומיאופתי מתמקד באבחון המצב הגופני והרגשי של הילד, תוך מתן דגש על הפחדים מהם הוא סובל, טיב היחסים במשפחה ועם הסביבה הקרובה, וכן שינויים וחוויות שונות אשר עבר בחייו והשאירו חותם רגשי וגופני – כל זאת בכדי לתת מענה וטיפול המתאים למאפייניו הייחודיים של הילד. הרטבת לילה מראה על שיבוש מסוים במערכת הגופנית או הנפשית, כתוצאה משימוש בהכנה הומיאופתית מתאימה, הגוף והנפש מגיעים לאיזון הנדרש על מנת לטפל בהפרעה זו.

להלן רמדיז הומאופתיות המתאימות לטיפול בהרטבת לילה: 

Sepia officinalis –  רמדי המופקת מדיונון, מתאימה במקרים של השתנה לא רצונית במהלך החלק הראשון של השינה, במצבים של שיעול, התעטשות, צחוק, רעש פתאומי, פחד או חוסר תשומת לב בייחוד בקרב בנות. השתנה איטית מאוד, מלווה בתחושה של כבדות ומשיכה כלפי מטה באזור האגן. השתן שופע וסמיך, בעל ריח לא נעים, עם משקע גרגרי לבן או אדמדם. יציאת השתן איטית, מלווה בכאב חותך בשלפוחית לפני ההשתנה. במידה ומתאפקים הרבה זמן, אנו נראה שהשתן בצבע מעט חלבי אדמדם.

Kreosotum –  רמדי המופקת מזפת עץ, מתאימה במקרים של השתנה לא רצונית בשכיבה, שיעול. מצליחים להשתין רק במצב של שכיבה. חלומות על השתנה. השתנת הלילה מתרחשת בחלק הראשון של השינה בלילה, קשה מאוד להעיר את הילד. השתן מאוד מסריח. ישנה נטייה להשתין הרבה במהלך היום. הילד נוטה לשתות הרבה, אך בכל פעם שמטיל שתן הוא מטיל כמות קטנה ולכן ישנה תכיפות רבה בהטלת השתן.

Equisetum hyemale –  רמדי המופקת מעשב שוטה בשם שבט בט, מתאימה במקרים של הרטבת לילה אצל ילדים, ללא כל סיבה נראית לעין מלבד ההרגל. חוסר איפוק בילדים, חלומות או סיוטים בעת השתנה. מקרים של חוסר איפוק גם אצל נשים מבוגרות מלווה בצואה לא רצונית. הרבה ליחה בשתן. הימצאות חלבון בשתן. רצון תכוף לתת שתן, עם השתנה של כמויות גדולות של שתן בהיר ונקי ללא הקלה של שחרור. ישנה רגישות של השלפוחית.

Apis mellifica – רמדי המופקת  מדבורה, מתאימה במקרים של חוסר איפוק בהשתנה בלילה, בעת שיעול. לא יכולים להשתין מבלי לתת צואה. השתנה שורפת. כאבים שורפים בעת השתנה. השתן מסריח, מועט, הטיפות האחרונות מכאיבות ושורפות. חלבון בשתן, דלקת בכליות, דלקת בשלפוחית השתן. עצירה של שתן בתינוקות. השתנה איטית, תכופה וקשה.

Lycopodium Clavatum – רמדי המופקת מצמח כף הזאב, מתאימה במקרים של השתנת יתר לא רצונית בלילה. כמויות השתן בלילה הן גדולות ואילו ביום הן כמויות נורמאליות. השתן גורם לגירוי ואדמומיות של העור, בעיקר אצל תינוקות אם נותרו במגע עם חיתול רטוב. סימפטומים מאפיינים אחרים -תשוקה למתוק, סוכר ומשקאות חמים. ישנה הרעה של הסימפטומים בשעות הערב.

Sycotum – רמדי המופקת מדורבנית, מתאימה במקרים של ילדים חמי מזג המפחדים מהחושך ומכך שישאירו אותם לבד. רגיזות כללית רבה. ישנן עוויתות של שרירי הפנים. מצמוצים רבים. מצב דלקתי התחלתי של איברי המין, בעיקר בנשים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


אודות מחבר המאמר

אבי לבנט - הומיאופת קלאסי

נייד: 054-4497387

מייל: avilevant@gmail.com

אתר: www.levomeopathy.com

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.