אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

סקירה שבועית של שוק ההון 29.1.2012

תל-אביב: שבוע שלילי ראשון ב-2012

לאחר שלושה שבועות של עליות שערים, נסוגו השבוע המדדים המובילים באחד-העם. מדד ת"א 25 איבד בשבוע החולף 0.5%, וננעל על 1,130.25 נקודות, בעוד עמיתו ת"א 100 נשחק 0.7%, ונסגר על 1,024.32 נקודות. השבוע שעבר היה יכול להיות גרוע הרבה יותר, אלמלא היום הירוק שסגר את השבוע: ביום חמישי רשמו המדדים עליות של 1.5% ו-1.1%, בהתאמה.

הנעילה השלילית באירופה ביום שישי, והנעילה המעורבת בוול-סטריט, יתנו רוח נגדית לבורסה התל-אביבית, שתיפתח כמדי שבוע יום לפני שאר הבורסות בעולם. עם זאת, הפתיחה המוקדמת עשוייה לשחק לידיים של הסוחרים בת"א, שכן היא תיתן להם הזדמנות להגיב מוקדם יותר על חדשות שעשויות להתפרסם, כגון ידיעות חדשות על המשא-ומתן בין ממשלת יוון לנושים מהמגזר הפרטי, או ידיעות על מאבקי הנפט בין אירופה לאיראן.

את הרוח הנגדית תרגיש באופן מיוחד מניית טבע, המובילה את הבורסה התל-אביבית במונחי שווי-שוק. ענקית התרופות הגנריות פותחת את היום באחד-העם עם פער ארביטראז' שלילי של 2.8%, לאחר שרשמה ירידות במסחר בוול-סטריט בימים חמישי ושישי. טבע, כידוע, היא המניה בעלת המשקל הגבוה ביותר הן במדד ת"א 25 והן במדד ת"א 100.

הדולר המשיך השבוע את דרכו מטה, במקביל לירידות שרשם בשוקי המט"ח בעולם, ובילה את השבוע כולו מתחת לרמת ה-3 שקלים ו-80 אגורות. ביום חמישי הידרדר המטבע האמריקני לשפל חדש, של 3.764 ש"ח, לפני שביום שישי התאושש הדולר ב-2 עשיריות האגורה. ייסוף השקל לעומת הדולר התרחש למרות הורדת הריבית עליה הכריז נגיד בנק ישראל ביום שני אחרון, מ-2.75% ל-2.5%.

בעולם: ההסדר היווני נשאר בכותרות

במשך כל סוף השבוע, מאז הרגע בו ננעלו בורסות אירופה במגמה שלילית והבורסות בארה"ב במגמה מעורבת, מככבים באתרים הכלכליים בחו"ל פרסומים וחצאי-ידיעות, המבוססים על שמועות והדלפות מהמגעים בין ממשלת יוון לבין הנושים שלה מהסקטור הפרטי, מוסדות פיננסיים המחזיקים באג"ח יווני ונדרשים להסכים על "תספורת". לאחר שברוב יום שבת דיווחו האתרים בחו"ל כי הצדדים קרובים לחתימה על הסכם, בשעה שבה נכתבות שורות אלו מסתמן כי למרות ההתקדמות לא נרשמה פריצת דרך במשא-ומתן, והוא יתחדש רק ביום שני.

האם הפסקה האחרונה מספקת לכם תחושה קלה של דז'ה-וו? אתם כמובן אינכם טועים: לא רק שמשבר החוב היווני מספק לנו כותרות דומות כבר למעלה מחצי שנה, אלא שהוא סיפק לנו כותרות זהות לחלוטין בסוף השבוע שעבר – גם אז נפוצו שמועות על הסדר מתקרב בין יוון לנושים מהמגזר הפרטי, וגם אז התקוות נכזבו. הסוחרים המיומנים ימשיכו כמובן לעקוב אחרי החדשות העדכניות ביותר בנושא, במטרה להיות הראשונים לזהות שינויי מגמה במסחר הכללי בבורסות העולם.

בסיכום שבועי הצליח ה-S&P 500 לטפס 0.1%, למרות שאיבד 0.2% ביום המסחר האחרון. הדאו ג'ונס דווקא איבד בשבוע החולף 0.5%, לאחר נפילה של 0.6% ביום שישי. יוצא דופן היה הנאסד"ק, שרשם עליות הן בסיכום שבועי והן ביום המסחר האחרון. וול-סטריט הושפעה ביום שישי מפרסום נתוני הצמיחה של ארה"ב ברבעון הרביעי, שהיו גבוהים מהרבעון השלישי אך נמוכים מהצפי. מאידך, מדד אמון הצרכנים האמריקני רשם עלייה מפתיעה.

אחד משיאי עונת הדו"חות של וול-סטריט נרשם בשבוע החולף, עם דו"ח מפתיע לטובה של חברת הענק אפל. מניית החברה אותה ייסד סטיב ג'ובס ב-1976, רשמה בעקבות הדו"ח זינוק יומי של 6.2% - למרות שבשלב מוקדם יותר מנייתה אף נסחרה בעליות של 12%. מניית גוגל, לעומת זאת, עדיין לא התאוששה מהנפילה שרשמה בעקבות הדו"ח המאכזב שלה: בשבוע החולף היא המשיכה להישחק, למרות תיקון חלקי של 2.1% ביום המסחר האחרון. עוד בזירת הטכנולוגיה: חברת פייסבוק עשויה להגיש השבוע תשקיף להנפקה ציבורית, ולראשונה בתולדותיה לעבור להיסחר בבורסה.

בשוק המט"ח העולמי המשיך השבוע להישחק הדולר, שאיבד 0.9% למול היורו ו-1% למול הין היפני. דולר אחד נסחר כעת בתמורה ל-1.322 יורו, או 76.7 ין.

כדאי לשים לב השבוע: איראן מחרימה ראשונה – אבל מה יקרה לנפט?

החלטת האיחוד האירופי להטיל אמברגו נפט על איראן החל מהקיץ שלחה את ה"זהב השחור" לעליות שערים שכבר הספיקו להתקרר – אך בינתיים החליטה הרפובליקה האיסלאמית להטיל פצצה כלכלית משל עצמה: איראן גיבשה חוק חדש, אשר אמור לעצור את כל משלוחי הנפט לאירופה, כבר מהשבוע הקרוב. החוק יעלה להצבעה בפרלמנט האיראני עוד היום.

לאחר עלייה של 1.1% בשבוע החולף, ננעל הנפט ביום שישי על 99 דולר ו-56 סנט לחבית. כעת ינסו הסוחרים להעריך האם ההתכתשות החדשה בין איראן לאיחוד האירופי תשלח את הנפט לגל חדש של עליות שערים.

גם למי שסוחר באופציות בינאריות על מדדי המניות בעולם, ובאירופה בפרט, כדאי לשים לב למתיחות הגיאו-פוליטית הגוברת סביב המשאב החשוב ביותר לכלכלות המתועשות: זינוק במחיר הנפט עלול להיות הקש שישבור את גב הגמל עבור הכלכלות האירופיות, שממילא מתקשות להתמודד עם משברי החוב ועם תוכניות הצנע. הדבר חמור במיוחד כשמבינים שדווקא הכלכלות הכושלות של דרום אירופה, בהן ספרד, איטליה ובעיקר יוון, מסתמכות על הנפט האיראני יותר מהכלכלות האירופיות החזקות שבצפון.

(כל הנכסים המוזכרים בסקירה מהווים נכסי בסיס לאופציות דיגיטליות באתר easytrade. אתם מוזמנים לסחור באתר ולהרוויח עד 85% תשואה, עם פקיעות מדי חמש דקות).


אודות מחבר המאמר

אופציות בינאריות

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.