אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

לפעילות גופנית השפעה חיובית על ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעה שכיחה בתחום הנוירולוגיה והפסיכיאטריה של הילד והיא בעלת השלכות על עתידם הרגשי, ההתנהגותי והלימודי של הילדים הלוקים בה. מחקרים מראים כי 5-10% מהילדים בגילאי בית הספר מאובחנים כבעלי הפרעה זו ורובם בנים.

 

קיימים שלושה מרכיבים של הפרעת הקשב והריכוז:

ליקוי בקשב: ילדים המתקשים להתרכז לטווח ארוך וכל גירוי חיצוני מסב את תשומת ליבם, יש גם קושי ב"התארגנות" נכונה- למשל, שוכחים ציוד ואינם מסיימים מטלות שהתחילו.

פעילות יתר: ילדים הסובלים מאי שקט פסיכו-מוטורי: הם קמים, יושבים, רצים, רבים עם אחרים ונמצאים בעימות מתמיד עם המבוגרים בסביבתם. ילדים אלה מפריעים בגן, בבית הספר ובבית.

אימפולסיביות: קושי לשלוט בדחפים. למשל, ילדים אלה עשויים להתקשות לכבד כללים של משחק כמו לחכות לתורם והם מתפרצים לדברי אחרים.

 

ד"ר איתי זיו מזכיר במאמרו "הפרעות קשב וריכוז והפעילות הגופנית" מחקר שנערך באוניברסיטת ניו-יורק אשר הראה שביצוע פעילות גופנית בקביעות שיפר באופן משמעותי את התנהגותם של ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז בגילאי 5-12.

 

נראה כי פעילות גופנית משפיעה על ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז בשלוש רמות:

 

1)      ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז מאופיינים באי שקט ובתנועתיות יתר. פעילות גופנית היא דרך מצוינת להורדת המתח ולשליטה בתנועתיות והיא עוזרת לנתב את האנרגיות למטרות רצויות ומועילות. השתתפות בפעילות גופנית משחררת עודף אנרגיה, אשר מהווה את אחד התסמינים הבולטים של הפרעת קשב וריכוז, בצורה מקובלת ומוערכת.

2)      ההשתתפות בספורט מפעילה תגובות שרשרת הורמונליות, אשר משפיעות לחיוב על מצב הרוח ועוזרות להגיע למצב של רגיעה ושקט ולחיזוק יכולת הריכוז, ההקשבה והמיקוד במשימות שונות. פעילות גופנית מאומצת משפיעה על המוח באופן דומה לנטילת ריטלין.  

3)      ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז מאופיינים לעיתים כבעלי ביטחון עצמי נמוך וככאלו המתקשים ביצירת קשרים חברתיים. השתתפות מוצלחת בפעילות גופנית תורמת לחיזוק ההערכה העצמית והדימוי העצמי של הילד, מעניקה לו תחושת הישג ומסייעת לו גם בכך שמספקת לו הזדמנות ליצירת קשרים חברתיים.

 

חשוב לציין כי ממחקרים עולה כי ההשפעה הטובה ביותר על הפחתת פעילות יתר ועל העלאת המיקוד מתקיימת בזמן פעילות גופנית מאומצת.

 

לסיכום, לילדים עם הפרעת קשב וריכוז יש הזדמנות פז להצטיין בשיעור החינוך הגופני, בפעילות גופנית ובספורט ולכך יכולה להיות תרומה ניכרת להעלאת הערך העצמי והדימוי העצמי שלהם. 

פעילות גופנית המשולבת עם שיטות התערבות נוספות הינה דרך יעילה, קלה ופשוטה לעזור לילדים שאובחנו כבעלי הפרעת קשב וריכוז להתמודד עם בעיותיהם. לפעילות גופנית מאומצת יתרונות רבים והם מגובים מבחינה מחקרית. כאשר הפעילות מותאמת לילד הלוקה בהפרעת קשב וריכוז היא עשויה לסייע להתפתחותו הפיזית, החברתית והפסיכולוגית.

ולסיום, גם לנו יש המלצה: מתנפחים להשכרה מהווים דרך מהנה ויעילה מאוד לעודד פעילות גופנית אצל ילדים. השימוש במתקנים מתנפחים מדרבן את הילדים להיות אקטיביים: לקפוץ, לרוץ ולהשתולל כאוות נפשם. ניתן לבצע השכרת מתנפחים בהם ניתן להשתמש כמעט בכל מקום. הם קלים לנשיאה, ניפוחם אורך פחות מדקה ובתום השימוש הם מתקפלים בקלות ונכנסים לתא המטען של רכב פרטי. מתנפחים לימי הולדת הם חגיגה של ממש עבור ילדים, הם משלבים הנאה, צחוק וכיף יחד עם פעילות גופנית. מתקנים מתנפחים מתאימים לשימוש בגני ילדים ובקייטנות ולאחרונה התקבלה חוות דעת מצוינת מקייטנה של ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז אשר קיימה פעילות עם המתקנים המתנפחים ודווח כי להזדמנות לפרוק אנרגיה בצורה מהנה כל כך היתה השפעה חיובית ביותר על התנהגותם של הילדים ועל מצב רוחם. כדאי לנסות... 

המאמר פורסם בחסות  - הופלך – מתנפחים מצחוק

מתנפחים במרכז מתל אביב ונס ציונה


אודות מחבר המאמר

הופלך-מתנפחים מצחוק

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.