אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

למה לצפות כאשר נכנסים לפרויקט תמ"א 38

תקן 413 הקובע את הסטנדרט הישראלי לעמידות מבנים בזמן רעידת אדמה, נקבע כבר בשנת 1975. היות וממשלות ישראל לדורותיהן נתקלו בקשיים רבים ביישום של התקן, גובשה ועדה מקצועית לבחינה של הנושא. תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה (תמ"א 38) נכנסה לתוקף בשנת 2005, והחלה לצבור תאוצה שלוש שנים לאחר מכן, כאשר ניתנו תמריצים כלכליים משמעותיים לביצוע של התוכנית.

ההוצאות של הדיירים

תמ"א 38 מאפשרת לדיירים של בניין משותף לשפץ את המבנה ולחזק אותו מפני פגיעה אפשרית של רעש אדמה, ללא כל עלות מצידם. כיצד זה נעשה? הרשויות מעניקות לדיירים זכויות בנייה מיוחדות. הדיירים, בתורם, מוכרים את הזכויות הללו ליזם, אשר במקום להעביר להם סכום כספי, מבצע את העבודות עבורם. מדובר למעשה בשיפוץ יסודי ומקיף, ללא כל הוצאה מצידם של דיירי הבניין.

הסכמה של הדיירים

על מנת להוציא אל הפועל פרויקט של תמ"א 38 יש לקבל כיום הסכמה של שני שליש מדיירי הבניין. בתחילה נקבע שיש לקבל הסכמה מלאה של כל דיירי הבניין כולם, אך לאחר שהתברר שהדבר מונע את ביצוע התוכנית, החוק שונה. יחד עם זאת, מכיוון שבמהלך התהליך יתקבלו החלטות חשובות בנוגע לעיצוב הבניין, כדאי מאוד לצאת לדרך כאשר ישנה הסכמה של כמה שיותר דיירים, על מנת למנוע חיכוכים.

ייעוץ עם עורך דין

ביצוע מוצלח של תמ"א 38 דורש לא מעט ידע משפטי. יש להכיר את התקנות העדכניות ביותר של הרשות המקומית, להבין את הליכי העבודה של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, להבין את ההשלכות השונות של מס שבח, ואולי החשוב מכל - להבין לעומק את החוזה הנחתם אל מול היזם המבצע. בחרו בעורך דין המתמחה בנושא (שכר הטרחה משולם על ידי היזם).

בחירה ועבודה מול היזם

היזם אשר יבצע עבורכם את העבודות במסגרת תמ"א 38 חייב להיות מקצועי ואמין, ולהוכיח את יכולותיו באמצעות המלצות מדיירים של פרויקטים קודמים. חשוב מאוד שתבחרו נציג (או צוות של כמה נציגים) מטעם הבניין, אשר יוכל לרכז את כל הבקשות מהקבלן ולעבוד מולו ביעילות באם חלילה יתעוררו קשיים בזמן השיפוצים.


אודות מחבר המאמר

dreamview

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.