אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

איך מחליטים איזה בניין יעבור תמ"א 38

 

 

ההחלטה של מדינת ישראל להגן על תושביה מפני רעידת אדמה היא דבר חשוב. אך כמו כל חוק או תקנה הרי שגם כאן אנו יכולים לראות כיצד יש צורך לעמוד בקריטריונים מסוימים בכדי לראות כיצד בניין מגורים הופך לא רק למרשים יותר אלא לכזה שיכול להתמודד עם רעידות אדמה בעוצמות מסוכנות. לא כל בניין יזכה לאישור הוועדה העירונית לתכנון ובנייה כחלק מתכנית החיזוק הנ"ל.

 

בערים שונות אנו כבר יכולים לראות את תוצאותיה הברוכות של תמ"א 38. בניינים שעד לא מזמן נראו כמו מגדל קלפים מט ליפול הפכו להיות יפים יותר, בעלי מתקנים חשובים עבור הדיירים (כמו מעלית למשל), ומחוזקים על ידי תשתית מתאימה הכוללת ממ"ד לכל דירה. הממשלה קבעה בתקנה זו את התנאים לחיזוק מבנה בהתאם למצב בשטח.

 

בודקים את תאריך בניית המבנה

 

אין ספק שעסקה מצוינת כמו תמ"א 38, שבה דיירי הבניין אינם משלמים אגורה ועדיין זוכים לבניין חזק, מרשים, וכזה שבו ערך דירתם עלה בצורה ניכרת, נחשבת לפרויקט שרבים מתעניינים בו. אך התכנית מצביעה על כך שבחירת הבניינים נעשית בראש ובראשונה בהתאם לגילם, כך שבניינים חדשים שכבר נבנו עם ממ"ד ועם חיזוקים נדרשים אינם כלולים בתכנית.

 

בהתאם לבדיקות של מהנדסים מקצועיים ובהתאם לנתוני הבנייה בישראל לאורך קיומה של המדינה, החליטה הממשלה שבניינים שנבנו לפי היתר הבנייה טרם התאריך 1.1.1980 ייהנו מהתכנית ויהיו בטוחים במגוריהם יותר מאשר בעבר. הזכאות מותנית גם על סמך קביעה של מהנדס המצביע על כך שבניינים אילו לא נבנו על פי תקן ישראלי.

 

יש מגבלות על סוגי בניינים

 

תמ"א 38 היא אכן תכנית נהדרת שחבל שלא חשבו עליה קודם, מאחר ובישראל יש לא מעט בניינים שנבנו לפני התאריך הנקוב. חשוב לדעת שבכל הקשור לתאריך הרי שהוא אינו המדד היחיד לבדיקת הזכאות. כך אפשר לראות כיצד הממשלה מתייחסת גם לסוג המבנה בכדי שלא להשקיע לחינם במבנים שהתרומה של תמ"א 38 לא תהיה גבוהה עבורם ועבור מאמציו של הקבלן המשפץ.

 

מי שבודק את תנאי התכנית מגלה שמבנים נמוכים בעלי קומה אחת או שתיים ששטחם עד 400 מ"ר בלבד, אינם נכללים כחלק מהתכנית הארצית הזו. כמובן שגם מבנים שנבנו למטרה של אחסנה או כאלו שכלל אינם מאוישים במרבית ימות השנה, לא יכללו אף הם. כך הדבר גם לגבי מבנים שמיועדים למטרות כמו הריסה או כאלו שנמצאים בתכניות של שימור מבנים.

 


אודות מחבר המאמר

לינקשייק - קידום ושיווק באינטרנט

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.