נקודות חשובות לבחירת שרת VPS
כלקוח פוטנציאלי המעוניין בשרת VPS (שרת וירטואלי), אתה במקרים רבים תכיר את מחלקת השיווק של ספקים רבים בארץ ובעולם, ובמקרים רבים תמצא מילות Buzz Words המתארים לך יתרונות גדולים על שרתי ה-VPS של אותו ספק, אך לא תמיד התיאור השיווקי הוא נכון או מדויק.
אתן כמה דוגמאות:
- "מחשוב ענן" - ספקים מסויימים בארץ מציעים "מחשוב ענן", כלומר שיש מספר גדול של שרתים ואתה משתמש במה שאתה צריך. האמת היא שבישראל אין כיום מחשוב ענן אמיתי (למעט מחשוב ענן של המרכז החישובי הבין אוניברסיטאי שאינו נגיש ללקוחות פרטיים ואינו מוכר שרותים לסקטור הפרטי והעיסקי). מחשוב ענן אמיתי צריך לכלול ממשק תכנות (API) המאפשר לך להקים ולהוריד שרתים נוספים דרך סקריפט פשוט, מאפשר לך להוסיף ולהוריד אמצעי אחסון, כתובות נוספות ועוד - והכל דרך סקריפט. מה יש כיום לאותם ספקים? יש להם שרתים פיזיים המריצים וירטואליזציה כלשהי על השרת והשרתים הוירטואליים ה"מופקים" מכך - הם מה שנמכרים. לא תוכל להוסיף או להוריד שום משאב נוסף בלי שתעבור דרך נציג מכירות, וזהו אינו מחשוב ענן.
- וירטואליזציה - חלק מהספקים הגדולים בארץ לא מיידעים את הלקוח עם איזו תוכנת וירטואליזציה הם משתמשים בשרתים הפיזיים (וכנגזר מכך - השרת הוירטואלי המוצע ללקוח), וזוהי נקודה מאוד קריטית: ישנן תוכנות וירטואליזציה טובות ויש גרועות. בגרועות ניתן למנות את Virtuozzo, OpenVZ (כולל תוכנות נלוות כמו SolusVM) - אלו תוכנות וירטואליזציה ישנות ולא יעילות ומאוד בעייתיות ללקוחות אם מתגלים באגים או חורי אבטחה. במקרים כאלו הלקוח נתון לחסדיו של הספק ולעדיפויות שלו, לא דבר שמומלץ "לבנות עליו". וירטואליזציות יותר טובות הן VMWare, Xen או KVM של רד-האט.
- שרותי ניהול: חלק מהספקים מציעים בחבילות באותיות גדולות "שרות מנוהל", אולם אינם מפרטים מהו אותו שרות מנוהל, מה הוא כולל ומה הוא לא כולל לקוחות לעיתים קרובות מופתעים שאותו "ניהול" אינו כולל דברים שהם זקוקים לו. הספק מוכן לתת את השרות בשמחה, תמורת תשלום נוסף (ולא זול), זו אחת הסיבות העיקריות לסכסוכים בין לקוחות לספקים.
- כל הספקים טוענים שהשרתים הוירטואליים שלהם "חזקים" ו-"מהירים", אולם אלו מילים אמורפיות. חזק בהשוואה למה? מהיר בהשוואה למה? הבעיה המרכזית עם ההבטחות לחזק ומהיר היא שלעיתים אותו שרת וירטואלי שהושכר ע"י לקוח היום, יהיה איטי מחר לאותו לקוח (גם כשהלקוח לא שינה מאומה) כי הספק "דוחף" לקוחות נוספים רבים לאותו שרת והביצועים כמובן יורדים.
- תמיכה טכנית: ספקים מבטיחים הרבה דברים בקשר לתמיכה אולם על מנת לשמור את מתח רווחים גבוה כמה שיותר, הם שוכרים תומכים שהם סטודנטים או צעירים אחרים שאין להם נסיון מספק בתחום הסיסטם, כלומר אם תצטרך תמיכה בפתרון תקלה מדוע שרות כלשהו באתר שלך נופל כל הזמן, יכול להיות שתהיה לך בעיה.
לכן, כשאתה בודק הצעות של ספקים, חוץ מהמחיר, כדאי שתבדוק את הנקודות לעיל. בקש מאיש טכני שלך לשוחח עם התמיכה כדי לראות אם הצד השני מבין היטב בדברים, בקש התחייבות שהביצועים לא ירדו באותו שרת, בקש התחייבות לרוחב פס קבוע, ובדוק מה הוירטואליזציה שהספק מריץ. ספק רציני שמוכר שרתים וירטואליים יתן לך את הדברים האלו בלי בעיה. ספקים אחרים ינסו להתחמק, וכדאי לשים לב לכך.
בהצלחה
אודות מחבר המאמר
חץ ביז
שרתים וירטואליים (VPS), אחסון אתרים מקצועי
אתם מוזמנים לבקר באתר שלנו ולבקר בבלוג שלנו, לקבל טיפים, המלצות ועוד.