אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

זכוכית

זכוכית

זכוכית הינה חומר המופיע בטבע במצב צבירה מוצק ובצורה לא מוגדרת. הזכוכית נחשבת לחומר המגוון ביותר בכדור הארץ, שנעשים בו שימושים מרובים במגוון רחב של צורות ותבניות. לדוגמה - ייצור משקפיים מזכוכית במגוון צבעים, צורות, מראות, מקלחונים ורמות שקיפות.

הזכוכית מופיעה בטבע כאשר מלחי חומצות הצורן מותכים בטמפרטורות גבוהות ומתקררים לפני שהם מתגבשים למבנה גבישי. הצורן, המרכיב העיקרי בזכוכית, נמצא בשפע בטבע – בעיקר בחול.

כלי הזכוכית, הופיעו לראשונה בהיסטוריה במצרים העתיקה, בצורת חרוזי זכוכית, צנצנות וכלים שונים לאכילה. זכוכיות מודרניות המיוצרות על ידי בני האדם, מורכבות מתערובת של סיד, צורן וסודה, המחוממת לטמפרטורות גבוהות. כדי שניתן יהיה לייצר זכוכיות בצבעים שונים יש צורך להוסיף חומרים - בהתאמה. לאחר חימום תערובת הזכוכית, כאשר היא במצב צבירה נוזלי, ניתן לצקת את נוזל הזכוכית לכל מיני תבניות, כדי לקבל צורות שונות. יתרה מזו, ניתן לנפח את נוזל הזכוכית, כדי שאפשר יהיה לקבל צורות בנפחים שונים. הזכוכית נוחה לשימוש וניתן להחזיר אותה למצב נוזלי בכל עת באמצעות חימום, ומכאן שניתן בקלות גם למחזר אותה. לעומת זאת כאשר היא מושלכת לסביבה, התפרקותה תיארך מיליון שנה...  

שימושי זכוכית

קיימים שימושים רבים ומגוונים לזכוכיות בתחומים רבים: בתחום האופטיקה מייצרים עדשות מזכוכית למשקפי ראייה, בענף התחבורה מייצרים שמשות לכלי רכב, בתחום המחקר המדעי מייצרים כלי מעבדה מזכוכית, בענף הבנייה מייצרים לבנים מזכוכית או מעטפת לבניין העשויה מזכוכית, בתחום בתי המגורים מייצרים דלתות, רהיטים, כלי מטבח ומראות מזכוכית, בתחום האומנות ניתן לייצר כלים וקישוטים בעבודת נפחות, וכדומה.

סוגי זכוכיות

 

ישנם מספר סוגי זכוכיות, כשהבולטים שבהם הינם:

זכוכית משוריינת: זכוכית בעלת שכבות עבות וקשיחות, העמידות בפני פגיעת כדורים מנשק קל ורסס של רימוני יד. אולם, למרות עובייה של זכוכית זו, היא עדיין שקופה במידה גבוהה מאוד. זכוכית זו מורכבת משתי שכבות של זכוכית רגילה או זכוכית ביטחון, אשר ביניהן חוצצת שכבה של פולימר סינתטי. זכוכיות אלה משמשות לרוב כחלונות לרכבים משוריינים הן של המשטרה והן של הצבא.

זכוכית בידודית: זכוכית אשר משמשת במבני מגורים ומטרתה העיקרית היא לבודד את הבית מבחינה תרמית ואקוסטית. זכוכית זו מורכבת משתי שכבות של זכוכית, שבמרכזן ישנו גז היוצר את אפקט הבידוד.

זכוכית מחוסמת: זכוכית בעלת שכבה אחת, החזקה פי כמה מזכוכית רגילה אשר לא עברה חיסום. החוזק המאפיין אותה מתגבש בתהליך הייצור. לאחר שזכוכית זו נוצרת היא לא ניתנת לעיבוד; היא קשה לשבירה ובמידה והיא אכן נשברת, היא מתנפצת לרסיסים קטנטנים.

זכוכית חוסמת קרני שמש: זכוכית המסננת את קרני השמש ומונעת סנוור. זכוכית זו יכולה להיות מורכבת משכבה אחת בעלת גוון כהה או משכבה שקופה מהסוג החדיש יותר. ישנה אפשרות נוספת לחסום את קרני השמש וזאת באמצעות זכוכית המורכבת משתי שכבות אשר ביניהן ישנה יריעת P.V.B המסננת את קרני השמש.   


אודות מחבר המאמר

אורי ג

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.