אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מי המציא את מנוע דיזל

מנוע דיזל הוא המנוע היעיל ביותר שבמנועים. הוא הופך את הכוח האצור בדלק לאנרגיה שימושית יותר ממכונת הקיטור, טורבינת הקיטור, מנוע בנזין של המכונית ומנוע מטוס. מנועי דיזל משמשים להנעת ספינות שונות, תחנות כוח למאור ולחרושת, קטרים, אוטובוסים, טרקטורים ובתי חרושת. בכל מקום שנדרש שם יצור כוח במחיר נמוך ואין מניעה בגלל משקלם, שם מצויים מנועי דיזל. כמו כן, מנועי דיזל הופכים להיות נפוצים כל יום יותר.

מי המציא את מנוע דיזל? מנוע דיזל קיבל את שמו מן האיש שהמציא אותו – רודולף דיזל. רודולף דיזל נולד בפריז בשנת 1858. אביו ואימו היו גרמנים. הוא בקר בבתי ספר בפריז, עד שמלאו לו שתיים-עשרה שנה.אחר כך הכריחה המלחמה הצרפתית הגרמנית, בשנת 1870, את משפחת דיזל לחפש לה מקלט באנגליה. לאחר המלחמה, כאשר דיזל גדל, למד בבית הספר הטכני הגבוה שבמינכן, גרמניה, ובהיותו בן עשרים ואחת קיבל את התואר מהנדס. בעת לימודיו במינכן, האיר מזלו של דיזל הצעיר, שהמלומד הנודע פון לינדה, אשר זו הפעם הראשונה הצליח לנזל את האוויר, יהיה אחד ממוריו. ובאחד משיעוריו כאשר פון לינדה העיר כי מכונת הקיטור אינה יעילה ביותר הואיל והיא מבזבזת הרבה דלק, עוררה הערה זו את מחשבתו של דיזל והוא החליט לבנות מנוע יעיל יותר ממכונת הקיטור. ואמנם המציא דיזל מנוע חדיש לגמרי, שלא שרף גושי פחם, כמו מכונת הקיטור, כי אם פחם טחון לאבקה. דלק זה נשלח לתוך גליל המנוע בעזרת זרם של אוויר דחוס. את המנוע הראשון הזה השלים בשנת 1897, אך בהתניעו אותו נפצע פצעים קשים. המנוע התפוצץ ונהרס לגמרי. אולם מקרה מעציב זה לא דיכא את רוחו של דיזל וכעבור זמן קצר בנה מנוע אחר ומשוכלל יותר. מנוע דיזל זה היה בן גליל אחד, פתח 25 כוח סוס והוכתר בהצלחה. מיד התחילו מיצרי מנועים בחלקי העולם השונים לבנות את מנועיהם לפי תכניתו של דיזל ותוך שנים אחדות כבר פעלו אלפי מנועי דיזל, אשר מהם פתחו כמה אלפי כוח סוס. במנועים אלה נשרף דלק נוזל ולא פחם טחון, כמו במנוע הבלתי מוצלח הראשון של דיזל.


אודות מחבר המאמר

מנועי זהב מנועים לרכב

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.