אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

ד"ר אורי עצמון - קרן נאמנות - מה זה בכלל?

 

 

ד"ר אורי עצמון - קרן נאמנות - מה זה בכלל?

קרן נאמנות זה גוף מסוים, שנקרא הגוף המנהל והוא מחזיק בסל. בסל הזה יש מלא כסף של הציבור. אותו מנהל קרן, שקובע את המדיניות של השקעה, הוא זה, שמחליט מה בכסף הזה יעשה. האם הכסף הזה נקנה מניות, אג"ח (צמוד / לא צמוד), אופציות, מסחר במט"ח וכו'. אנחנו נמצא, שהסל הזה הוא סל שמגובן. מה היתרון כאן ? היתרון כאן, שאנו נותנים את הכסף שלנו למישהו והמישהו הזה עושה את העבודה. אנו לא צריכים לשבת כל יום מול המחשב ולהתחיל לסחור ולהחליף. המנהל הקרן הוא זה, שמנהל את הכסף שלנו. הוא זה, שעושה את העבודה.

 

יש קרנות נאמנות, למשל, שמתמחות בתחום מסוים. למשל, יש קרן שנקרא, "מיטב 25". אם אנו מחזיקים בְ-100 אלף שקלים, אנו יכולים לקנות את הסל, שנקרא "מיטב קרן נאמנות 25". אנו מזרמים לקרן הזאת 100 אלף שקלים. אנו משלמים עמלה חד-פעמית של 2%, 0.5%, משהו כזה והם הולכים לשוק, לבורסה וקונים עבורנו בְ-100 אלף שקל 25 מניות. כך, שאם 25 מניות בשוק עלו בְ-1%, אז החיסכון שלנו גם יעלה בְ-1%.

אם אנו קונים את הקרן הנאמנות הזאת, מה אנו חסכנו לעצמנו ? חסכנו לעצמנו את הדברים הבאים:

1). זמן מול מחשב נייד.

2). עמלת רכישה של 25 מניות.

3). ניהול טוב.

קרן נאמנות הינה הסדר שמטרתו השקעה משותפת בניירות ערך והפקת רווחים משותפת מהחזקתם ומעסקה בהם. כלומר, הכספים המושקעים בקרן משמשים אותה לרכישת ניירות ערך שונים בהתאם למדיניות ההשקעה של הקרן.

אילו סוגי קרנות קיימים ? קיימים כְ- 20 סוגי קרנות נאמנות. השוני הינו במדיניות ההשקעה של הקרן. משמעות היא, קיימות קרנות המשקיעות במניות, קיימות קרנות המשקיעות באגרות חוב וכדומה. אם אנו לא אוהבים סיכון, אז הולכים וקונים קרן נאמנות אג"חית, שלא מתעסקת במניות. אם אנו אוהבים סיכון, אנו הולכים וקונים קרן נאמנות שעוסקת עם מניות (100%).

 

כמה עולה להשקיע בקרן נאמנות:

עלות ההשקעה בקרן נאמנות מורכבת משתי עלויות נפרדות:

א. שיעור ההוספה: הפרש המחירים בין קניה למכירת יחידת השתתפות בקרן. משולם עם קנייה ומכירת קרן, ללא קשר  למשך ההחזקה בקרן. כלומר, אם מחיר של יחידה קרן זה 100 אגורות ושיעור ההוספה זה 0.5%. כלומר, אם אנו רוצים לקנות יחידה 1, צריך לשלם את העלות של היחידה ועוד חצי אגורה עמלת הוספה או דמי הוספה.

שיעור ההוספה אצל קרנות נאמנות, העסקות בסולידי נמוך יותר, מאשר קרנות נאמנות, שהעיסוק שלהם מניות או זהב. בנוסף לכך, בתי השקעות פרטיים (זה נכון לְ- 01.01.2006, אחרי זה לא תפס). שיעור ההוספה אצל קרנות נאמנות, הנשלטות ע"י בנקים, היה זול יותר, יחסית לקרנות נאמנות פרטיות.  

 ב. דמי ניהול: שכרם של מנהל ונאמן הקרן, מחושב כאחוז מהסכום המושקע בקרן. משולם בהתאם למשך ההחזקה בקרן. עמלת הניהול, איפה יותר יקרה, בקרן סולידית או בקרן מניותית ? בקרן מניותית.

מיהו ומה תפקידו של מנהל הקרן: מנהל הקרן הינה חברה המנהלת את נכסי הקרן עבור בעלי היחידות בקרן. ניהול זה כולל ביצוע עסקאות רכישה ומכירה של ניירות ערך ושאר פעולות נוספות. בנוסף למנהל, יש את הנאמן.

מיהו ומה תפקידו של נאמן הקרן: נאמן הקרן הינה חברה המחזיקה בנכסי הקרן עבור בעלי היחידות ומפקחת על פעולות מנהל הקרן.

מי אחראי לכסף המושקע בקרן: האחריות לכסף המושקע בקרן חלה על מנהל הקרן ונאמן הקרן כל אחד לפי תפקידו.

כיצד נקבעת מדיניות ההשקעה של הקרן: מדיניות ההשקעה של קרן נאמנות נקבעת בעת הקמת הקרן על ידי מנהל הקרן.מדיניות זו מופיע בתשקיף ההנפקה של הקרן לציבור. על מנת לשנות את מדיניות ההשקעה של הקרן יש להודיע על כך לציבור באמצעות פרסום ויחסי ציבור בעיתונות ולבעלי היחידות על ידי משלוח הודעה מתאימה.מהו הסיכון הגלום בקרן נאמנות: הסיכון הגלום בקרן נאמנות הוא הסיכון הגלום בניירות הערך שהיא מחזיקה. כלומר, הסיכוןנגזר ממדיניות ההשקעה של הקרן, שכן הסיכון באגרות חוב ממשלתיות נמוך משמעותית מהסיכון הטמון במניות או באופציות.

כיצד נקבע מחיר יחידה של הקרן: מחיר יחידה הוא השווי הנקי של נכסי הקרן (שווי נכסי הקרן בניכוי התחייבויותיה), בתוספת הוצאות קנייה, מחולק במספר יחידות הקרן.  מהו מחיר הרכישה של יחידה בקרן: מחיר הרכישה הוא מחיר יחידה בתוספת שיעור ההוספה לפי התשקיף.


אודות מחבר המאמר

vdadav

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.