אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

אי-גרין (e-green.co.il) מציגה: חובות היצרן והיבואן בחוק להפחתת פסולת אלקטרונית

 

החוק להפחתת פסולת אלקטרונית מטיל על היצרנים ועל היבואנים של מכשור אלקטרוני את האחריות לבצע מחזור של מכשור שהסתיים השימוש בו. האחריות של היצרן מתקיימת כאשר המדובר בייצור בתחומי ישראל ואילו האחריות של היבואן מתקיימת כאשר המדובר במכשור תוצרת חוץ.

 

החוק קובע כי במקרה של יצרן או יבואן קטן, לא תחול החובה לבצע איסוף ומחזור, אך תחול חובת תשלום היטל למדינה (שתבצע את האיסוף והמחזור). טיפול בפסולת ציוד אלקטרוני יידרש בהיקף של לפחות 65% מסך היקף השיווק השנתי של היצרן או היבואן. כלומר: אם היצרן או היבואן מוכר סחורה במשקל של 100 טונות בשנה, הוא יידרש למחזר ציוד שהסתיים השימוש בו במשקל של לפחות 65 טונות.

 

זאת ועוד, חוק הפחתת פסולת אלקטרונית קובע, כי היצרן או היבואן ימחזרו עד 80% מהפסולת שתיאסף, ואת היתר יהיה עליה להעביר לשימוש חוזר בקהילה, בין היתר ע"י תיקון המכשירים ומכירתם ביד שנייה. עקרון זה בא לעודד שימוש מחדש בציוד אלקטרוני מתיישן, שהוא התרחיש הטוב ביותר להתמודדות עם ציוד אלקטרוני מתיישן.

 

נשאלת השאלה, איך ידווחו היצרנים והיבואנים על פעילות המחזור שלהם. החוק קובע כי מדי שנה ידווחו היצרנים והיבואנים למדינה על היקף המכירות שלהם, בהיבטי כמות ומשקל. מתוך כך, הם יידרשו לדווח על היקף המחזור המבוצע באותה שנה ולהוכיח כי עמדו ביעד של 65% מחזור.

 

החוק גם מגדיר כי כל יצרן ויבואן יחויבו להכין "מדריך לממחזר" שיפרט את המבנה הפיזיקלי והכימי של המוצר, ויקל על הגורם הממחזר לבצע מחזור מהיר וחסר סיכונים. מעבר לכך, מדריך כזה יקל לבצע השמשה מחדש של המכשור האלקטרוני לטובת צרכנים יד שנייה.

 

החוק מחייב את היצרנים והיבואנים ליצור איגוד שיטפל מקצועית בתהליכי המחזור או ההשמשה מחדש. המשמעות היא כי יקום איגוד שיספק במרוכז את תהליכי איסוף הפסולת האלקטרונית ואת תהליכי המחזור או ההשמשה מחדש. מטרת האיגוד תהיה למנוע מכל יצרן או יבואן להתמודד פרטנית עם נושא הטיפול בפסולת.


אודות מחבר המאמר

ליאור פ.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.