אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מדרסים, הסטוריית התפתחות המדרסים

האדם החל להשתמש בנעליים עוד משחר ההיסטוריה ,נעליים או יותר מדוייק סדלים הם בני מספר אלפי שנים , עובדה לא ידועה היא שרק במרכז המאה ה17 עבר האדם מהליכה על שתי נעליים זהות לזוג נעליים, נעל לרגל ימין ונעל לרגל שמאל.

השימוש במדרסים או המונח היותר מדוייק רפידות החל כנראה לפני כאלפיים שנה, השימוש ההולך וגובר בשליחים ואצנים, לאורכה ורוחבה של היבשת העלה את הצורך בחלוקת עומסים טובה יותר בתוך הנעל,דברשהביא להכנסת רפידות עור רכות לנעליהם של אותם שליחים דבר שמנע יבלות בכף הרגל וכאבים בכף הרגל.

רק בשנת 1865 פורסם לראשוה בכתובים הניסיון לייצר מדרסים מעור התומכים בקשת האורכית המדיאלית לבעלי כף רגל עם פלטפוס, ניסיון זה שבוצע על ידי : Everett H. Dunbar of Bridgewater, היה כנראה הניסיון הראשון לייצור מדרס מתקן השומר על מבנה כף הרגל.

בעקבות ניסיון זה בשנת 1905 הוצגו בבוסטון על ידי Royal Whitman מדרסים מעור בעלי תמיכה מתכתית של הקשת המדיאלית.

בשנים הבאות הופיעו ניסיונות רבים לייצור מדרסי עור, חלקם כחלק מפיתוח נעליים אורטופדיות, טרנד שתפס תנופה ועד 1950 הופיעו למעלה מאלף יצרני נעליים אורטופדיות בעולם המערבי, רבים מחברות אלו נפתחו בבעלות או בשותפות עם רופאים ידועי שם.

בשנות החמישים והשישים של המאה הקודמת החלולצוץ חומרים חדשים חלקם טרמו פלסטיים, חלקם חומרים מוקצפיםאשר איפשרו לייצרמדרסים על פי מידה אישית.

שנות השיבעים תחילת עידן הגוגינג הביא לפריחה בנושא המדרסים, והחלו עולים שמות כמו מדרסים אורטופדיים, מדרסים פונקציואלים, מדרסים רכים, מדרסים קשיחים, מדרסים לספורטאים , מדרסים לאתלטים, ומדרסים לחיילים.

שנות ה90 גיסו את התכנולוגיה לטובת המדרסים, חומרים חדשים כמו קרבון (מדרסים מקרבון או בשמם מדרסי גרפיט) או חומרים מוקצפים חצי קשים החלו נכנסים לעולם המדרסים מביאים לדור חדש ואיכותי יותר של מדרסים.

שיטות לקיחת מידות חדשות החלו להופיע, בשנות ה90 החלו להופיע שיטות לקיחת מידות בעזרת פלטת לחיצה, שיטה זו שהיתה פשוטה וזולה לביצוע הביאה לפריחה של התפתחות מדרסים בכל פינה ופינה אך לאורך השנים הוכיחה עצמה כלא יעילה.

קופאת פוליריטן שפוטחה בשנים אלו הפכה ברבות השנים לשיטה הכיחה ביות ללקיחת מידה למדרסים, שיטות לקיחת מידה בעזרת כפפת פוליריטן נכנסה לשוק לפני מספר שנים בשאיפה להחליף את השיטה הישנה של חבישה בעזרת תחבושות גבס.

שיטה נוספת ללקיחת מידה למידרסים בעזרת סורק החלה להכנס לשוק בשנים האחרונות מוכיחה דיוק ויעילות טובים.

באופן מפתיעה חבישה בעזרת תחבושות גבס נחשבת גם קיום לשיטה המדוייקת ביותר והטובה ביותר לייצור מדרסים.

 


אודות מחבר המאמר

שטיין נתי

פיזיותרפיסט מומחה לפציעות ספורט, רפואת כף הרגל והתאמת מדרסים

מנהל אתר הידע footlab

מנהל מרכז אורטופדי שפא

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.