אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

דיכאון לאחר לידה

טלטלה אחרי לידה

לאחרונה התפרסמה פרשת התאומים שטולטלו ע"י הוריהם, פרשה זו מעלה לא מעט שאלות בנוגע לנושאים של התעללות בתינוקות. האם מקרים קיצוניים של אלימות כזו יכולים להוות סממנים אפשריים לדיכאון לידה?  דיכאון לאחר הלידה אצל האם מפריע פעמים רבות לתהליך ההקשרות התקים בין האם לתינוק, והוא עשוי לגרום למגוון השלכות לא רצויות בקרב התינוק, כולל הפרעות בלמידה, התפתחות שפה, הפרעות קשב והתפתחות רגשית. במקרים קשים, הוא יכול להוביל להזנחת התינוק, ואפילו לפגיעה אקטיבית בתינוק במיוחד במקרים של פסיכוזה לאחר לידה, הנחשבים למצב חירום רפואי.

תקופת ההיריון והלידה הן אחת התקופות הדרמטיות ביותר עבור שני ההורים. לא מדובר רק על ההשפעות הפיזיות החלות על האם אלא גם על ההשפעות שבאות לידי ביטוי על שני ההורים. כמו האם, גם האב מושפע נפשית, וסביבתית מהשינויים החלים בתקופה זו. דר’ טלי וישנה, פסיכיאטרית בכירה בקופת חולים כללית ובבית החולים מעייני הישועה, מסבירה איך ניתן לדעת היכן נחצה הגבול בין קושי הסתגלותי לבין פסיכוזה ודיכאון שלאחר הלידה אצל אחד מבני הזוג או אצל שניהם.

    פסיכוזה אחרי לידה: המצב החמור ביותר של דיכאון לאחר לידה. זהו מצב חירום פסיכיאטרי הדורש התערובת מיידית, והוא מאופיין בהופעה של תנודות חדות במצב רוח, הפרעות בתפיסה, הזיות או התנהגות מבולבלת. לעתים קרובות יש גם מחשבות אובדניות או מחשבות על פגיעה בתינוק.

דיכאון אחרי לידה: אבחנה של דיכאון לאחר לידה אינה שונה מאבחנה של דיכאון בזמנים אחרים, ודורשת קיומו של מצב רוח ירוד ו/או חוסר הנאה במשך תקופה של שבועיים לפחות, כמו גם ארבעה מהבאים: ירידה בתיאבון, הפרעות שינה, אי שקט או איטיות תנועתית, תחושה של אנרגיה נמוכה, תחושת חוסר ערך, ירידה בריכוז, ומחשבות אובדניות. כדי להיחשב ל"דיכאון לאחר לידה" על הסימפטומים להתחיל בארבעת השבועות הראשונים שלאחר הלידה.יש לציין כי אפשר וצריך לטפל בדיכאון אחרי לידה עם תרופות נוגדות דיכאון מתאימות כמו ציפרלקס, סרוקסט ולוסטרל- כמובן תוך התייעצות עם הרופא המטפל.  הטיפול המומלץ במצבים אלו הוא שילוב של טיפול תרופתי (שהוא חיוני במיוחד במקרים של פסיכוזה לאחר הלידה), ליווי פסיכולוגי ולא פעם התערבות משפחתית, שתעזור למשפחה להקל על היולדת להתמודד עם התקופה הקשה ולשמור על הטיפול בתינוק. למרות חשיבותה של ההנקה, לא פעם מוטב לוותר על הנקה כדי לטפל באם ולמנוע הקצנה.


אודות מחבר המאמר

באתר Goodays תוכלו למצוא מידע מקיף אודות דיכאון וחרדה: דרכי טיפול והתמודדות, אבחון עצמי, רופאים מומחים, טיפולים תומכים, כתבות, מחקרים, מאמרים ומידע עדכני ורלוונטי שיסייע לכם. האתר, שהוקם בחסות חברת לונדבק, המובילה בטיפול בדיכאון וחרדה, נועד לסייע לכל המתמודדים עם דיכאון וחרדה אשר מעוניינים לשנות ולשפר את איכות חייהם.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.