אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

ספרינקלרים ומטפים – ככה נמנע עוד שריפה

שריפות - מציאות חדשה בנוף הישראלי

 מדינת ישראל למודת שריפות. לצערנו אנו עדים לאחרונה לשורה ארוכה של מקרי שריפה ודליקות בסדרי גודל משמעותיים השריפה המשמעותית ביותר בתולדות ארצנו האהובה התרחשה ביערות הכרמל,היא נגרמה כתוצאה מחוסר זהירות או חוסר אכפתיות של אדם אשר בכך שזרק גחלים בוערות על האדמה,תגובה מאוחרת יחסית של כוחות כיבוי והצלה ושילוב של תנאי מזג אויר קשים (רוחות ערות אשר מלבות את האש) גרמו לדליקה להתפשט.שריפות נוספות להן היינו עדים לאחרונה התרחשו בבית אבות בבני ברק,הסיבה הטכנית לשריפה היא קצר חשמלי וכוחות כיבוי והצלה הגיבו יחסית מהר והשתלטו על האש אך אמצעי הכיבוי אשר היו אמורים לתת מענה לשריפה הם הספרינקלרים הממוקמים בתקרה ומטפי כיבוי הפזורים ברחבי המקום.מפקד תחנת הכיבוי בבני ברק – מר שמעון בן נר מסר בתגובה כי צוות של מכבי אש ביקר במקום והמליץ לסגור אותו שבועיים לפני השריפה.ציוד כבוי האש שהיה במקום לא עמד בתקן ולכן נגרמה שריפה.

על הקשר בין התקן לספרינקלרים למטפים

לפי החוק במדינת ישראל: • כל בית עסק חייב להחזיק ציוד של כבוי שריפות,צנרת המים המחוברת לספרינקלרים חייבת להיות חיצונית. • מספר המטפים בבית העסק צריך להיות ביחס ישיר לגודל העסק כאשר הוא פזור בצורה מבוקרת והכי חשוב שיהיה נגיש למקרה של שריפה. • ספרינקלרים ומטפים וציוד לכיבוי שריפות נוסף אשר נמצא במקום מחויב לעבור ביקורת תקופתית אחת לשנה על כל מיוד הכיבוי המצוי במקום.מי שמבצע את הבדיקה הוא מפקח שריפות מטעם מכבי אש ארצי. הספרינקלרים ומטפים לכיבוי אש הם שחקן מרכזי וחשוב במלחמה בשריפות מערכת הצינורות והברזים המותקנים בראשן אמונים על מניעת דליקות בזמן אמת – נפתח שסתום המחובר לחיישן אשר בשעת שריפה נפתח כתוצאה מעלייה של המעלות בחדר.המים יוצאים בזרם בתורת פטרייה כך שהם מתפזרים על פני שטח רב,בנוסף יכול להיות גם חיישן הרגיש לפליטת עשן. בניה נכונה של מערכת ספרינקלרים (מתזים) ומטפים מערכת הספרינקלרים בנויה בצורה מאד פשוטה,בדרך כלל הם ממוקמים בבתי עסק גדולים,מפעלים וחללים גדולים,הם ממוקמים על התקרה בצינורות מתכת,בראשם מותקן ברז כיבוי שריפה אשר נראה כמו מטרייה,הוא רחב ויכול להתיז מים ברדיוס של 360 מעלות,על ידי הקמה של מספר ברזים ניתן לכסות שטח גדול ולספק הגנה יסודית מפני שריפה בגודל קטן עד בינוני.ספרינקלרים מכבים שריפות באמצעות מים ויכולים להיות בשימוש רב פעמי להבדיל מהמטפים אשר הם אמצעי כבוי ידני נייד אותו לוקחים אל מקום השריפה ומתיזים ישירות – המטף מכיל בתוכו חומר כיבוי – אבקתי כימי האמור לחנוק את מקור האש,חלק מהמטפים ממולאים בקצף לכיבוי שריפה ומסוגל להשתלט גם כן על שריפה קטנה עד בינונית.

לסיכום, שתי מערכות ההגנה מפני אש הן טובות ומשלימות אחת את השניה,משרד התקנים הישראלי אימץ תקנים עולמיים ותקנים מקומיים והם המדד למערכת כבוי אש איכותית,בתי עסק מחויבים לעמוד בתקנים אלו והם מצריכים התקנה על ידי חברה מוסמכת לגילוי אש ואמצעי כיבוי.


אודות מחבר המאמר

לקבלת פרטים נוספים בנושא כבוי אש לחצו כאן

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.